کد خبر: 941986
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲
گفت وگوی "جوان آنلاین" با عضو شورای فنی کشتی آزاد
تهرانی که روزی کشتی گیرانش سرآمد بودند و بیشترین سهمیه را در دهه های ۳۰ ، ۴۰ و ۵۰ هجری شمسی در تیم ملی داشتند صاحب کمترین سهم در تیم ملی است در حالیکه در آن زمان بسیاری از چهره ها از  نقاط مختلف کشور نیز دوران اوج گیری دستیابی به دوبنده تیم ملی و صعود از سکوهای جهانی و المپیک را در کلاس مربیان شناخته شده مرکزنشینان و اردوهایی که در تهران بر پا میشد را تجربه و پشت سر می گذاشتند و در یک جمله در آن دوران طلایی کشتی تهران از چنان اقتداری برخوردار بود که از بین کشتی گیران چند محله مثل شاپور، راه آهن، امیریه و میدان خراسان استخوان بندی تیم ملی شکل می گرفت.

سرویس ورزشی جوان آنلاین - وحید صابری : این روند سازندگی و حرکت رو به جلو کشتی تهران تا اواخر دهه هفتاد نیز ادامه داشت. اما کم کم سیطره کشتی تهران در ترکیب تیم های ملی کم رنگ و کمرنگ تر شد و تا به امروز که در جمع  استان های کشتی گیر ساز کمترین سهم را می توان ازرآن تهران بزرگ برشمرد. حسن حمیدی عضو شورای فنی کشتی آزاد و سرپرست سابق هیات کشتی تهران در این باره گفت وگویی با "جوان آنلاین "داشته که در ادامه می خوانید:

 چطور شد بعد از 20 سال دوباره به کشتی برگشتید و وارد گود کشتی تهران شدید ؟

قضیه این بار با گذشته تفاوت داشت من به طور موقت و فقط برای آرامش کشتی تهران آماده ساختن فضا و بستر تا زمان تشکیل مجمع این مسئولیت را پذیرفتم ، ۶ ماه پیش رسول خادم رئیس فدراسیون و هم گل محمدی مدیر کل ورزش و جوانان استان تهران با تماس های مختلف از من خواستند در این دوران بلاتکلیفی مسئولیت سرپرستی کشتی تهران را قبول کنم ، بنده هم به دلیل آنکه خود را مدیون کشتی می دانستم این مسئولیت را پذیرفتم البته به طور موقت و فقط تا زمان برپایی مجمع.

چرا همواره از زیر بار مسئولیت کشتی تهران شانه خالی کرده اید در حالیکه بسیاری برای رسیدن به این مسئولیت سر و دست می شکنند ؟

در وهله اعتقاد دارم کسی که می خواهد رئیس هیات کشتی شود باید با تمام وجود و وقت کافی در خدمت کار باشد نه به صورت فرمالیته . مورد دوم به شرایط کاری من مربوط می شود با توجه به مسئولیت اجرائی که در ورزش کارگری که 30 انجمن ورزشی در آن فعالیت دارند در آنجا بیش از 20 سال است تمام وقت مرا گرفته و در کنار آن مسئولیت هیات کشتی کارگران کشور باعث شده تا به اندازه کافی درگیر کار اجرائی بوده و فرصتی برای چنین مسئولیتی نداشته باشم.

با چنین مشغله فراوان کاری در این مدت برای اداره کشتی تهران چه اولویت هایی را در نظر گرفتید ؟

اولین اولویت وهدف دوری از تنش ها و مسائل حاشیه ای ، ایجاد آرامش و همدلی در فضای کشتی تهران بود که خوشبختانه با همکاری دوستان و دیگر همکاران این فضا ایجاد شد. ابتدا در جلسه ای با حضور تمام اعضاء به آنها اطمینان خاطر دادم تا به کار خودشان بدون دغدغه و نگرانی ادامه بدهند. با این روش در مدت سرپرستی خود پروسه انتخابات را با موفقیت ، بدون تنش و با آرامش به پیش بردیم .

در مدت سرپرستی بر کشتی تهران آیا تغییراتی هم صورت گرفت ؟

اولین موردی که کمبود و خلاء آن را  احساس کردم نبود یک روابط عمومی فعال به معنای کامل و واقعی چرا که داشتن یک روابط عمومی قوی که بتواند بین تمام ارکان مربوط به هیات کشتی ارتباط حسنه و لازم را برقرار کند در واقع نبض کشتی خوب خواهد زد. به همین منظور شخص باانگیزه و فعالی به نام جعفر جنگی در این مسئولیت مشغول به کار شد که اتفاقا تبعات و انعکاس خوبی هم به همراه داشت. ضمن اینکه حسن شریف هم از افراد با تجربه و خوش نام با بیش از 30 سال سابقه فعالیت در فدراسیون کشتی به عنوان مشاور و هوشنگ محمدی یکی از پیشکسوتان ورزش بعنوان مسئول کمیته انضباطی همکاری صمیمانه و جانانه ای با هیات کشتی داشتند که از زحمات این عزیزان تقدیر و تشکر دارم.انتصابات بعدی در شهرستان های بدون رئیس بود بخصوص شهریار که یکی از قطب های کشتی خیز استان تهران به شمار می آید. همچنین دو شهرستان رباط کریم و شهر ری با توجه به درخواست اهالی کشتی دوست این شهرهامجبور به تعیین تکلیف و انتصاب شدم.اما یکی از شهرهایی پر حرف و حدیث پاکدشت بود ، با توجه به گزارش های رئیس اداره ورزش و جوانان این شهر ارائه و از شرایط نامناسب و مشکلات در هیات کشتی پاکدشت به دستمان رسید و در نهایت شخصی به نام کرمانی را به مسئولیت سرپرست هیات کشتی پاکدشت منصوب شد.

وضعیت کشتی تهران را در بدو سرپرستی خود چگونه دیدید؟

جو هیات کشتی تهران پرتنش و نامناسب بود و همانطوری که قبلا اشاره کردم فقط به آرامش کشتی استان تهران فکر می کردم. در ابتدا با بررسی عملکرد تیم تهران در مسابقات قهرمانی کشور شاهد افت کشتی تهران بودیم ، سپس با بهره گیری از تجربیات پیشکسوتان و بزرگتران کشتی و با خرد جمعی تصمیم به سر و سامان دادن اوضاع شهرهای مختلف گرفتیم. در رده سنی جوانان هم کشتی تهران به دلیل کارشکنی و بی مسئولیتی بعضی از مربیان که اجازه وزن کشی را به دو تن از کشتی گیران 65 و 92 کیلو ندادند و آنها را شبانه از اردو خارج کردند و همین امر باعث شد تا تیم تهران با تنزل رتبه مواجه و از عنوان قهرمانی به رتبه دومی نزول کند در واقع نبود این دو کشتی باعث شد در فینال 4 بر 6 به مازندران ببازیم.

در چنین شرایط دشواری که از کشتی تهران به یاد دارید آیا می توانید نقاط قوت و ضعف کشتی پایتخت را تشریح کنید؟

به طور باید اشاره کنم اگر به عقب برگردیم نزدیک به دو دهه است که تهران دیگر آن صلابت و سازندگی گذشته را ندارد. در حالیکه اعتقاد دارم کشتی تهران با توجه به ظرفیت ها و نیروی انسانی باید حرف اول را بزند و باید نقش تاثیرگذاری در کشتی کشور داشته باشد البته باید این نکته را هم یادآور شوم و آن هم زحمات روء سای قبلی است که زحمات زیادی کشیدند بخصوص در سال های اخیر و در زمینه سخت افزاری کار و تلاش زیادی انجام شده که نمی توان منکر آن بود اما از لحاظ فنی واقعیتی که با آن مواجه هستیم اینکه جایگاه فعلی کشتی تهران نسبت به گذشته های پر افتخارش فاصله گرفته و نقشی در کشتی کشور ندارد. تمام هدف این است که کشتی تهران مثل سابق تقش بسزایی در تیم ملی داشته باشد و کشتی گیران تهرانی به تیم ملی راه پیدا کنند.

                                                                                                          

چه راهکاری را برای بهبود کشتی تهران ارائه می دهید؟

قبل از هر چیز باید از زحمات مربیان جوان که با عشق و تلاش و بدون چشمداشت مالی به هر شکل ورزش اول را زنده نگه داشته اند قدردانی کنم. برای گذار از شرایط موجود در این مقطع نیاز است از تمام نیروهای باتجربه و پیشکسوتان فعال استفاده کرد. در حال حاضر کشتی از بهره گیری از بزرگان خودش غافل فاصله دارد . البته شاید نتوان همه را زیر یک سقف جمع کرد اما باید بسیاری از آنها که واجد شرایط هستند را جذب کرد . اعتقاد دارم در حالیکه این روزها پول و مادیات حرف اول را در ورزش می زند و این امکانات مالی وجود ندارد . بنابراین  باید از بزرگان و پیشکسوتان دعوت و خواهش کرد تا تجربیات خود را در اختیار نسل جوان بگذارند. بدون شک جوانها احتیاج به تجربه بزرگترها دارند تا با تلفیقی از نیروی جوانی و تجربه پیشکسوتان کشتی تهران را احیاء کنیم.در گذشته ها ی دور تکنیک و تاکتیک در اختیار کشتی گیران تهران بود و شهرستانی ها با آمادگی جسمانی و قدرت بدنی به مصاف حریفان خود می رفتند  ولی در حال حاضر کشتی تهران این ویژگی را ندارد.یکی از مشکلات کشتی به ضعف دانش فنی مربیان مربوط می شود متاسفانه عده ای صرفا با با مدرک تحصیلی و گرفتن کارت مربیگری به تعلیم مشغول هستند. با چنین مربیانی نتیجه کار همین است که شاهد هستیم  و کشتی گیری ساخته نمی شود.

 برای اینکه کشتی تهران از فقر فنی و تکنیکی خارج شود چه باید کرد؟

به نظر من همانطور که استعدادیابی کشتی در سنین پائین انجام می شود باید در انتخاب مربیان به خصوص مربیان پایه و سازنده نیز استعدادیابی شود که حساس ترین مقطع آموزش به شمار می آید.با چنین وضعیتی که کشتی تهران از مربیان عاشق و سازنده گذشته تهی شده است . من فقط بر حسب نیاز و تکلیفی بود که از سوی اداره ورزش و جوانان و فدراسیون کشتی بر دوش من گذاشته شد چون احساس کردم کشتی تهران در شرایط بحرانی و بلاتکلیفی قرار دارد و بر حسب وظیفه و دینی که نسبت به کشتی تهران داشتم آمدم و امیدوارم  این مسئولیت را بدرستی انحام داده باشم، هر چند که در زمان تشکیل مجمع انتخابات اعتراضی درباره حضور مصطفی حسین خانی بعنوان  نماینده کشتی گیران و حسین امن زاده بعنوان نماینده کشتی کارگری دیده شد اما بنده بعنوان یک بیطرف اعلام می کنم مهندسی و سناریوئی در انتخابات هرگز وجود نداشت.

با توجه به اینکه عضو شورای فنی کشتی آزاد هستید تلکیف مجمع در فدراسیون کشتی کی برگزار می شود.

ببیند این امر برمی گردد به وزارد ورزش . اعتقاد دارم وزارت ورزش به خوبی درک می کند که کشتی نباید با سرپرست اداره شود اما چه ملاحظاتی وجود دارد خبر ندارم. ما مسابقات جام فجر را پیش رو داریم و بهتر است هر چه زودتر مجمع برگزار شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار