کد خبر: 941921
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۳
حسن رشوند
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالروز قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ در دیدار هزاران نفر از مردم قم، چند نکته کلیدی را بیان کردند که در میان نکاتی همچون، دستگاه معیوب امریکایی‌ها در ارزیابی از ملت ایران از ابتدای شکل‌گیری نهضت حضرت امام (ره) تا صحنه‌های مختلف حرکت انقلاب اسلامی که موارد بسیاری را می‌توان برشماری کرد و همچنین بیان اهداف دشمن در اینکه چرا قم که مرکزیت حرکت انقلاب اسلامی است مورد هجمه قرار می‌دهد و ده‌ها نکته و تذکر در خصوص فضای مجازی و بهره گرفتن از آن برای تو دهنی زدن به دشمن و ضرورت پرهیز از سهل‌انگاری و سهل‌انگاری درباره ریشه دشمنی امریکا و استکبار با ایران اسلامی، با بیان وظایف مهم «مسئولان و مردم» در این مقطع، تأکید کردند: رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم به‌ویژه قشر‌های ضعیف، مهم‌ترین وظیفه امروز دولتمردان است و ملت و مسئولان باید با هوشیاری، تحریم‌های امریکا را همانند دوران دفاع مقدس به شکستی بی‌سابقه برای شیطان بزرگ تبدیل کنند. این تأکید رهبر انقلاب، هرچند نگاه افکار عمومی را در وهله اول با توجه مشکلات و تنگنا‌هایی که این روز‌ها مردم دارند، متوجه مسئولان می‌کند، اما واقعیت این است که چنین تأکیدی دو مخاطب دارد. ولی رهبر معظم انقلاب، بخشی از این مسئولیت را متوجه مردم کردند. به‌ویژه آنجا که کمک مردم به مسئولان در اقتصاد، حضور در صحنه‌های مختلف انقلاب و مقابله با هر گونه شایعاتی که این روز‌ها بازار آن‌ها به شدت گرم است و یا کمک به تولیدات داخلی و پرهیز از اسراف و گرایش به سبک زندگی سالم، از جمله مواردی است که انتظار می‌رود مردم در شرایط سختی که کشور با آن مواجه است، به کمک مسئولان آمده تا عبوری کم چالش در ۴۰ سالگی انقلاب داشته باشیم.
آنچه از سخنان رهبر انقلاب در دیدار ۱۹ دی مردم قم در رابطه با نقش مردم برای عبور کشور از جنگ اقتصادی دشمن و مشکلات پیش رو، می‌توان عنوان کرد در چند محور کلی خلاصه می‌شود:
۱-هوشیاری و ایستادگی مردم در برابر تبلیغات منفی دشمن انقلاب و نظام با خواست و حمایت مردم شکل گرفته و استمرار یافته است، اما مستکبران با وقاحت تمام، مردم را به مقابله با همین نظام فرامی‌خوانند که لازم است مردم در مقابل این تبلیغات، ایستادگی و علیه آن حرکت کنند و جوانان با هوشمندی، فضای مجازی را به ابزاری برای زدن تودهنی به دشمنان تبدیل کنند.
۲- کمک به مسئولان در حوزه اقتصاد رهبر معظم انقلاب در این رابطه فرمودند: «مردم عزیز به مسئولان باید کمک کنند، همه باید کمک کنند. اگر چنانچه بحث تقویت تولید داخلی و محصول داخلی می‌شود، یک بخش مهمش مربوط به مردم است. تولیدکننده محصول داخلی، مصرف‌کننده محصول داخلی، فروشنده و دکان‌داری که محصول داخلی را می‌فروشد، این‌ها همه می‌توانند اثرگذار باشند.» واقعیت ماجرا آن است که کلید حل بسیاری از معضلات کشور، بخصوص در حوزه اقتصاد در دست مردم است. رفتار‌های هیجانی، خودخواهانه، صرفاً سودمحور و از این قبیل، مشکلات را تشدید می‌کند و در مقابل رفتار آگاهانه و مسئولانه و همدلانه باعث کاهش و رفع مشکلات کشور می‌شود. همه ملت مسافران یک کشتی هستند و بدترین تصمیم و اقدام آن است که وقتی دریا طوفانی شد هر کس اره‌ای به دست گرفته و سعی کند با بریدن بخشی از کشتی برای خود قایق نجاتی بسازد! و این بدترین وضعیتی است که یک کشور می‌تواند با آن مواجه شود.
۳- حضور در صحنه‌های انقلاب یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب در این دیدار و دیدار‌های پیشین از مردم، حضور در صحنه‌های متعدد و گوناگون انقلاب بوده است. ایشان همواره کلید بقای نظام و انقلاب را همچون امام راحل، مردم می‌دانند. از حضور در مراسمات و مناسک دینی، ملی و انقلابی گرفته تا صحنه‌ها و بزنگاه‌های خطیری که توانسته است انقلاب اسلامی را از یک خطر جدی مصون نگه دارد.. حضور در صحنه‌هایی همچون؛ راهپیمایی‌ها، مناسبت‌های ملی و مراسمات دینی ناامید کننده دشمن است و حضور در صحنه‌هایی مانند ۹ دی خنثی‌کننده توطئه‌های دشمن است.
۴- مقابله با شایعات؛ یکی از مشکلات امروز کشور حجم انبوه و وسیع شایعاتی است که همه روزه تولید و منتشر می‌شود. دشمنان نظام و انقلاب در تولید و ترویج این شایعات نقشی اساسی دارند. رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرمودند: «از جمله کار‌هایی که مردم می‌توانند انجام بدهند، مواجهه و مقابله با شایعه‌سازی دشمن است. امروز یکی از شگرد‌های فعال دشمن، شایعه‌سازی است که مردم را مضطرب کنند، مردم را با هم مخالف کنند، علیه این و آن تهمت بزنند، مردم را به جان یکدیگر بیندازند که البتّه چنین اتّفاقی نمی‌افتد به توفیق الهی؛ امّا آن‌ها قصدشان این است؛ مردم باید هوشیار باشند، متوجّه باشند.» اولین گام عملی در این باره، آن است که هرچیزی را که شنیدیم یا خواندیم نسبت به آن تأمل و در نقل آن دقت کنیم تا مبادا در حلقه شایعه‌پراکنان قرار گیریم.
۵- باید با درس‌گیری از این تجربه درخشان انقلاب و دوران دفاع مقدس و تکیه بر جوانان، تحریم کنونی را تبدیل به وسیله‌ای برای کار، تلاش و شکوفایی کنیم و با تکیه به ظرفیت‌های خود، بی‌نیازی از دیگران را به جایی برسانیم که آن‌ها نیازمند ما باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار