کد خبر: 941429
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۵
فرانسه و اتریش: تحریم‌های وزارت اطلاعات ربطی به توافق هسته‌ای ندارد
یک روز بعد از اولین تحریم پسابرجامی اتحادیه اروپا علیه ایران، نشانه‌هایی جدی وجود دارد از اینکه اروپا به طور جدی نگران خروج ایران از برجام است. شش دیپلمات اروپایی روز سه شنبه همزمان با این تحریم‌های جدید، در وزارت خارجه ایران حضور یافتند و رئیس‌جمهور اتریش که در میان کشور‌های اروپایی مناسبات بهتری با ایران دارد، خواستار حفظ برجام شده است.
به گزارش «جوان»، شورای اتحادیه اروپا روز سه شنبه در اقدامی بی‌سابقه یکی از واحد‌های وزارت اطلاعات ایران و دو نفر از کارکنان «معاونت امنیت» وزارت اطلاعات را در فهرست «گروه‌های تروریستی» این اتحادیه قرار داد. اتحادیه اروپایی گفته که تحریم وزارت اطلاعات ایران که اولین تحریم اعمالی اروپا بعد از توافق هسته‌ای تابستان ۱۳۹۴ با ایران است، واکنشی به «طرح‌های خنثی‌شده تروریستی در فرانسه و فعالیت‌های اطلاعاتی ایران در دانمارک و اروپا» است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در اولین واکنش به تصمیم شورای اروپا، آن را تصمیمی «غیرمنطقی و تعجب‌برانگیز» خواند و محکوم کرد. پیش از این، اتحادیه اروپا سرویس‌های اطلاعاتی هیچ کشوری را در فهرست تروریستی خود قرار نداده و به همین دلیل، بهرام قاسمی هشدار داده که «جمهوری اسلامی در پاسخ به این اقدام در چارچوب عمل متقابل، اقدامات مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.» یک مقام آگاه که ایرنا اظهارات او را منتشر کرده، گفته که جمهوری اسلامی در حال ارزیابی و تجدیدنظر در همکاری‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی خود با کشور‌های اروپایی است و به زودی تصمیماتی در این خصوص گرفته خواهد شد که حوزه‌های مهمی را در بر می‌گیرد.

ملاقات همزمان با تحریم!
تصمیم شورای اروپا برای قرار دادن بخشی از وزارت اطلاعات ایران در فهرست تروریسم اتحادیه اروپا، با فاصله زمانی قابل‌توجهی با اتهامات اروپا درباره اقدامات تروریستی ایران در سرزمین برخی اعضای خود از جمله فرانسه، دانمارک و هلند انجام شده است. هلند، ایران را به دو فقره قتل در سال‌های دسامبر ۲۰۱۵ و نوامبر ۲۰۱۷ در این کشور متهم کرده و سازمان امنیت و اطلاعات دانمارک نیز در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۸، ایران را متهم کرد که برای کشتن یکی از سران گروه تروریستی الاحوازیه تلاش کرده است. از اتهاماتی که دانمارک و هلند علیه ایران مطرح می‌کند به ترتیب حدود سه سال، ۱۴ ماه و سه ماه می‌گذرد و حالا شورای اروپا با اجماع، اعمال تحریم علیه وزارت اطلاعات ایران را مطرح کرده است.
ایران این اتهامات را رد کرده و گفته که دولت دانمارک از تروریست‌های تجزیه‌طلب علیه ایران حمایت می‌کند. اروپاییان طی ماه‌های اخیر، به‌خصوص بعد از خروج امریکا از برجام، نگرانند که اقدامات ضدا ایرانی آن‌ها در شرایطی که مقام‌های ایرانی می‌گوید مزایای برجام برای‌شان «نزدیک به صفر» بوده، منجر به خروج ایران از برجام شود. فدریکا موگرینی در مه سال گذشته میلادی با صراحت گفت که برجام برای اروپا اهمیت امنیتی دارد و خواستار حفظ آن شد: «برای اتحادیه اروپا آنچه که در توافق هسته‌ای اهمیت دارد، برخلاف گفته‌ها، منافع اقتصادی نیست. مهم‌ترین اولویت اروپا برای حفظ برجام حفظ امنیت در منطقه خاورمیانه و به تبع آن در اروپا است.» او گفته است: «امنیت اروپا با شکستن برجام به خطر می‌افتد، اروپا حاضر نیست چنین خطری را بپذیرد به همین دلیل تمام تلاشش را خواهد کرد تا توافق هسته‌ای پابرجا بماند.»‌موگرینی مجدداً اواخر نوامبر ۲۰۱۸ نیز در سئول بر عزم این اتحادیه برای حفظ برجام به عنوان یکی از ستون‌های امنیت منطقه و اروپا تأکید کرد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران دست‌کم دو مرتبه به اروپاییان گفته که نمی‌شود بدون اینکه خیس شد، شنا کرد. به فاصله چند ماه از سخنان موگرینی، حالا هم نشانه‌های جدی از نگرانی اروپاییان از واکنش ایران دیده می‌شود. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه دیروز تلاش کرد که بین تصمیم اروپا با برجام تفکیک کند و گفت که تصمیم شورای اتحادیه اروپا، ربطی به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران ندارد و تعهد فرانسه و شرکای اروپایی‌اش در خصوص ادامه گفت‌وگو‌ها با ایران و حفظ این توافق، تا زمانی که ایران به مفاد آن پایبند باشد ضروری است. «الکساندر فان دربالن» رئیس‌جمهور اتریش نیز که کشورش در مقایسه با سایر کشور‌های اروپایی، مناسبات بیشتری با ایران دارد، در جریان دیدار سال نو میلادی با دیپلمات‌ها و سفرای خارجی در کاخ «هوفبروگ»، توافق هسته‌ای با ایران (برجام) که در قالب گفت‌وگوی مشترک به دست آمده است را بسیار مهم دانست و از این توافق با عنوان دستاوردی بزرگ یاد کرد که باید حفظ شود. وال استریت ژورنال دیروز در گزارشی از قول استیف بلاک، وزیر خارجه هلند نوشت که پس از تصمیم اروپا برای تحریم ایران، دیپلمات‌های هلند، انگلیس، فرانسه، آلمان و بلژیک در تهران با مقام‌های ایرانی در این باره دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. اندرس ساموئلسن نیز گفته که این اقدام اتحادیه اروپا منافاتی با حمایت از توافق هسته‌ای ایران (برجام) ندارد و تأثیری بر آن نخواهد گذاشت، ولی بر اساس گزارش ایرنا، یک مقام آگاه به خبرنگاران گفته که در پی اقدام اتحادیه اروپا در تحریم یک نهاد و دو فرد ایرانی روز سه شنبه شش نفر از سفرا و کارداران اروپایی با حضور در وزارت امور خارجه سعی داشتند مواضع اتحادیه را توجیه کنند، اما با برخورد تند مقام ملاقات شونده مواجه شده و به علت غیرقابل پذیرش بودن اظهارات آن‌ها و استفاده از ادبیات نامناسب، در کمتر از ۱۰ دقیقه به ملاقات خاتمه داده شده است. این مقام ایرانی که نام او فاش نشده، گفته که به دلیل حمایت کشور‌های اروپایی از گروه‌های شناخته شده تروریستی و ادامه پناه دادن به عناصر تروریست، جمهوری اسلامی در حال ارزیابی و تجدیدنظر در همکاری‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی خود با کشور‌های اروپایی است و به زودی تصمیماتی در این خصوص گرفته خواهد شد که حوزه‌های مهمی را در بر می‌گیرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
0
1
حتما این را ظریف گفته که اروبا نگران خروج ایران از برجام است ؟
یزدی زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
0
3
اسم برجام رو میشنوم واقعا متاسف میشم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
0
5
باید از برجام خارج بشویم
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
1
2
اروپا خصوصا" فرانسه میبایستی نگران خروج ایران از برجام باشند که نگرانی امنیتی در بازارهای انرژی و خنجری که زیر گلوی غرب در تنگه هرمز زیر شاهرگ انرژی غرب و جهان قرار دارد میتواند به افزایش قیمت انرژی منجر شود که نتیجه اش عمیق تر شدن بحران اروپایی است که از فرانسه شروع شده و در حال سرایت به کل اروپا و غرب است که در نهایت میتواند فروپاشی اتحادیه اروپا را تسریع کند.
said
|
Switzerland
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
2
سلام. برای آرامش‌ و ثبات در منطقه و ملتهایش ، پیشرفتِ اقتصادی و سیاسیِ منطقه در جهان . ایران باید تبدیل به یکی از بزرگ ترین قدرت های اتمی شود.
جمشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
0
1
والله. .با الله. ..فریبکاری و نیرنگ. .است...اینها. .با اهرم. .زمان ،...میخواهند. .به اهدافشون برسند
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
0
0
عجب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار