کد خبر: 942174
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
احسان فهیم
سرويس دانشگاه جوان آنلاين: وضعیت زبان دانشجویان آنچنان که باید رضایت‌بخش نیست و دانشجویان هنوز اهمیت این موضوع را درک نکرده‌اند. این موضوع قابل تصور نیست که دانشجویی بدون آشنایی با زبان انگلیسی بتواند آموزش کیفی ببیند. در واقع این دانشجویان برای مطالعه مقالات و منابع بین‌المللی در این دوره نیازمند آشنایی با زبان انگلیسی هستند. 

دانشجویان طی سال‌ها و ترم‌های تحصیلی واحد‌هایی از زبان انگلیسی را در دانشگاه‌های محل تحصیل خود می‌گذرانند و این در شرایطی است که نمرات آن‌ها چنگی به دل نمی‌زند. مگر آنکه از دوران کودکی و نوجوانی به کلاس‌های متفرقه و آموزشگاه‌های زبان رفته باشند. چرایی این مسئله موضوع مهمی است که شاید هنوز مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است.

به طور نمونه یکی از شرایط ورود به دوره دکتری این است که دانشجویان بتوانند نمره مطلوب از آزمون زبان را کسب کنند. این در حالی است که بسیاری از دانشگاه‌ها با سرپیچی از این امر اجازه می‌دهند دانشجویان با ورود به مقطع دکتری آزمون زبان را همزمان با آزمون جامع یعنی در همان سال اول بگذرانند، در حالی که این موضوع می‌تواند لطمه بزرگی به وضعیت تحصیلی دانشجویان بزند.

آمار‌ها نشان می‌دهد برخی مؤسسات آزاد آموزشی نیز به‌طور نسبی موفق هستند که دلیل احتمالی آن هم آزادی بیشتر در انتخاب کتاب، روش‌های آموزشی و اساتید برجسته است که به‌رغم جو حاکم بر آموزش و پرورش حق انتخاب استاد را دارند و به راحتی می‌توانند از اساتید آزاد و بنام استفاده کنند.

روش تدریس زبان در مدارس کشور یک روش قدیمی و بدون بازده است و اگر ما سال‌ها هم با همین رویه پیش برویم، هیچ تغییری در کیفیت یادگیری دانش‌آموزان رخ نخواهد داد. ضمن اینکه در نظام آموزشی ایران، زبان انگلیسی به عنوان یکی از دروس عمومی از اولین سال‌های دوره راهنمایی ارائه می‌شود، با وجود اینکه ساعات زیادی صرف خواندن، درس دادن و تهیه مواد ارزشیابی می‌شود، اما جز صرف منابع مالی و انسانی فراوان، سود دیگری عاید دانش‌آموزان و جامعه نخواهد شد، چراکه از روشی منسوخ و غیرکاربردی استفاده می‌شود.

اغلب افراد دارای لیسانس زبان که مطابق معیار‌های آموزش و پرورش باشند برای کار استخدام می‌شوند و اینکه فرد چقدر به زبان و شیوه‌های آموزش تسلط دارد اصلاً مورد بررسی قرار نمی‌گیرد، پس مدرسان نیز با شیوه‌های آموزش آشنا نیستند و تنها به کتاب‌های تألیف شده خود آموزش و پرورش بسنده می‌کنند و دانش‌آموزان نیز با همین دانش کم معلم پیش می‌روند.
با این حال لازم است برنامه‌ای مدون برای ساماندهی آموزش زبان انگلیسی از مدرسه تا دانشگاه در نظر گرفته شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر