کد خبر: 942212
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳
کشاورزي، بيشترين آب را مي بلعد
کاهش نزولات آسمانی در سال آبی جاری در ایلام سبب کمبود آب شرب شده است و این مهم مشکلاتی را برای شهروندان ایلامی پدید خواهد آورد. کمبود بارش‌ها تاثیر نامطلوبی در تامین آب آشامیدنی مردم استان ایلام داشته و استمرار این فرایند بدون شک مشکلاتی را برای تامین آب مردم این استان پدید خواهد آورد که...
حوريه ملکي

حوريه ملکي

 

کاهش نزولات آسمانی در سال آبی جاری در ایلام سبب کمبود آب شرب شده است و این مهم مشکلاتی را برای شهروندان ایلامی پدید خواهد آورد.  کمبود بارش‌ها تاثیر نامطلوبی در تامین آب آشامیدنی مردم استان ایلام داشته و استمرار این فرایند بدون شک مشکلاتی را برای تامین آب مردم این استان پدید خواهد آورد که باید مسؤولان امر در این راستا چاره‌جویی کنند. آنطور که کارشناسان آب و فاضلاب شهری می‌گویند مصرف آب آشامیدنی مشترکین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵/۵ درصد افزایش یافته که این موضوع علاوه بر آثارنامطلوب کمبود بارش‌ها در استان، تشدید کننده سیر نزولی منابع آب در استان است.

 

***

 

بر اساس آمارها میانگین سرانه آب آشامیدنی در کشور ۲۰۴ لیتر است که این میزان در استان ایلام و درسال جاری برای هرخانوار ۱۸ هزار لیتر در ماه نشان داده می‌شود. متاسفانه برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد که ۶ درصد تولید آب استان ایلام به شکل غیرمجاز مصرف می‌شود و از این ۶ درصد 5 درصد که بالغ بر ۴ هزار و ۸۱۵ فقره انشعاب است شناسایی شده‌اند و حتی به محاکم قضایی معرفی شده است.

 

بحران آب در ایلام جدی است

 

اوايل تابستان امسال بود که مدیرعامل آب و فاضلاب شهری ایلام گفت: بحران آب در استان ایلام جدی است.

افشین مظاهری با بيان اينکه کاهش نزولات آسمانی ایلام را به‌ شدت با مشکل کمبود آب روبه‌رو کرده است، گفت: در حال حاضر در شهر ایلام 1.5 برابر حد مجاز مصرف آب دارد و اکثر شهرستان‌های استان در وضعیت مصرف اولی بر حد نصاب هستند.

مظاهری به رعایت الگوی مصرف تاکید و یادآور شد و گفت: رعایت الگوی مصرف، صرفه‌جویی در مصرف می‌تواند از قطع مکرر آب در استان جلوگیری کند.

وی به حفر 4 حلقه چاه در شهر ایلام جهت تزریق آب بیشتر به شبکه اشاره و گفت: برای آنکه با قطع آب در تابستان امسال روبه‌رو نشویم اقدام به حفر 4 حلقه چاه جدید در ایلام کرده‌ایم تا با کاهش قطع آب در تابستان مواجه شویم.

مطاهری به فرهنگ سازی رعایت الگوی مصرف اشاره و بیان داشت: همه دستگاه‌ها و اصحاب فکر و اندیشه در راستای فرهنگ‌سازی این شرکت را یاری کنند چون که آب و فاضلاب شهری به تنهایی  توان فرهنگ‌سازی را ندارد.

وی به پروژه‌های در دست اقدام اشاره و بیان کرد: پروژه‌های مهم آب رسانی شهرستان ملکشاهی، نصب آب شیرین کن در این شهرستان، طرح آب رسانی سیروان و سرابله از پروژه‌های مهم این شرکت در امسال است.

مظاهری به اجرای طرح حافظان آب اشاره و گفت:  به منظور جلوگیری از استفاده‌های نادرست از آب در استان ایلام طرح حافظان آب در ایلام اجرا می‌شود.

با شروع مهرماه و فصل بارش ها ایلام شاهد بارش های بسیار خوب و به موقعی بود اما طبق گفته کارشناسان این بارش‌ها، باعث جبران کاهش منابع آبی استان نشده است.

استان کوهستانی ایلام در غرب ایران یکی از مناطق پربارش کشور است که طی سال های اخیر کاهش بارندگی و خشکسالی های پی در پی باعث خسارت های جبران ناپذیری به منابع آبی استان شد.

کشاورزی محور توسعه استان ایلام است و بیش از ۶۰ هزار خانواده از طریق این بخش امرار معاش می کنند بنابراین آب از اهمیت بسیار ویژه ای در این استان برخوردار است.

یکی دلایل مهم اهمیت آب در بخش کشاورزی استان این است هنوز بسیاری از زمین های کشاورزی مردم استان به صورت دیم کشت می شود که قطعا در صورت عدم بارش با خسارت مواجه می شوند کما اینکه این اتفاق در سال های اخیر به طور مکرر رخ داده است.

امسال بارش باران در پاییز مردم و به ویژه کشاورزان ایلامی را خوشحال کرد، تداوم این بارندگی ها تا دو هفته بعد از شروع ديماه و فصل سرد زمستان همچنان ادامه دارد.

 

دومین استان پربارش ايران

 

 بر اساس اعلام هواشناسی، استان ایلام بعد از استان گیلان با متوسط ۴۱۵ میلی متر بارندگی در پاییز امسال در رتبه دوم از نظر میزان بارش در کشور قرار گرفته است.

 در همين رابطه کارشناس هواشناسی ایلام گفت: میزان بارش در استان ایلام در پاییز امسال در مقایسه با سال گذشته ۴۸۹ درصد افزایش نشان می دهد.

ساسان رستمی عنوان کرد: استان ایلام به طور میانگین با ۴۱۵ میلی متر بارندگی در سال زراعی جاری در رتبه دوم بین استان های کشور قرار دارد.

وی افزود: برای شهر ایلام در همین سال زراعی ۴۸۷ میلی متر بارش ثبت شده که در سال گذشته در همین بازده زمانی ۱۰۵ میلی متر بارش ثبت شده بود.

رستمی افزود: میانگین بارش در بلند مدت برای ایلام ۲۰۹ میلی متر  است که بارش های سال جاری نسبت به بلندمدت هم از رشد ۱۳۳ درصدی برخوردار است.

 

 کارشناس هواشناسی ایلام  عنوان کرد: شهرستان ایوان در سطح استان بیشترین بارش را با مقدار ۶۱۶ میلی متر بارش داشته، همچنین شهرستان بدره با ثبت ۵۸۷ میلی متر و شهرستان مهران ۲۹۷ میلی متر بارش بیشترین رشد را نسبت به بلند مدت خود داشته اند.

 

تاثیر افزایش بارش ها بر منابع آبی

 

 مدیر عامل شرکت آب منطقه ای ایلام اظهار داشت: بارش های مناسب پاییزی باعث شد سد ایلام از همان آبان ماه سرریز کند و همچنان در حال سرریز شدن بوده و از لحاظ کمی و کیفی از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است.

علی پوراحمد افزود: سد دویرج در شهرستان دهلران در جنوب استان نیز همچنان در حال سرریز شدن است. علاوه بر سد ایلام و دویرج، سد کنگیر واقع در شهرستان ایوان به همین شکل با بارش های مناسب در حال سرریز شدن است. بارندگی های امسال در استان نسبت به مدت مشابه سنوات قبل بسیار خوب بوده و سال آبی خوبی را در استان شاهد هستیم.

وی افزود: نتیجه این بارندگی ها پرشدن سدهای مخزنی استان بوده و مخازن آبی استان به جز سد سیمره که هدف آن برق آبی است حدود ۲۹۵ میلیون مترمکعب است که تقریبا نسبت به مدت مشابه سال قبل دوبرابر ذخایر آبی را داریم.

 

کاهش منابع جبران نشد

 

بر اساس پیش بینی ها، فصل زمستان کم بارش تری نسبت به فصل پاییز داریم و این نشان دهنده این است که باید همچنان صرفه جویی را در دستور کار خود قرار دهیم.

پوراحمد مدیر عامل شرکت آب منطقه ای ایلام گفت: با توجه به اینکه کاهش منابع آبی استان ناشی از خشکسالی های دهه اخیر و افزایش دما با یک سال پربارش جبران نمی شود از هم استان ها انتظار داریم که کما فی سابق صرفه جویی را در دستور کار خود قرار دهند به خصوص در بخش کشاورزی که بیشترین مصرف استان را دارد.

وی با اشاره به بارندگی های مطلوب در شهرستان دهلران و مهران اظهار داشت: برداشت آب در دشت های استان به دلیل کاهش سفره های آب زیرزمینی طی سال های اخیر ممنون اعلام شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای ایلام گفت: وضعیت منابع آبی در بعضی از دشت های استان بحرانی است و برای احیای این دشت ها اقداماتی نظیر کاهش استفاده از منابع آبی این دشت ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: همچنان دغدغه تامین منابع آبی بعضی از شهرها و روستاهای استان در آینده نیز وجود دارد چراکه منابع آب شیرین و با کیفیت در استان بسیار محدود است.

 

رونق کشت محصولات کشاورزی در استان

 

با بارش های متناسبی که امسال داشتیم نوید سالی پربار برای کشاورزان را دارد.

معاون بهبود و تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ایلام با عنوان کردن مطلب فوق گفت: سال گذشته در مجموع ۱۳ هزار تن کلزا در استان تولید شده که با این وضعیت بارندگی امسال شاید بیش از ۵۰ درصد نسبت به تولید کلزا در سال قبل افزایش داریم.

محمدعلی اقدسی ادامه داد: همچنین در خصوص کشت گندم در استان نیز بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان به کشت گندم اختصاص یافته که پیش بینی می شود بیش از ۲۵۰ هزار گندم در استان برداشت شود.

با توجه به کاهش منابع آبی استان طی سال های اخیر به نظر می رسد استفاده از آب در استان نیازمند یک برنامه ریزی باشد به طور مثال در بخش کشاورزی که بیشترین استفاده آب در استان است باید آبیاری تحت فشار برای مدیریت مصرف در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

استفاده از آبیاری تحت فشار چند سالی در استان رونق گرفته و در آینده بخش مهمی از اراضی کشاورزی استان به این سیستم مجهز می شوند اما کشت بعضی از محصولات که نیاز به آب فراوانی دارند مثل برنج، هندوانه و...همچنان در استان ادامه دارد.

تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی در استان نیز یکی از مهمترین نیازهای کشاورزی استان است که به نظر می رسد باید به سمت محصولاتی رفت که نیاز کمتری به آب دارند.

عدم استفاده مناسب از آب سدهای استان از دیگر مشکلات بخش کشاورزی استان است که هم اکنون طرح های پمپاژ زیادی برای استفاده از آب سدها برای آبی کردن اراضی کشاورزی استان در دست اجراست.

سامانه گرمسیری و طرح آبیاری ۵۰ هزار هکتاری اراضی دهلران دو طرح مهم آبی دیگر استان هستند که در آینده باعث تحولات بزرگی در کشاورزی استان می شوند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار