کد خبر: 941389
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
دستگاه نورومودولاسیون بدون خطای بی‌سیم (به صورت مخفف: WAND) به صورت بی‌سیم و خودکار عمل می‌کند، به این معنی که هنگامی که یاد بگیرد نشانه‌های لرزش یا تشنج را تشخیص دهد، خودش به تنهایی می‌تواند پارامتر‌های تحریک را برای جلوگیری از حرکات ناخواسته تنظیم کند
مترجم: علی طالبی
یک دستگاه تحریک‌کننده عصبی که توسط مهندسین طراحی شده است می‌تواند جریان الکتریکی مغز را به طور همزمان شنود و تحریک کند که به طور بالقوه راه درمان مناسبی برای بیماران مبتلا به بیماری‌هایی مانند صرع و پارکینسون است. این دستگاه با نام WAND مانند یک ضربان‌ساز برای مغز عمل می‌کند که فعالیت الکتریکی مغز را دیده‌بانی کرده است و در صورت بروز مشکل در آن، تحریک عصبی انجام می‌دهد.

این دستگاه‌ها می‌توانند در جلوگیری از لرزش‌های ضعیف یا تشنج در بیماران با انواع بیماری‌های عصبی بسیار مؤثر باشند، اما امواج الکتریکی که پیش از تشنج یا لرزش رخ می‌دهند می‌توانند بسیار ظریف باشند و فرکانس و قدرت تحریک الکتریکی مورد نیاز برای جلوگیری از آن‌ها به همان اندازه حساس است. قبل از اینکه دستگاه‌ها درمان بهینه را انجام دهند، تنظیمات این دستگاه توسط پزشکان ممکن است سال‌ها زمان ببرد. دستگاه نورومودولاسیون بدون خطای بی‌سیم (به صورت مخفف: WAND) به صورت بی‌سیم و خودکار عمل می‌کند، به این معنی که هنگامی که یاد بگیرد نشانه‌های لرزش یا تشنج را تشخیص دهد، خودش به تنهایی می‌تواند پارامتر‌های تحریک را برای جلوگیری از حرکات ناخواسته تنظیم کند و به دلیل آنکه به صورت حلقه بسته است (به این معنی که می‌تواند به طور همزمان تحریک و ثبت انجام دهد) می‌تواند این پارامتر‌ها را به طور آنی تنظیم کند.

موج‌های کوچک در یک حوضچه

تحریک و ثبت همزمان سیگنال‌های الکتریکی در مغز بسیار شبیه تلاش برای دیدن موج‌های کوچک در یک حوضچه است درحالی که پاهایتان را نیز در آن تکان می‌دهید سیگنال‌های الکتریکی ناشی از مغز توسط پالس‌های بزرگ الکتریسیته که توسط تحریک آزاد می‌شود، سرکوب می‌شوند.
محققان در شرکت فناوری‌های عصبی کورترا که توسط ریکی مولر رهبری می‌شود، مدار‌های مجتمع سفارشی WIND را طراحی کردند که می‌توانند سیگنال کامل را از هر دوی امواج مغزی ظریف و پالس‌های الکتریکی قوی ضبط کنند. طراحی این تراشه به WAND اجازه می‌دهد تا سیگنال را از پالس‌های الکتریکی کم کند که منجر به یک سیگنال تمیز در امواج مغزی می‌شود. دستگاه‌های موجود، تنها برای ثبت سیگنال‌های امواج مغزی کوچک‌تر تنظیم می‌شوند و در برابر پالس‌های تحریک بزرگ از کار می‌افتند که این نوع از بازسازی سیگنال را غیر ممکن می‌سازند. مولر یکی از محققان این طرح می‌گوید: «از آنجایی که ما عملاً می‌توانیم تحریک و ثبت را در یک منطقه واحد از مغز انجام دهیم، زمانی که در حال ارائه درمان هستیم دقیقاً می‌دانیم چه اتفاقی دارد می‌افتد.» در آزمایشاتی که انجام شد، به شرکت‌کنندگان آموزش داده شد تا از یک دسته فرمان برای حرکت دادن مکان‌نما به یک مکان خاص استفاده کنند. پس از یک دوره آموزشی، دستگاه WAND توانست علامت‌های عصبی را تشخیص دهد که هنگامی که شرکت‌کنندگان آماده برای انجام حرکت بودند به وجود آمده بودند و سپس با ایجاد یک تحریک الکتریکی حرکت را به تأخیر انداخت. مولر در ادامه گفت: «در حالیکه به تأخیر افتادن زمان واکنش چیزی است که قبلاً نشان داده شده است، نسبت به دانش ما این اولین باری است که در یک سیستم حلقه بسته مبتنی بر ثبت عصب‌شناختی محض نشان داده می‌شود.»
منبع:ساینس دیلی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر