کد خبر: 941713
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
ایده‌پرداز پرتال ملی صادرات ایران در گفت‌وگو با «جوان» مدعی شد
«پرتال ملی صادرات ایران» (کالاکس) برای تسهیل روند صادرات محصولات ایرانی به خارج از کشور رونمایی شده است.
جعفر تكبيرى
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: «پرتال ملی صادرات ایران» (کالاکس) برای تسهیل روند صادرات محصولات ایرانی به خارج از کشور رونمایی شده است.
در همین ارتباط محمد خدا‌پرست، مجری طرح پورتال ملی صادرات ایران کالاکس در گفت‌وگو با «جوان»، در خصوص جزئیات این پروژه ملی عنوان کرد: ما به دنبال تمام تولیدکنندگان ایرانی هستیم که کالای با‌کیفیت تولید می‌کنند و در عرصه صادرات فعال هستند، تا بتوانیم ظرفیت‌های آنان برای صادرات را فعال‌تر از گذشته کنیم.

وی سپس در خصوص بازار هدف این مجموعه برای صادرات محصولات ایرانی نیز گفت: هم‌اکنون ما روی بازار ۱۵ کشور همسایه ایران و کشور‌های حوزه CIS تمرکز کرده‌ایم و البته رایزنی‌هایی نیز با اروپا و امریکای‌جنوبی انجام داده‌ایم.

این فعال بازرگانی فلسفه وجودی مجموعه کالاکس را شتاب دادن به صادرات و فروش کالا‌های ایرانی دانست و افزود: یک روز تولید‌کننده‌ها مجبور بودند برای شروع صادرات خود به افرادی مراجعه کنند و این افراد در حقیقت واسط صادر‌کننده و فروشنده نهایی کالا بودند؛ بنابراین ما به این فکر افتادیم که با توجه به نقش دریچه‌های اینترنتی در حوزه فروش و صادرات کالا، سامانه‌ای در این خصوص ایجاد و این روند را مکانیزه کنیم.

خداپرست اضافه کرد: این سامانه آمار و ارقام کالا‌های صادراتی را به صورت جزئی در اختیار خواهد داشت. البته آمار‌هایی در این خصوص توسط گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه می‌شود، اما اینکه چه کسی چه محصولی تولید می‌کند، محصول تولیدی به کجا صادر شده، به چه کسی فروخته شده و روند تولید به چه شکل بوده، در آمار‌های دولتی وجود ندارد و ما به دنبال این هستیم که توسط کالاکس این آمار‌ها را ایجاد کنیم. وی در همین ارتباط ادامه داد: موضوع دوم سیاست‌گذاری در حوزه صادرات است و از طریق مجموعه کالاکس ما به تولید‌کننده‌ها خواهیم گفت که چطور صادرات انجام دهند که بیشترین ارزش افزوده نصیب کشور شود.

به دنبال انحصار صادرات نیستیم

خداپرست در ادامه افزود: هم‌اکنون تقریباً ۹۰ درصد کشور‌های دنیا کار فروش را به معامله‌گران یا به اصطلاح TRADER‌ها واگذار کرده‌اند؛ چراکه این معامله‌گران امکان نیاز‌سنجی بازار‌های اطراف را دارند و می‌توانند به شرکت تولید‌کننده خوراک ارائه دهند و نسبت به تقاضا‌ها و استاندارد‌های بازار‌های هدف، تولید‌کننده را آگاه کنند.
این فعال بازرگانی تصریح کرد: کالاکس نیز قرار است چنین کاری انجام دهد و در مرحله نخست به دنبال شرکت‌هایی است که به دنبال ارتباطات بیشتر و بازار‌های جدید برای فروش محصولات خود در منطقه هستند. ما به این شرکت‌ها راهکار برای تولید محصول ارائه می‌دهیم و همچنین مشتری را نیز پیدا می‌کنیم و حتی در صورت وجود بازار در خارج به آن‌ها در کشف بازار‌های جدید منطقه‌ای کمک می‌کنیم.

وی در خصوص ساز و کار مجموعه کالاکس نیز گفت: کالاکس قرار نیست از تولیدکننده هزینه‌ای دریافت کند، اما تمامی مراحل تولید تا صادرات و فروش باید از کانال کالاکس پیگیری شود. این مراحل شامل مطالعات تولید، مطالعات فروش، مطالعات ارسال و مطالعات برندینگ است که تمامی آن‌ها باید از طریق سامانه کالاکس صورت پذیرد.

ایده‌پرداز مجموعه کالاس اضافه کرد: البته ما به شرکت‌ها نمی‌گوییم که انحصار صادرات و فروش خود را به ما بدهند، بلکه می‌گوییم در کنار کار‌هایی که خود انجام می‌دهند، بخشی را نیز به ما واگذار کنند. ما می‌خواهیم تولید تا مصرف را به سه ضلع فروشنده، خریدار و کالاکس تقسیم کنیم؛ چراکه بازاریابی ما نوین است و معمولاً در برنامه شرکت‌ها نیست.

خداپرست اظهار کرد: مجموعه ما قطعاً پیش از ارسال محصول، نیاز‌سنجی بازار مقصد را انجام خواهد داد و اگر مطمئن باشیم که در آن بازار موفق نخواهیم بود، به هیچ عنوان توان و هزینه خود را در آنجا صرف نخواهیم کرد.
این فعال بازرگانی در خصوص تضمین موفقیت این مجموعه نیز گفت: تضمین ما این است که پولی از تولید‌کننده دریافت نمی‌کنیم و حتی سازوکار تولید را به نیز به صورت رایگان در اختیار تولید‌کننده قرار می‌دهیم. این خود تضمین کار برای شکل‌گیری اعتماد میان ما و تولید‌کننده است. علاوه بر این تولید‌کننده و فروشنده هیچ‌گاه قرار نیست حذف شوند؛ چراکه هویت کالاکس به تولید‌کننده و فروشنده وابسته است.
وی در‌خصوص نحوه درآمد‌های ناشی از صادرات در شرایط تحریم هم اظهار کرد: ما در این خصوص ایده‌هایی داریم و با شبکه بانکی بازار مقصد در این خصوص مذاکره خواهیم کرد.

کالاکس همانند ندارد

خداپرست در بخش دیگری از این گفت‌وگو اضافه کرد: در حال حاضر هیچ سامانه‌ای همانند کالاکس در ایران وجود ندارد و حدود یک سال است که در این خصوص مطالعه صورت گرفته است. هم‌اکنون شرکت‌های زیادی هستند که در حوزه صادرات کار می‌کنند، اما هنوز هیچ کدام از آن‌ها مدلی مانند کالاکس ندارند.
وی درباره دیدگاه اتاق بازرگانی درباره این پروژه نیز گفت: هم‌اکنون خود اتاق بازرگانی در حال بستر‌سازی برای صادرات است، بنابراین معتقدم که اتاق بازرگانی از ایده کالاکس حمایت خواهد کرد.
خداپرست همچنین اظهار کرد: هم‌اکنون بهترین موقع برای صادرات است و در حال حاضر فروش کالای ایرانی به خارج از کشور بالاترین ارزش را دارد. علاوه بر این در حوزه همسایگان ایران، کالا‌های ایرانی با استقبال زیادی روبه‌رو شده و معتقدیم این ایده موفق خواهد بود.

چرخه اقتصاد را با صادرات به حرکت در‌آوریم

خداپرست در بخش پایانی این گفت‌وگو نیز افزود: در فاز اول، برنامه کالاکس این است تا با راهکار‌هایی که مسئولان و کارشناسان این پروژه دارند، بتوانند در اسرع وقت با تولیدکنندگان هم‌افزایی فی‌مابینی را ایجاد کنند و نیز بتوانند تولیدات کشور را به استاندارد‌های جهانی برسانند. وی ادامه داد: در اینجا باید عرض کنم که برند کالاکس این ادعا را دارد که فقط می‌خواهد در کنار تولیدکنندگان نقش بسزایی را در شتاب صادرات برای ایران عزیز داشته باشد و هیچگونه هزینه‌ای در مورد معرفی برند‌های ایرانی به کشور‌های دیگر جهان دریافت نخواهد کرد.
این فعال بازرگانی تصریح کرد: کلام آخر اینکه از تمامی مسئولان، مدیران، اتحادیه‌ها، صنوف و تولیدکنندگان محترم کشور خواهشمندم تا ما را در این پروژه بزرگ یاری کنند تا بتوانیم کالای با‌کیفیت تولید شده را به اقصی نقاط دنیا صادر کنیم؛ چراکه همه ما بر این موضوع واقفیم که اگر چرخه صادرات کشور راه بیفتد علاوه بر ایجاد شغل، بهبود فرآیند تولید و نهایتاً افزایش تولید ناخالص ملی را به دنبال خواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار