کد خبر: 942169
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
ماجرای تحصن دانشجویان متأهل دانشگاه تهران چه بود؟
خوابگاهی که به دانشجویان متأهل داده‌اند در حد یک خوابگاه مجردی است و امکانات متفاوتی در نظر نگرفته‌اند. وقتی به مسئولان می‌گوییم چرا می‌خواهید از خوابگاه برویم؟ می‌گویند جا برای دانشجویان دیگر در خوابگاه نیست.
حسین اعلایی
سرويس دانشگاه جوان آنلاين: «خوابگاهی که به دانشجویان متأهل داده‌اند در حد یک خوابگاه مجردی است و امکانات متفاوتی در نظر نگرفته‌اند. وقتی به مسئولان می‌گوییم چرا می‌خواهید از خوابگاه برویم؟ می‌گویند جا برای دانشجویان دیگر در خوابگاه نیست. این گفته مسئولان دانشگاهی در حالی است که ۵۰ واحد خوابگاه خالی در دانشگاه داریم و حتی بار‌ها گفته‌ایم نفر بیاورید و در این واحد‌ها ساکن کنید، ولی توجه نکرده‌اند.»

این‌ها بخشی از گفته‌های دانشجویان معترض به مدیریت خوابگاه در دانشگاه تهران است. حال آنکه حجت‌الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه، هم پیرامون نادیده گرفتن خوابگاه‌های متأهلی توسط مدیران دانشگاه‌ها به تازگی گفته بود دانشگاه‌ها به سبب تعدد مسائل ضروری‌شان مجبور می‌شوند به مسائل بحرانی‌تر توجه کنند؛ بنابراین مسئله خوابگاه متأهلی برایشان مسئله‌ای جدی و بحرانی نیست. متأسفانه ما این مشکل را در دانشگاه‌ها داریم و امیدواریم با نظارت‌ها و همراهی‌ها حل این مشکلات را شاهد باشیم.

با گیت مانع ورود می‌شوند

یکی از دانشجویان دانشگاه تهران که در تحصن دانشجویان متأهل شرکت داشت، پیرامون این تحصن گفت: «برای خوابگاه دانشگاه می‌خواهند گیت بگذارند تا ما نتوانیم وارد خوابگاه شویم، ما دانشجویان خوابگاه متأهلی از صبح تحصن کرده و خواهان این هستیم که اجازه دهند تا در خوابگاه بمانیم.»

این دانشجو با اشاره به اینکه خوابگاه‌ها را از ما می‌گیرند و به خارجی‌ها خوابگاه می‌دهند، گفت: «اخیراً ۸۰ دانشجوی خارجی، سوری، افغانستانی، بحرینی و... را در خوابگاه جلال ساکن کرده‌اند و از آن‌ها هم پول می‌گیرند نه اینکه رایگان خوابگاه بدهند. اما حرف ما این است، برای مثال، آیا دانشجویان ایرانی که به آلمان می‌روند، آلمانی‌ها دانشجویان خود را به خاطر ایرانی‌ها از خوابگاه اخراج می‌کنند و به ایرانی‌ها سکونت می‌دهند؟ هیچ‌گاه اینطور نیست. ما می‌خواهیم بدانیم آیا دانشجویان خودمان ارجح هستند یا خارجی‌ها؟»

وی ادامه داد: «خوابگاه من را از سال قبل تمدید نکرده‌اند؛ این در حالی است که من ترم ۹ دکتری هستم و هنوز تحصیل من ادامه دارد؛ با این حال حراست گیت گذاشته و می‌خواهند مانع ورود ما به خوابگاه شوند. این تصمیماتی که در دانشگاه برای خوابگاه متأهلی گرفته می‌شود در حالی است که مسئولان نهاد در این جلسات حضور ندارند.»

پای سیاست‌های انقباضی در میان است

به گفته این دانشجو، به یکی از دانشجویان که فرزندی ۱۰ ساله دارد، دانشگاه نامه داده بود که، چون فرزند ۱۰ ساله داری نباید از خوابگاه استفاده کنی. این چیزی است که در هیچ قانونی نیامده و با هیچ بخش اسلام و قرآن همخوانی ندارد. اینکه می‌گویند ما از این خوابگاه باید برویم، قانونی است که خودشان در دانشگاه برای خودشان گذاشته‌اند و از یک میزان ترم به بعد دیگر دانشجویان دیگر حق استفاده از خوابگاه متأهلی را ندارند.
به طور کلی خوابگاه‌های متأهلی یک لوازمی نیاز دارد که دولت‌ها به این موضوع آن‌طور که باید و شاید توجه نکردند چراکه می‌توانستند در این زمینه با حمایت‌های خاص خود شرایط مسکن را برای دانشجویان فراهم کنند به خصوص آن زمانی که مسکن مهر مطرح شد مسکن مهر دانشجویی بسیار می‌توانست کمک‌کننده باشد، اما در سال‌های اخیر سیاست‌هایی شکل گرفت که این سیاست‌ها در حوزه خوابگاه متأهلی بیشتر انقباضی بود تا انبساطی و این خوابگاه‌ها محدودیت پیدا کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر