کد خبر: 941757
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۷
روح الله صالحی
تعطیلی دولت دونالد ترامپ دیروز وارد بیست و دومین روز خود شد و به طولانی‌ترین تعطیلی دولت در تاریخ امریکا تبدیل شد؛ تعطیلی‌ای که به دلیل اختلافات کنگره و کاخ سفید و عقب‌نشینی دونالد ترامپ از اعلام وضعیت فوق‌العاده، دست‌کم تا چند روز دیگر هم تداوم خواهد یافت. خسارتی که به دولت امریکا در هفته‌های اخیر وارد شده، بیش از ۶/ ۳ میلیارد دلار است که واکنش کارمندان این کشور را پی داشته است.
اصرار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا برای تأمین بودجه ۷/ ۵ میلیارد دلاری برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک و امتناع دموکرات‌های کنگره از موافقت با آن، واشنگتن را فلج کرده و دولت امریکا را در تعطیلی طولانی مدت فرو برده است. دولت ترامپ که پیش از این گفته بود اگر لازم باشد برای ماه‌ها دولت را تعطیل خواهد کرد، دیروز در بیست و دومین روز تعطیلی دولت، رکورد تعطیلی در تاریخ امریکا را به نام خود ثبت کرد. طولانی‌ترین تعطیلی دولت امریکا پیش از این از دسامبر ۱۹۹۵ تا ژانویه ۱۹۹۶ میلادی و در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون بود که ۲۱ روز طول کشید. ترامپ که در دوران رقابت‌های انتخاباتی وعده داده بود پول ساخت دیوار را از مکزیکی‌ها خواهد گرفت اکنون خواستار تأمین بودجه آن از سوی کنگره شده است. او به تلافی عدم همراهی نهاد قانونگذار امریکا از امضای بودجه وزارتخانه‌های دولتی خودداری کرده است. به گزارش روزنامه یو اس‌ای تودی، ترامپ همچنین تهدید کرده بود که ممکن است از اختیاراتش برای اعلام وضعیت اضطرار ملی استفاده کرده و بدون مجوز کنگره بودجه احداث این دیوار را تأمین کند، اما جمعه شب از این تصمیم عقب‌نشینی کرد و گفت که برای اعلام وضعیت اضطراری عجله‌ای ندارد. ترامپ گفت: «این کار را خیلی سریع انجام نخواهم داد». ترامپ درباره احتمال استفاده از اختیاراتش در پی اعلام وضعیت فوق العاده گفت: «ممکن است چنین کاری بکنم. من می‌توانم وضعیت فوق العاده اعلام کنم و بعد به سرعت این دیوار را بسازیم. این هم یک راه‌حل دیگر برای پایان دادن به این کار است.»

خسارت ۶/ ۳ میلیارد دلاری
در پی تداوم تعطیلی دولت امریکا، هزینه‌های این کشور هم روز به روز بیشتر می‌شود. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، تعطیلی دولت فدرال امریکا تا روز جمعه برای اقتصاد این کشور هزینه‌ای بالغ بر ۶ /۳ میلیارد دلار در پی داشته است. بس آن بووینو، اقتصاددان ارشد مؤسسه امریکایی استاندارد و فقر گفت: «تخمین می‌زنیم که این تعطیلی در هر هفته باعث ضرر ۲/ ۱ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی شده باشد. این شاید برای بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا کم باشد، اما برای آن‌هایی که تلاش می‌کنند تا هزینه‌های زندگی خود را بدون درآمد و دستمزد پوشش دهند، بسیار است.» از سوی دیگر، نظرسنجی جدید صورت گرفته توسط پایگاه هیل و هریس ایکس نشان می‌دهد که میزان محبوبیت دونالد ترامپ در بحبوحه تعطیلی کنونی دولت به ۴۴ درصد رسیده است. براساس این نظرسنجی میزان کلی عدم محبوبیت ترامپ به ۵۶درصد رسیده است. به گزارش نشریه هافینگتن‌پست، تعطیلی طولانی مدت دولت موجب شده بسیاری از کارمندان و کارگران، حقوق و مزایای خود را دریافت نکنند. بسیاری از افراد متأثر از تعطیلی دولت، در حال جست‌وجو برای یافتن شغل جدید هستند و یا از والدین خود درخواست پول می‌کنند. این تعطیلی موجب شده برخی از افراد و خانواده‌ها، مخارج و هزینه‌های مهمی همچون بهداشت و سلامت را به کلی کنار بگذارند. حدود ۳۸۰ هزار کارمند دولتی که شغل آن‌ها غیرضروری تشخیص داده شده، به مرخصی بدون حقوق فرستاده شده‌اند و ۴۲۰ هزار نفر دیگر هم هرچند کارشان ضروری است و مجبور به ادامه حضور در محل کار هستند، اما تا تکلیف بودجه روشن نشده حقوقی دریافت نمی‌کنند. از ۱۵ وزارتخانه دولت فدرال، ۹ وزارتخانه عملاً نیمه تعطیل هستند و بسیاری از ادارات دولتی هم خدمات رسانی به مردم را به بعد از بازگشایی دولت موکول کرده‌اند. ترامپ می‌گوید تا زمانی که در لایحه بودجه مبلغ موردنیاز برای ساخت دیوار مرزی در نظر گرفته نشود، آن را امضا نخواهد کرد. این در حالی است که کنگره تاکنون در برابر این درخواست ترامپ مقاومت کرده است و حاضر نیست چنین بودجه‌ای را به تصویب برساند. ترامپ مدعی است مهاجران غیرقانونی که از نقاط مرزی وارد امریکا می‌شوند عامل افزایش میزان جرم در این کشور هستند و باید جلوی ورود آن‌ها به خاک امریکا گرفته شود.

تحقیقات جدید علیه ترامپ
همزمان با تعطیلی دولت امریکا، تحقیقات جدید پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) علیه ترامپ، دردسر‌های او را دو چندان کرده است. نیویورک‌تایمز در گزارشی که جمعه شب منتشر شد، نوشت که این تحقیقات در این مورد بود که آیا سیاست‌های ترامپ در روز‌های پس از اخراج جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی در جهت منافع روسیه بوده یا خیر. در این گزارش همچنین گفته شده که تحقیقات اف‌بی‌آی این مسئله را هم شامل می‌شد که آیا عملکرد رئیس‌جمهور امریکا را می‌توان تهدیدی برای امنیت ملی امریکا دانست؟ کاخ سفید گزارش نیویورک‌تایمز را درباره تحقیقات اداره پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) دراین مورد که دونالد ترامپ مخفیانه در جهت منافع روسیه عمل کرده، رد کرده و آن را مضحک خواند. دموکرات‌ها از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ تحقیقاتی را در ارتباط تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه شروع کرده‌اند و این مسئله باعث شده برخی از مقامات دولت ترامپ از سمت خود استعفا دهند. علاوه بر مقامات کاخ سفید، حتی خانواده ترامپ هم به ارتباط مخفیانه با روس‌ها متهم هستند و دموکرات‌ها از این مسئله برای تحت فشار قرار دادن ترامپ استفاده می‌کنند تا مانع پیروزی مجدد او در انتخابات ۲۰۲۰ شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار