کد خبر: 941616
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
فدریگا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت اروپایی‌ها برای حفظ برجام همچنان تلاش کرده و این موضوع را نمی‌پذیرند که قدرت‌های خارجی، حتی نزدیک ترین دوست و متحد اروپا، درباره تجارت قانونی آن‌ها با ایران تصمیم گیری کنند.

جوان آنلاین: موگرینی در مصاحبه ای با شورای روابط خارجی اروپا تاکید کرد: «ما، به عنوان اتحادیه ای با 28 کشور عضو، در حال همکاری با بقیه جامعه جهانی هستیم تا توافق هسته ای (با ایران) را که تا کنون به طور کامل اجرا شده است، حفظ کنیم.»

وی همچنین به پایبندی ایران به برجام اشاره کرد و گفت: «آژانس بین المللی انرژی اتمی در 13 گزارش پیاپی این موضوع را تایید کرده است.»

به گفته موگرینی، هدف از تلاش اروپایی ها برای حفظ برجام، تامین امنیت جمعی آن هاست. وی افزود: «ما نمی خواهیم ایران سلاح هسته ای تولید کند، و برجام دقیقا با همین هدف عمل می کند. من با گفتن این جمله آغاز کردم چرا که اغلب درباره این موضوع (برجام) می شنوم که اروپا عمدتا انگیزه های اقتصادی یا ملاحظات تجاری دارد. موضوع این نیست: ما این کار (حفظ برجام) را می کنیم تا از فروپاشی یک پیمان منع اشاعه هسته ای که در حال اجراست، جلوگیری و از یک بحران بزرگ امنیتی در خاور میانه پیشگیری کنیم.»

وی سپس درباره ملزومات حفظ برجام به این نکته اشاره کرد که باید به شرکت هایی که قصد تجارت مشروع با ایران دارند اجازه داد و ستد داده شود.

موگرینی گفت: «این موضوعی است که ما اکنون در حال کار بر روی آن هستیم: یافتن ابزارهایی که به فعالان اقتصادی که قصد تجارت قانونی با ایران دارند یاری رسانده، از آن ها محافظت کرده و به آن ها اطمینان خاطر داده شود.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه در اشاره به زورگویی‌های آمریکا و  هشدارهایش علیه اروپایی‌ها درباره پیامدهای همکاری با ایران گفت: «این موضوع صحیح است که این شرایط باعث ایجاد بحث هایی درباره استقلال اقتصادی اروپا شده است. ما اروپایی ها نمی توانیم قبول کنیم که یک قدرت خارجی –حتی نزدیک ترین دوست و متحد ما- درباره تجارت قانونی ما با یک کشور دیگر تصمیم گیری کند. این موضوع، یک عنصر اساسی در حق حاکمیت (اروپا) محسوب می شود.»

پیش از این موگرینی اعلام کرده بود که کار بر روی SPV (ساز و کار مالی ویژه اروپا با ایران) در سال 2019 ادامه خواهد یافت.

رئیس جمهور آمریکا اردیبهشت ماه از برجام خارج شد و بازگشت تحریم های هسته ای علیه ایران را اعلام کرد. این اقدام محکومیت جامعه جهانی از جمله هم پیمانان اروپایی واشنگتن را به دنبال داشت و طرف های دیگر این توافق برای تداوم اجرای آن وارد گفت وگو با ایران شدند.

از جمله موارد مهمی که تاکنون برای تقویت روابط تجاری تهران و اروپا مورد بررسی قرار گرفته، تشکیل یک نظام پرداختی مستقل از اقتصاد آمریکا است.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار