کد خبر: 941386
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۰
نماینده مردم پارس‌آباد در مجلس در گفت‌وگو با «جوان»: شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، آغاز تولید کارشناسی و تکیه بر فرصت‌های داخلی تنها راه برون رفت از معضل تحریم‌هاست
میترا شهبازی
سرويس ايران جوان آنلاين: فاز نخست احداث بزرگ‌ترین گلخانه کشور در اردبیل آغاز شده است. گلخانه‌ای که مساحتی بالغ بر ۱۶۰۰ هکتار برای آن پیش‌بینی شده و قرار است صنعت کشاورزی این استان را با تحولی بزرگ روبه‌رو کند. این گلخانه که فاز اولش در سال آتی به بهره‌برداری می‌رسد زمینه ایجاد ۱۴ هزار شغل را برای استان فراهم می‌کند که با توجه به مرزی بودن اردبیل، می‌تواند به گفته کارشناسان قفل تحریم را هم بشکند و ارزآوری خوبی را برای کشور رقم بزند. اتفاق بزرگی که با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی در حال تحقق است و باید به عنوان الگویی اقتصادی در مناطق دیگر کشور پیگیری شود.

اردبیل به عنوان یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی کشور شناخته می‌شود. استانی مرزی که به دلیل شرایط آب و هوایی و خاک حاصلخیزش هر ساله بخش انبوهی از تولیداتش را راهی کشور‌های همسایه می‌کند و به منطقه‌ای ارز آور شهرت دارد. با این حال همین استان به دلیل تغییرات ناگهانی آب و هوایی، هرساله تعداد زیادی از کشاورزان خود را از دست می‌دهد. چراکه بعد از تحمل خسارت‌های ناشی از سرمازدگی، در کنار معضلاتی همچون آفت زدگی و کمبود منابع آبی هر سال تعداد زیادی از کشاورزان و باغداران دست از کار می‌کشند و به سراغ مشاغل دیگر می‌روند. شاید دلیل این موضوع که گفته می‌شود بخش قابل توجهی از اردبیلی‌ها در نبود کار به مشاغلی همچون تاکسیرانی رو می‌آورند هم همین باشد. بنابر این با توجه به وجود خاک حاصلخیز این استان، مسئولان استانی تصمیم بر این گرفتند که با احداث گلخانه معضل خسارت دیدن کشاورزان، افزایش شمار بیکاران و از بین رفتن محصولات کشاورزی را کاهش دهند. اتفاقی که قرار است با احداث نخستین گلخانه بزرگ کشور در این استان رخ دهد. گلخانه‎‌ای که فاز نخست آن به تازگی آغاز شده و قرار است سال آینده به مرحله بهره‌برداری برسد. گفته می‌شود که مساحت کل این گلخانه ۱۶۰۰ هکتار است و می‌تواند زمینه ایجاد ۱۳ هزار شغل را برای اردبیلی‌ها فراهم کند. اتفاق بزرگی که باید در استان‌های دیگر هم آغاز شود و به عنوان الگویی اقتصادی مد نظر قرار گیرد. چرا که بعد از توسعه فعالیت‌های کشاورزی زیر سایه‌بان نه تنها محصولات بازار پسند و بهتری تولید خواهد شد، بلکه معضل سرما‌زدگی و آفت‌زدگی هم منتفی می‌شود. از همین رو با افزایش تولید می‌توان به این امید داشت که با فراهم کردن زیرساخت‌های صادراتی، ارزآوری مناسبی از این راه محقق شود.

حرکت مغان در جهت کشاورزی صنعتی

لازم به ذکر است که فاز نخست این گلخانه با مساحت ۲۰۰ هکتار سال آینده افتتاح می‌شود و در این خصوص رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل می‌گوید: «۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای فاز نخست بزرگ‌ترین مجتمع شهرک گلخانه‌ای کشور در اردبیل پیش‌بینی شده است.» خلیل نیکشا با اشاره به اینکه با جذب دیگر منابع مالی و مشارکت بخش خصوصی امیدوار به بهره‌برداری هر چه سریع و مناسب مجتمع شهرک گلخانه‌ای هستند می‌افزاید: «توجه به چنین طرح‌های بزرگ عمرانی تسهیل‌گر تأمین نیاز داخلی استان و کشور و در ادامه صادرات محصولات کشاورزی و ارزآوری خواهد شد.» گفته می‌شود محصولات با کیفیتی که در گلخانه‌ها تولید می‌شوند، همان ظرفیت‌های استانی هستند که می‌توانند حتی تحریم‌ها را دور بزنند و اقتصاد را به حرکت در بیاورند. در این خصوص نماینده مردم پارس‌آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «جوان» تأکید می‌کند: «شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، آغاز تولید کارشناسی و تکیه بر فرصت‌های داخلی تنها راه‌برون رفت از معضل تحریم‌هاست.»

شکور پورحسین با اشاره به اینکه خاک شهرستان مغان که قرار است در آن گلخانه احداث شود، ۱۰ برابر مناطق دیگر توان حاصلخیزی دارد، می‌افزاید: «تکیه بر همین ظرفیت‌های داخلی و شکوفایی آنهاست که نه تنها معضل بیکاری استان را برطرف می‌کند، بلکه می‌تواند به عنوان راهی برای افزایش فعالیت‌های اقتصادی هم معرفی شود.» بخصوص که این استان در نقطه مرزی قرار دارد و می‌تواند به عنوان محلی برای فعالیت‌های تجاری معرفی شود. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: «هرچقدر ظرفیت‌های بالقوه استانی به فعل درآیند و برای آن‌ها سرمایه‌گذاری شود، به طور حتم رشد اقتصادی و اشتغال هم افزایش می‌یابد.»

پورحسین با اشاره به موقعیت جغرافیایی مغان و هم مرز بودن آن با جمهوری آذربایجان بیان می‌کند: «این شرایط جغرافیایی خود تسریع کننده فعالیت‌های اقتصادی است و می‌تواند به همکاری ایران با کشور‌های همسایه منتهی شود.» احداث این گلخانه هم بر همین مبنا در حال انجام است. گلخانه‌ای که صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش تولید محصولات کشاورزی، افزایش اشتغال و ارزآوری را به همراه دارد. البته به گفته این نماینده مجلس استان اردبیل و بخصوص شهرستان مغان مشکلی در جهت تأمین آب ندارد، اما عدم سیاست‌گذاری مناسب هدر رفت منابع آبی را افزایش داده است. اتفاقی که با مدیریت و برنامه‌ریزی میان سازمانی قابل حل شدن است. اتفاقی که امروز در استان اردبیل رخ می‌دهد و قرار است در سال‌های آتی کمک بزرگی به اقتصاد کشور در تمام زمینه‌ها کند، نتیجه بررسی و شناخت ظرفیت‌های منطقه‌ای است. برنامه‌ریزی که باید به عنوان الگوی دیگر استان‌ها هم قرار گیرد با حمایت از تولیدکننده داخلی راهی برای افزایش صادرات و درآمدزایی بین‌المللی فراهم آورد و این نیز محقق نمی‌شود، مگر اینکه متولیان هر استان برنامه‌ریزی دقیقی برای شکوفایی ظرفیت‌های استان داشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار