کد خبر: 941800
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲
آمار‌ها می‌گوید ۲۲۰ هزار جوان به تجرد مطلق رسیده‌اند
آمار‌ها نشان می‌دهد امروز وضعیت جوانان در ابهام قرار گرفته است و اقدام موثری برای بهبود وضعیت موجود انجام نمی‌شود، دست کم در مورد قوانینی که دولت موظف به اجرای آن‌هاست شاهد کم‌کاری هستیم
جوان آنلاین: روزنامه صبح نو در شماره امروز خود نیم‌نگاهی به کاهش ازدواج در جامعه و خطرات آن داشته است. این روزنامه در گزارش خود نوشته است: ازدواج مهم‌ترین راه رشد جامعه بوده و نیروی انسانی وابسته به نظام خانواده این روز‌ها به‌شدت به خطر افتاده است و با کاهش روزافزون تعداد ازدواج در بحرانی قرار گرفته‌ایم که کارشناسان مختلف درباره آن هشدار داده‌اند؛ اما این هشدار‌ها هم نتوانسته دولت‌مردان را -که وظیفه قانونی و شرعی برای تسهیل شرایط ازدواج دارند- به خود بیاورد.

آمار‌ها نگران‌کننده هستند؛ آمار‌هایی که نشان می‌دهد امروز وضعیت جوانان در ابهام قرار گرفته است و اقدام موثری برای بهبود وضعیت موجود انجام نمی‌شود، دست کم در مورد قوانینی که دولت موظف به اجرای آن‌هاست شاهد کم‌کاری هستیم. اشتغال و درآمد پایدار از جمله نیاز‌های هر جامعه‌ای است تا افراد جامعه بتوانند با تکیه بر این موضوع اهداف کشور را پیش ببرند.
آقای علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر جمعیت نیروی کار مرکز آمار ایران و مدیرکل سابق اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور گفته است: «طبق آخرین سرشماری، ۹‌میلیون و ۷۶۹‌هزار نفر در سن متعارف ازدواج و هرگز ازدواج نکرده داریم و همچنین تعداد افرادی که از سن متعارف ازدواج عبور کرده‌اند؛ اما هنوز به سن تجرد قطعی نرسیده‌اند یک‌میلیون و ۸۱۰‌هزار نفر است. به افرادی که از سن تجرد قطعی عبور کرده باشند، مجردان قطعی می‌گویند و تعداد آن‌ها در کل کشور ۲۲۰‌هزار نفر است. ۱۱‌میلیون و ۸۰۰‌هزار نفر مجرد هرگز ازدواج نکرده در کشور داریم که با احتساب افراد بدون همسر در اثر فوت یا طلاق، جمعیت مجردان ایران به رقم ۱۳‌میلیون و ۳۲‌هزار می‌رسد.»
او در ادامه با بیان اینکه پدیده‌های نوظهور در خانواده‌های ایرانی همچون تجردگرایی در حال شکل گرفتن است، اضافه کرد: «در سال‌های اخیر سیاست‌های کلی خانواده ابلاغ شده که بند چهارم آن به ایجاد نهضت فراگیر ملی برای تسهیل ازدواج موفق و آسان تأکید دارد و به واژه نفی تجرد اشاره می‌کند. طی چند دهه گذشته سن ازدواج آقایان از ۲۴ به ۲۸‌سال و برای خانم‌ها از ۱۹ به ۲۳‌سال رسیده است. ضمن اینکه این آمار در شهر‌های مختلف و حتی در شمال و مرکز و جنوب کلانشهری مانند تهران کاملاً متفاوت است. بخشی از دلیل افزایش سن ازدواج به‌خاطر تحولات اجتماعی است و بخشی هم به سیاست‌گذاری‌ها برمی‌گردد.»

پایان خانواده‌های گسترده چند نسلی
مدیرکل سابق اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور افزود: «آخرین سرشماری‌ها نشان می‌دهند که در سال‌های اخیر خانواده‌های گسترده چند نسلی در کشور به حداقل رسیده است. در حال‌حاضر خانوار هسته‌ای بیشترین فراوانی را دارد و خانوار یک نفره از ۲/۵ درصد در سال‌۱۳۸۵ از به ۱/۷ درصد در سال‌۱۳۹۰ افزایش داشته و در سال‌۱۳۹۵ به ۵‌/۸ درصد رسیده است.»
او مهم‌ترین راهکار برای کاهش تجرد در ایران را اجرای صحیح سیاست‌های کلی جمعیتی خانواده دانست و گفت: «همه موارد در هفت بندی که ابلاغ شده وجود دارد و مسوولان باید به آن توجه کنند. قطعاً اجرای صحیح این بند‌ها بهترین مسیر خواهد بود.»

فاصله مشکل‌ساز
دکتر مجید ابهری، رفتارشناس در گفت‌وگو با روزنامه «صبح‌نو» درباره چرایی چنین پدیده‌ای در کشور می‌گوید: «سن ازدواج تابع یک قرارداد اجتماعی و قانون نانوشته است، یعنی در فاصله‌ای منطقی از بلوغ تا زمانی‌که شرایط بلوغ فکری، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای فرد فراهم می‌شود؛ در کنار تمام این شرایط فراهم شدن آمادگی مادی و توانایی برای مدیریت زندگی اصلی‌ترین مقدمه برای ازدواج است. متأسفانه در جامعه ما به‌دلیل فاصله زیاد بلوغ جسمی تا ازدواج شاهد انواع آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی هستیم.» او ادامه می‌دهد: «روابط نامشروع، انحرافات اخلاقی و... از جمله این عوارض است، اخیراً اعلام شده است که سن ۲۲۰‌هزار نفر از جوانان ایرانی از مرز ازدواج عبور کرده و دیگر ازدواج نخواهند کرد که از نگاه رفتارشناسی این حرف درست نیست، چراکه انسان تا زمانی که توانایی جنسی دارد می‌تواند ازدواج کند؛ اما چرا تکلیف حدود ۲۰‌میلیون جوان آماده ازدواج نامعلوم است؟»

توان مالی خانواده‌ها کاهش یافته است
ابهری اضافه می‌کند: «خانواده‌ها توان مالی لازم برای حمایت از فرزندان خود را ندارند، بیکاری، تورم، گرانی، مشکلات مسکن و بالا بودن هزینه‌های ازدواج که به‌طور متوسط فقط برای برگزاری مراسم ازدواج ۵۰‌میلیون تومان لازم است، مزید برعلت شده است. با توجه به ۴۰ سال سابقه فعالیت در زمینه‌های مشاوره خانواده و آسیب‌شناسی اجتماعی، به نظرم یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش آمار ازدواج ضعف مسوولیت‌پذیری در جوانان است که از خانواده سرچشمه می‌گیرد.»
او با بیان اینکه شلختگی فرهنگی و بی‌بندوباری جنسی نیز مسوولیت‌ناپذیری را تشدید کرده، معتقد است: «اما برای آن گروه از جوانان که به آسیب‌های رفتاری آلوده نشده‌اند هنوز بیکاری و ضعف مالی، اصلی‌ترین دلایل نداشتن رغبت به ازدواج است.»

دولت اقدامی نکرد
این رفتارشناس می‌گوید: «متأسفانه دولت قدم مثبتی برای حل مشکلات جوانان برنداشته است. وام ازدواج در دالان‌های کاغذبازی و دیوان‌سالاری گرفتار آمده است. ۱۵‌میلیون تومان وام ازدواج هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، تازه اگر بعد از سرگردانی طولانی دست کسی به این وام برسد.»
او ادامه می‌دهد: «دولت حتی در زمینه اشتغال‌زایی و کارآفرینی و مسکن ارزان‌قیمت نیز حرکتی نکرده است و فقط موضوع را با سخنرانی، اظهار تأسف، وعده و وعید و ارائه آمار‌های بی‌سر و ته هم آورده است. در این میان این جوانان کشورند که زیان اصلی را متحمل شده و کیان خانواده‌ها به خطر افتاده است. روابط فرازناشویی، افزایش طلاق عاطفی و ازدواج سفید نتایج مستقیم و عوارض شوم این وضعیت است و تا دولت به‌طور جدی وارد عمل نشود، هیچ کاری نمی‌تواند تحقق یابد.»

باید نیروی کار وارد کنیم!
ابهری با بیان اینکه در کشور‌های دیگر هم برای تسهیل ازدواج جوانان دولت‌ها کمک‌هایی را انجام می‌دهند، می‌گوید: «ارائه مسکن ارزان یا رایگان به زوج‌های جوان، اشتغال‌زایی و کارآفرینی کمک دولت‌هاست، اما قصد نداریم کشور و جامعه خود را با دیگران مقایسه کنیم، ما کشوری ثروتمند و قوی هستیم که متأسفانه فساد در اقتصاد کشور جاری شده و اگر یک اختلاس کم شود می‌تواند مشکل ازدواج حداقل پنج‌هزار جوان را از نظر مسکن و کار حل کند، فقط باید دلسوزی کرد.»
او با اشاره به اینکه در آینده با کمبود نیروی کار مواجه خواهیم شد، اضافه می‌کند: «اخیراً با افزایش تعداد سالمندان و جمعیت پیر روبه‌رو هستیم و اگر تا ۲۰‌سال آینده وضعیت این باشد مجبور به وارد کردن نیروی انسانی هستیم، فرزندآوری مشکلی است که باید بعد از برطرف شدن مشکلات ازدواج به آن بپردازیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار