کد خبر: 941498
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
فارس با نرگس هايش جهاني مي شود
درحالي كه برخي فارس را به خاطرآثار باستاني وفرهنگي اش مي شاسند ، اما جالب است كه بدانيم گلهاي نرگس توليدي دراين استان سبب شده از لحاظ جهاني رتبه سومي را كسب كند...

محمدرضا سوري

درحالي كه برخي فارس را به خاطرآثار باستاني وفرهنگي اش مي شاسند ، اما جالب است كه بدانيم گلهاي نرگس توليدي دراين استان سبب شده از لحاظ جهاني رتبه سومي را كسب كند.

درحال حاضر شرايط مناسب براي توليد اين گل زيبا ومعطر دراين منطقه موجب شده تا بتوان به عنوان يك درآمد غيرنفتي وگوشه اي ازمحصولات اقتصاد مقاومتي باآن نگاه جدي داشت موضوعي كه باعث شد تا مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به زير كشت رفتن  500 هکتار از اراضی استان فارس به گل نرگس از برداشت ۳۰۰ میلیون شاخه گل نرگس از نرگس­‌زارهای اين  استان خبر دهد.

******

استان فارس از 500هکتار نرگس زار مقام نخست تولید گل نرگس در کشور را به آن اختصاص داده است.
اين درحالي است كه از این میزان 133هکتار نرگس زار دیم و 175هکتار به نرگس زار آبی و باغی است.

 از نرگس زارهای استان فارس ، سالانه حدود 180میلیون شاخه گل نرگس برداشت می شود که با توجه به مراقبت های ویژه، پیش بینی می شود امسال این میزان به بیش از 3000میلیون شاخه افزایش یابد.
میزان عملکرد گل نرگس در شرایط دیم 10 شاخه در مترمربع است و میزان عملکرد در کشت های آبی و باغی به 100 شاخه در متر مربع می رسد.
نرگس زارهای فارس در شهرستان های کازرون، رستم، ممسنی، جهرم، شیراز و اقلید گسترده شده و با تولید ارقام شهلا، پُرپر، هزارپر و شیپوری در کشور یکه تاز هستند.

 نرگس فارس به دلیل ماندگاری، مرغوبیت بالا، زیبایی، طراوت و بوی مطبوع علاوه بر ارسال به سایر استان های کشورمان به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز صادر می شود.
موضوعي كه موجب شده تا سالانه بیش از 330 تن گل نرگس و سایر گل ها از فارس به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شود و از این طریق در سال 93 معادل شش میلیون دلار برای این استان در آمد ارزی ایجاد شد.
اين درحالي است كه نرگس زارهای استان برای 530 نفر بهره بردار به صورت مستقیم و حدود یک هزار نفر به صورت غیر مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.
از طرفي  سازگاری گل نرگس با شرایط اقلیمی، مقاومت نسبت به کم آبی با وجود خشکسالی حاکم بر منطقه، زیبایی، عطر و بوی خاص، پرورش در فضای باز و اقتصادی بودن آن از مهمترین ویژگی این محصول است.

رتبه سوم جهان

شرايط مساعد براي توليد نرگس در فارس موجب شده تا اين موضوع رتبه سوم توليد اين گل را بعد از كشورهايي همچون ،انگليس وهلند نصيب ايران كند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به زير كشت رفتن  500 هکتار از اراضی استان فارس به گل نرگس از برداشت ۳۰۰ میلیون شاخه گل نرگس از نرگس­‌زارهای اين  استان خبر داده ومي گويد:«از شهرستان‌­های جهرم با 300 هکتار و کازرون با 170 هکتار و پس از آن­ها رستم، فراشبند و مهر به عنوان میزبان نرگس­‌زارهای فارس نام برد اين درحالي است كه منطقه خفر بیشترین میزان تولید نرگس را دارد و با این شاخصه شناخته می‌­شود.»

کشور ایران با سطحی بالغ بر 960 هکتار کشت نرگس پس از کشورهای انگلیس و هلند رتبه سوم جهان را دارد و در میزان تولید این گل معطر و پر طرفدار جایگاه سوم را دارد. گل نرگس در استان­‌های فارس، گلستان، مازندران، لرستان، سمنان، البرز، ایلام، خوزستان، کرمان، تهران و بخش‌­هایی از همدان و مرکزی کشت می­‌شود.

 نرگس در استان فارس به شکل دیم و آبی کشت می­‌شود. بیشتر نرگس‌­زارهای کازرون دیم است.

مجیدرضا پاکاری با اشاره به  برداشت 300 میلیون شاخه گل نرگس از نرگس­‌زارهای استان فارس مي افزايد:«قیمت آن در فاز اول برداشت به 140 هزار تومان در کیلو نیز می‌­رسد اما به طور کلی قیمت آن هر کیلو 60 هزار تومان تخمین زده می‌­شود.»

درحالي كه تا سال گذشته نرگس توليدي درفارس در سایر استان‌­های کشور به فروش می­‌رسيد حالا خبرها حكايت از راهیابی گل نرگس به بازار کشورهای حوزه خلیج فارس حكايت دارد.

این گل زیبا، همچنین دارای یک‌سری خواص دارویی است که به دلیل تبلیغ ناکافی و اطلاعات کم، هنوز شناخته نشده است،به طوري كه به راحتي مي تواند بيماري هايي از جمله ،سردرد ، افسردگی ، زکام ، برخی بیماریهای عفونی را معالجه می کند با اين حال کمتر کسی از خواص آن آگاه است.

اهميت اقتصادي وفرهنگي باغ زارهاي نرگس

طی سال‌های اخیر و با ارتقای دانش کشاورزی در استان فارس، کاشت و پرورش گل نرگس نیز به ‌عنوان یکی از راه‌های کسب درآمد، مد نظر بسیاری از مردم شهرستان‌های شیراز، کازرون و جهرم‌ قرار گرفته است.

هر هکتار گل نرگس می تواند سه فرصت شغلی ایجاد کند و این یکی دیگر از مزیت های گل نرگس نسبت به سایر محصولات است

گل نرگس آنقدر ارزشمند است که ۴۰ تا ۵۰ شاخه از این گل با قیمت داخلی هم برابر قیمت یک بشکه نفت است.

نرگس‌زارها علاوه بر ویژگی اقتصادی آن، مرکزی برای جذب گردشگر در فصولی خاص از سال مد نظر قرار داشته و دارد.

رییس میراث فرهنگی شهرستان کازرون با اشاره به افزایش ورود گردشگران در فصل برداشت نرگس در این شهرستان می‌گوید:« گرچه کازرون به دلیل سابقه تاریخی و برخوردار بودن از حدود ۲۵۶ اثر تاریخی ثبت ملی شده، موقعیت خاص گردشگری و گردشگران زیادی در طول سال دارد ولی در ماه‌های دی و بهمن که فصل گل دهی نرگس‌ ز‌ارهای دشت‌های شهرستان بویژه مناطق جره و بالاده است، شاهد ورود انبوهی از گردشگران به شهرستان و نرگس‌زارها هستیم که عمده آنها گردشگران طبیعت هستند.»

محمدرضا معینی با اشاره به آماده‌سازی پرونده ثبت ملی نرگس کازرون به عنوان طبیعی‌ترین و با قدمت‌ترین نرگس‌زارهای کشور مي افزايد:« درصدد هستیم این اثر طبیعی استان را به ثبت میراث کشور برسانیم.»

صنايع تبديلي ويژگي كه مغفول مانده است 

از آنجا كه گل نرگس مي تواند در صنايع عطر واسانس وصابون سازي كاربرد فراواني داشته باشد لذا جاي دارد اين مهم مورد توجه ويژه قرار بگيرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس دراين خصوص مي گويد: «کشور ایران رتبه سوم جهان بعد از کشورهای انگلیس و هلند در تولید گل نرگس دارد. »
محمد مهدی قاسمی  مي افزايد: «سطح زیر کشت گل نرگس در جهان 6 هزار و 700 هکتار و در ایران این سطح 970 هکتار است که استان فارس با 500 هکتار سطح زیر کشت گل نرگس بیشترین سطح زیر کشت را در کشور و بخش خفر با 300 هکتار گل نرگس رتبه اول سطح زیر کشت را در استان دارد. »
این مقام مسئول ادامه مي دهد: «به دنبال این هستیم که در افق سال 1400، سطح زیر کشت گل نرگس را به افزون بر یک هزار و 400 هکتار افزایش دهیم، از این رو بسته‎های تحقیقاتی و ترویجی مختلفی برای گل نرگس در جهت کشت‌ وکار و فرآوری تهیه شده که با کمک مردم عملیاتی و اجرایی می‌شود. »
درحالي كه در دنیا غیر از شاخه گل نرگس، فرآوری این گل در قالب روغن، اسانس و ... مورد توجه قرار دارد، اما در استان فارس فرآورده‎ دیگری از این گل وجود ندارد.

لذا براي رسيدن به اين هدف سازمان جهاد کشاورزی و بخش صنایع تبدیلی این سازمان این آمادگی را دارد که تسهیلات ارزان قیمت را در اختیار سرمایه‌گذارانی که متقاضی سرمایه‌گذاری این حوزه هستند قرار دهد تا بتوانند ارزش افزوده بیشتری را از این ظرفیت خدادادی داشته باشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اينكه  برپایی جشنواره گل نرگس در بخش خفر شهرستان جهرم ،نمایش همبستگی خوب بین مردم و مسئولان دراین بخش را نشان مي دهدمي گويذد:« واقف بودن مردم به ظرفیت‎های بسیار زیاد بخش و تلاش برای معرفی این ظرفیت‌ها به دیگران از پیام‌های این جشنواره دانست. »
وی یادآور مي شود:« مردم خفر به دنبال این هستند که از ظرفیت دیگران در جهت رونق منطقه خود استفاده کنند چرا که نفس شناخت ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها اقتصاد مقاومتی است. »
قاسمی با بیان این‌که همت مردم خفر در برگزاری این جشنواره ستودنی است، مي افزايد:« خداوند نعمت‌های بی‌شماری به مردم ایران و فارس عطا کرده که با شناخت و تکیه بر ظرفیت‎های انسانی، اقلیمی و طبیعی می‌توانیم اقتصاد خودمان را شکوفا کنیم و از سایر ظرفیت‎ها نظیر اقامتگاه‌های بوم‎گردی و یا گلخانه‎ها در جهت شکوفایی اقتصاد مردم می‌توان استفاده و بهره‎برداری کرد. »
اين درحالي است كه  مساله اساسی امروز اقتصاد و اشتغال است که باید در کنار مردم با تکیه بر توان آن‌ها و ظرفیت‎های طبیعی و اقلیمی به آن بپردازیم و با استفاده از ظرفیت‎های بی‌شمار کشاورزی، صنایع تبدیلی و صنایع دستی رونق اقتصادی را برای مناطق مختلف به ارمغان بیاوریم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار