کد خبر: 942350
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: عراق از منظر سیاسی، عمق استراتژیک ایران محسوب می‌شود و اگر ایران اجازه دهد کشور‌های متخاصم به عراق نزدیک شوند منافع ملی ایران مورد تهدید واقع خواهند شد.
جوان آنلاین: محسن جلیل‌وند در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، با اشاره به اهمیت سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عراق گفت: در سفر آقای ظریف به عراق، دیدارهای بسیار مهمی با مقامات این کشور صورت گرفت که برکات زیادی در جهت عمق بخشی به روابط دو کشور در بر خواهد داشت.

وی ادامه داد: دستگاه دیپلماسی کشور، برای مقابله با سیاست‌های خصمانه آمریکا و گریز از فشار تحریم‌های ظالمانه‌ و یک‌جانبه ‌ای که علیه ما بکار گرفته‌ شده، سفر‌های خود را به کشور‌های همسایه آغاز کرده است و درصدد گسترش همکاری‌های همه جانبه سیاسی، امنیتی و اقتصادی با کشورهای همسانه است.

این تحلیل‌گر مسائل منطقه با بیان اینکه عراق دارای مرزهای طولانی، اشتراکات مذهبی، تاریخی و فرهنگی فراوان با ایران است، عنوان کرد: اخیرا به‌واسطه دیدار مقامات ایران و عراق، رابطه دو کشور رنگ و بوی خاصی به خود گرفته است؛ رنگ و بویی که در جهت یافت اشتراکات و دوری از اختلافات پیش می‌رود.

جلیل‌وند با بیان اینکه سیاست ایران این است که فشار‌های آمریکا علیه خود را محدود کند، گفت: طبیعتا عراق نیز نقش مهمی در این رابطه می‌تواند ایفا می‌کند چرا که هم با آمریکا ارتباط دارد و هم از روابط دوستانه‌ای با ما برخوردار است.

وی افزود: در زمان فشارها و تحریم‌های افراطی و یک‌جانبه آمریکا علیه کشورمان، ارتباط اقتصادی و تجاری ایران با عراق می‌تواند راه مهمی برای ایران در فرار از تحریم‌ها باشد. از سوی دیگر عراق هم که سالیان سال با جنگ و ویرانی روبرو بوده است، می‌تواند بازار مناسبی برای ایران در جهت مبادلات بازرگانی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و زیرساختی باشد تا از این طریق به ترمیم ویرانی‌های کشور خود بپردازد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان عنوان کرد: طبیعتا عراق از منظر سیاسی، عمق استراتژیک ایران محسوب می‌شود و اگر ایران اجازه دهد کشور‌های متخاصم به عراق نزدیک شوند منافع ملی ایران مورد تهدید واقع خواهند شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار