کد خبر: 941891
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۰
زن مسلمان با پیروزی انقلاب اسلامی هویت‌دار شد
باید به فضای مجازی نه به عنوان تهدید بلکه به عنوان یک فرصت توجه کرد. موضوعی که به جد توسط بسیج جامعه زنان مورد توجه قرار گرفت و منجر به این شد که طی سال‌های اخیر هزاران نفر از جوانان انقلابی با فعالیت آگاهانه در شبکه‌‎های اجتماعی دست به تولید محتوا بزنند
میترا شهبازی
سرویس ایران جوان آنلاین: بسیج جامعه زنان، سازمانی مردم‌نهاد و اسلامی است که از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت و الگویی بی‌نظیر از مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی زنان را در عرصه‎‌های مختلف ارائه داد؛ الگو‌هایی که در تقابل کامل با الگو‌های غربی است. الگو‌های غربی، مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف را منوط به دور شدن از خانواده و با نگاهی ابزارگونه تعریف می‌کند؛ در حالی که بسیج، الگوی توسعه مشارکت‌های جدی و مؤثر زنان را با توجه به سیره عملی و نظری بانوانی، چون حضرت زهرا (س) و زینب کبری (س) به گونه‌ای ارائه می‌دهد که حضور فعال زنان در عرصه‌های مختلف با حفظ هویت انسانی و به دور از نگاه ابزاری باشد. اصلی‌ترین مأموریت این سازمان نیز برنامه‌ریزی و تعمیق باور‌های دینی از طریق تربیت معنوی و اخلاقی و رشد آگاهی و توانایی زنان برای ایفای نقش‌های خانوادگی و اجتماعی بهتر است.

شکل‌گیری بسیج جامعه زنان به پنجم آذر سال ۵۸ برمی‌گردد. از همان ابتدای پیروزی بزرگ انقلاب به فرمان معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام‌خمینی (ره) این سازمان در تمام مساجد کشور در قالب گروه‌های مقاومت زنان تشکیل شد. آن‌ها بعد از گرد هم آمدن با توجه به نیاز‌های هر دوره وظایف مختلفی را بر عهده گرفتند که در هشت سال دفاع مقدس فراگرفتن مهارت‌های نظامی و آموزش آن به دیگر زنان را شامل می‌شد. بعد از آن تاریخ با توجه به اینکه دشمن به واسطه جنگ نرم ایران را مورد تهدید قرار داد، زنان بسیجی با آگاهی کامل مقابل این توطئه‌های خبیثانه ایستادگی کردند و مسئولیت آموزش دیگر زنان کشور را بر عهده گرفتند. در این راستا رئیس جامعه زنان در گفت‌وگو با «جوان» می‌گوید: «بعد از هشت سال دفاع مقدس، در مجموعه پایگاه مقاومت شناسایی نخبگان، ارتقای سطح علمی کشور، توجه به نقش کارآفرینی و مشاغل خانگی مورد توجه قرار گرفت.» مینو اصلانی با اشاره به اینکه در راستای ارتقای سطح علمی باید به آموزش سواد رسانه‌ای به عنوان یک موضوع مهم توجه کرد و با آموزش آن به خانواده‌ها فضایی برای پیشرفت علمی و فرهنگی کشور فراهم کرد، می‌افزاید: «باید به فضای مجازی نه به عنوان تهدید بلکه به عنوان یک فرصت توجه کرد.» موضوعی که به جد توسط بسیج جامعه زنان مورد توجه قرار گرفت و منجر به این شد که طی سال‌های اخیر هزاران نفر از جوانان انقلابی با فعالیت آگاهانه در شبکه‌‎های اجتماعی دست به تولید محتوا بزنند.

۱۰ میلیون زن فعال بسیجی

طی سال‌های اخیر بسیج جامعه زنان سرفصل‌های تازه‌ای برای فعالیت یافت که رئیس بسیج جامعه زنان با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۰ میلیون نفر از زنان عضو بسیج هستند و ۲۰ هزار پایگاه مقاومت نیز در همین راستا تشکیل شده است، می‌گوید: «بسیج جامعه زنان در تمام عرصه‌های علمی، دانشگاهی، ادارات، سطح محلات و... در حال فعالیت است و به عنوان اولین گام بحث جذب و آموزش را دنبال می‌کند.» آموزشی که طیف گسترده‌ای از موضوعات آگاهی‌بخشی تا توانمندسازی زنان و آموزش‌های مهارت‌های زندگی را دربر می‌گیرد. در حال حاضر هزاران کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی برای دختران ۱۶ سال به بالا برگزار می‌شود که با استقبال بسیار خوبی هم روبه‌رو شده است. در این بین آموزش تولید صنایع دستی، صنایع تبدیلی و... هم جزو برنامه‌های این سازمان مردم‌نهاد است. اصلانی با اشاره به اینکه فعالیت بسیج جامعه زنان تنها به همین جا ختم نمی‌شود، می‌افزاید: «ما با آموزش کارشناسان فضای مجازی توانستیم جشنواره‌های متعددی همچون شعر و کتابخوانی را برگزار کنیم.»

احیای هویت زن مسلمان

علاوه بر بحث‌های آموزشی و رفع بخش قابل توجهی از مشکلات فضای مجازی، موضوع دیگری که توسط بسیج جامعه زنان دنبال می‌شود، مسئله مهم تحکیم و تقویت بنیاد خانواده است. در این خصوص رئیس بسیج جامعه زنان با اشاره به اینکه تشکیل خانواده و ازدواج آسان همواره به عنوان یکی از اهداف مهم بسیج مطرح است، می‌گوید: «در این راستا تا پایان سال گذشته ۶ هزار و ۲۷۱ جهیزیه به خانواده‌ها در سطح کشور اهدا شده است.» اصلانی می‌افزاید: «طی سال گذشته هزاران کارگاه مادرانه برگزار کردیم و آموزش کارشناسان اسلامی را بر عهده گرفتیم.» وی ادامه می‌دهد: «۲ هزار دقیقه نماهنگ، فیلم و مستند نیز در راستای فرهنگسازی تولید کردیم که هم از شبکه سراسری رسانه ملی و هم از شبکه‌های استانی پخش شده است.» علاوه بر این ۳ هزار مهد قرآنی نیز برای تربیت اسلامی کودکان راه‌اندازی شده که قرار است تا پایان برنامه توسعه ششم این تعداد به ۱۰ هزار مهد برسد. اصلانی با اشاره به اینکه محور تمام این فعالیت‌ها زنان هستند و توانسته‌اند طی این سال‌ها بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری هویت زن نه شرقی و نه غربی بلکه زن مسلمان را به کل دنیا معرفی کنند، بیان می‌کند: «۷ هزار زن شهید کشور به عنوان الگویی بی‌نظیر از زن مسلمان در دامن انقلاب اسلامی شکل گرفته است که می‌تواند به حفظ موقعیت و کرامت زن کمک کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار