کد خبر: 941416
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۲
یک قطار ویژه رهبر کره‌شمالی را به چین برد و برگشت و در نهایت بعد از سفر دو روزه این رهبر به پایتخت چین خاک این کشور را ترک کرد تا پیونگ‌یانگ و پکن دوباره روابط ویژه خود را به رخ امریکا کشیده باشند؛ آن‌هم در شرایطی که تنش تجاری میان امریکا و چین ادامه دارد و مذاکرات کره‌شمالی و امریکا هم تقریباً دچار انجماد شده است.
با وجود آنکه از بیرون حضور کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در این قطار قابل مشاهده نبود، اما گفته شده است او در این قطار دراز هنگامی که از ریل‌های مرتفع در یک خیابان پر رفت و آمد شهر پکن عبور و به سمت شرق چین و مرز کره‌شمالی حرکت کرده، حضور داشته است.
کیم جونگ اون، رئیس حزب کارگران و رئیس شورای دولتی کره‌شمالی از روز دو شنبه ۱۷ دی ماه به مدت چهار روز بنا به دعوت شی جین پینگ، دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس‌جمهور خلق چین به پکن سفر کرده‌اند.
در همین حال وزارت خارجه چین روز چهار شنبه با انتشار بیانیه‌ای ضمن پشتیبانی از گفت‎و گو‌های کره‌شمالی و امریکا اظهار امیدواری کرد تداوم این گفت‌وگو‌ها با نتیجه‎ای مثبت همراه باشد. گزارشگر نیویورک‌تایمز به نقل از خبرگزاری شینهوا می‌نویسد که این خبرگزاری چینی پس از مجموعه‌ای از خبر‌ها از رسانه‌های کره‌جنوبی تأیید کرد که قطار مذکور حامل رهبر کره‌شمالی و مقام‌هایی از این کشور است که از داندونگ، شهر مرزی چین با کره‌شمالی، عبور کردند. کیم در سخنرانی خود به مناسبت سال نو میلادی، از سیاست ایالات متحده انتقاد کرد و گفت که به‌رغم آمادگی کره‌شمالی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای، فشار‌های اقتصادی و سیاسی بر کشورش ادامه دارد. او تهدید کرد چنانچه واشنگتن در سیاست خود تغییری ندهد، کره‌شمالی نیز رویکرد خود را تغییر خواهد داد.
به نوشته نیویورک‌تایمز، سفر رهبر کره‌شمالی به چین یک سفر مشورتی با رهبران چین بود تا استراتژی‌های پیش رو در ارتباط با پرونده هسته‌ای، دیدار با ترامپ و روابط با کره‌جنوبی را با «برادر بزرگ» هماهنگ سازد. در دورانی که چین و امریکا بر سر تعرفه‌های تجاری سر شاخ شده و وارد فاز جنگ تجاری و تحریم شده‌اند، دیدار رهبر کره‌شمالی از چین اهرم نفوذی به پکن در برابر امریکا می‌دهد. در طرف کره‌شمالی هم، این سفر می‌تواند تلاشی به منظور فشار وارد کردن به دونالد ترامپ همزمان با تداوم بن‌بست در مذاکرات مربوط به خلع‌سلاح هسته‌ای کره‌شمالی نیز باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار