کد خبر: 942040
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۸
شهر قم به علت وجود بارگاه ملکوتی حضرت معصومه دومین شهر مذهبی پرتردد در بین استان‌های کشور به شمار می‌رود که بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن در آن زندگی می‌کنند و علاوه بر این هر ساله پذیرای ۲۰ میلیون زائر از سراسر کشور و خارج است.
محمدرضا سورى
سرویس ایران جوان آنلاین: آستان مقدس حضرت معصومه (س) در شهر قم بعد از مشهد مقدس -بارگاه ملکوتی برادر ایشان حضرت امام‌رضا (ع) - به عنوان دومین شهر مذهبی کشور به شمار می‌آید؛ موضوعی که باعث شده تا هر ساله میلیون‌ها زائر برای زیارت به این مکان مقدس سفر کنند. در حالی که این شهر تا چند سال قبل از لحاظ زیرساخت‌هایی همچون حمل‌ونقل، هتل و مراکز درمانی با کمبود‌هایی مواجه بود، اما حالا خبر‌ها حکایت از آن دارد که برخی نیاز‌ها از جمله امکانات درمانی در حال برطرف شدن و حتی رسیدن به بالاترین استانداردهاست؛ موضوعی که موجب شد تا دست‌اندرکاران امور درمان این استان از اضافه شدن تخت‌های بیمارستانی و توسعه زیرساخت‌های درمانی تا سال ۱۴۰۴ خبر بدهند. این مسئله می‌تواند استان قم را در کنار عنوان دومین شهر مذهبی، از لحاظ درمانی نیز به یک قطب بزرگ کشور تبدیل کند.
شهر قم به علت وجود بارگاه ملکوتی حضرت معصومه دومین شهر مذهبی پرتردد در بین استان‌های کشور به شمار می‌رود که بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن در آن زندگی می‌کنند و علاوه بر این هر ساله پذیرای ۲۰ میلیون زائر از سراسر کشور و خارج است.

با وجود اینکه برخی زائران و مسافران هنگام سفر به این شهر نیازمند امکانات درمانی هستند، اما برخی کمبود‌ها سبب شده تا از بعضی امکانات محروم باشد. در حال حاضر بیمارستان شهید بهشتی که بیش از ۳۰ سال از ساخت آن می‌گذرد، از فرسودگی رنج می‌برد و بیمارستان الزهرا (س) دیگر بیمارستان قم است که آن هم مستهلک است و به جرئت می‌توان گفت: از ابتدا نیز این مرکز ساختار بیمارستانی نداشته ولی با این وجود تا سال گذشته خدمات ارزنده‌ای در این مکان به شهروندان ارائه می‌شد. همچنین بیمارستان امام علی (ع) که در داخل بیمارستان شهید بهشتی توسط واقف احداث شده است از کمبود‌ها رنج می‌برد، از این رو از واقف این بیمارستان خواسته شده برای استمرار خدمات درمانی در آن برخی از ساختمان‌های پشت آن را خریداری کند تا به این مرکز اضافه شود. در مجموع می‌توان گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۳۰۰ تخت در استان قم وجود دارد که از این تعداد یکهزار و ۶۰۰ تخت دولتی است.

طرح تحول سلامت، قم را دگرگون کرد

یکی از مشکلاتی که در چند سال اخیر مسائل درمانی را تحت تأثیر خود قرار داده بود، کمبود یا نبود برخی امکانات درمانی از قبیل: بیمارستان، متخصص، تخت و سایر امکانات درمانی بود؛ معضلی که با اجرای طرح تحول سلامت در اردیبهشت ماه سال ۹۳ در کشور باعث شد تا در چهار مرحله درمان، بهداشت، اصلاح تعرفه‌ها و نظام آموزش پزشکی تحول اساسی انجام پذیرد که قم نیز از این وضعیت مثبت برخوردار شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم در این خصوص می‌گوید: «هم اکنون در این استان طبق طرح تحول سلامت، بیمارانی که دچار سکته قلبی و عروقی هستند می‌توانند با مراجعه به مراکز درمانی از خدمات سریع این مراکز استفاده کنند.» این مهم موجب شده تا قم با توجه به جمعیتی که دارد جزو پنج استان نخست کشور در ارائه مطلوب این خدمات باشد؛ یکی از مشکلات مراکز درمانی کمبود تخت است که قم نیز از این قاعده مستثنی نیست. در حال حاضر بیمارستان‌های قم با حدود ۲ هزار تخت فعالیت می‌کنند. اکنون ۱/۴ تخت به ازای هر هزار نفر در استان قم وجود دارد و با وجود اقدامات صورت گرفته برای توسعه تخت‌های بیمارستانی می‌توان گفت: استان قم به استاندارد‌های لازم در این زمینه رسیده است. این در حالی است که بر اساس سیاست‌ها و افق‌هایی که تا سال ۱۴۰۴ برای امور درمانی استان در نظر گرفته شده است باید یکهزار تخت به تخت‌های بیمارستانی این استان اضافه شود. به گفته محمود پرهام، ۲۲۰ تختخواب به بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) و ۱۳۰ تخت بیمارستانی به بیمارستان مادر که در شرف افتتاح است، اضافه شود و علاوه بر آن بیمارستان خصوصی قلب از سوی آیت الله العظمی سیستانی ازمراجع تقلید عراق قرار است افتتاح و با این امر مراکز درمانی استان توسعه یابد. با وجود اینکه در استان قم بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ متخصص و فوق‌تخصص و یکهزار و ۲۰۰ پزشک عمومی، ۲ هزار پزشک متخصص، فوق تخصص و عمومی برای ارائه خدمات درمانی به مردم می‌پردازند، با این حال طبق استاندارد‌ها این استان همچنان از کمبود متخصص رنج می‌برد. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم در خصوص علت این مشکل می‌گوید: «با توجه به تعرفه‌های پایین دولتی در مقایسه با تعرفه‌های خصوصی، پزشکانی که تعهداتشان تمام می‌شود قادر به اجبار آن‌ها برای بستن قرارداد دوباره با مراکز دولتی و با توجه به محدودیت‌های مالی قادر به پرداخت منابع مالی و پرداختی این پزشکان نیستیم، به همین دلیل در بعضی مراکز دولتی با کمبود متخصص روبه‌رو خواهیم بود.»

با توجه به امکانات درمانی موجود در کشور و پیشرفت‌هایی که در زمینه تخصص‌های پزشکی انجام گرفته است لذا این مهم موجب شده تا برخی استان‌ها بتوانند در این زمینه حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند که در این زمینه می‌توان به قم اشاره کرد. پرهام با تأیید این موضوع می‌افزاید: «از دو سال پیش به فکر پذیرش بیمارانی به نام گردشگران سلامت در استان قم با توجه به ظرفیت‌های خوب این استان افتادیم و با توجه به این زمان بسیار کوتاه برنامه‌های خوبی را اجرا کردیم و از افرادی که با عنوان توریسم درمانی به قم سفر و از خدمات درمانی این استان استفاده می‌کنند هزینه‌های بالاتری دریافت می‌کنیم تا باعث ارزآوری در این استان شویم.» به گفته وی، برای بهره‌گیری از امتیازات گردشگری سلامت بیمارستان فرقانی و مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی مجوز‌های لازم در این زمینه را دریافت کرده‌اند و برای این کار آمادگی لازم را دارند؛ لذا با توجه به این امکانات می‌توان امیدوار شد تا سال ۱۴۰۴ استان قم علاوه بر یدک کشیدن عنوان دومین شهر مذهبی ایران، به یکی از مهم‌ترین قطب‌های درمانی کشور تبدیل شود.
 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار