کد خبر: 941334
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
دهقان:
یک نماینده مجلس گفت: درخصوصی سازی‌ها شفافیت واهلیت رعایت نشده، پس اکثرخصوصی سازی‌ها خصوصی خواری ومفت خواری بوده است.

جوان آنلاین: محمد دهقان نماینده مجلس در برنامه تیتر امشب درباره خصوصی سازی گفت: بنده با خصوصی سازی مخالف نیستم و در سیاست های کلی اعلام شده از سوی رهبر انقلاب نیز بر خصوصی سازی تاکید شده است. اولین نگاه در خصوصی سازی تاکید بر شفافیت است. نگرانی ها از خصوصی سازی نیست بلکه از نحوه واگذاری ها، مفت فروشی ها و فساد و زیرپاگذاشتن قانون است.

او افزود: سازمان خصوصی سازی باید قراردادهای واگذاری را برای عموم منتشر می کرد و هم در قوانین هم در آیین نامه ها قرادادها شفاف سازی شود اما مجلس فقط در واگذاری شرکت ماشین سازی تبریز در زمان آقای کرباسیان با فشار مجلس و دیده بان شفافیت و عدالت تقاضا کرد توانستیم قرارداد را بگیریم، قرارداد دیگر نیز به صورت قاچاقی به دست مجلس رسید.

این نماینده مجلس گفت: سوال ما این است که چقدر در واگذاری ها شفافیت رعایت شده است؟ و آیا قانون در واگذاری ها رعایت شده است؟ چون واگذاری ها باید طبق قانون کارشناسان در  هیئت عالی رتبه متشکل از مسئولان صورت گیرد. در شرکت ماشین سازی تبریز و هفت تپه و واگذاری دشت مغان با توجه به اعتراضات گسترده مشخص شد که شفافیت صورت نگرفته است.

او گفت: ما در کلیات مشکلی نداریم و با خصوصی سازی مشکلی نداریم بلکه مشکل اصلی خصوصی خواری است که مشکل است.

دهقان افزود: با توجه به اینکه سیاست های مقام معظم رهبری در خصوصی سازی تاکید برشفافیت دارد اما به این نکته رعایت نشده به طور مثال؛ شرکت ماشین سازی تبریز را به قیمت 687 میلیاراد فروخته اند و واگذری ها به صورت پنهان و بدون نظارت انجام شده است و به مجلس اطلاع رسانی نشده است.سازمان خصوصی سازی موظف است خلاصه ای معامله و کارشناسی ها باید در روزنامه های کثیرالانتشار منعکس شود که این اتفاق نیفتاده است. 

دهقان گفت: شرکت ماشین سازی تبریز شرکتی است که صنایع کشور به این شرکت وابسته است و دهها هزار ماشین در این شرکت ساخته شده است. مساحت زمین کارخانه این شرکت 126 هکتار است، 83 هزار و 500 متر زمین در منطقه ایلگلی تبریز که در بهترین منطقه شهر تبریز قرار دارد که ارزش هر متر آن حداقل 10 تا 15 میلیون تومان است و با این حساب ارزش واقعی آن 835 میلیارد تومان می شود که کل شرکت را 687 میلیارد تومان فروخته اند و قرار است تا مبلغ فروخته شده ظرف چندسال پرداخت شود. بر طبق گفته کسی که این شرکت را خریده است ، خرید از طریق مذاکره و پنهان بوده است نه مزایده و شخص خریدار اصلا اهلیت این کار را ندارد، اکنون هم در زندان است.

به گفته وی، هفت تپه را دلالان دلار خریداری کرده اند و در اصل اموال ملت را غارت کرده اند. هفت تپه 24 هزار هکتار زمین دارد که در واگذاری به دو فرد جاعل و رشوه دهنده در حد چندصد سکه واگذار شده است. زمین هفت تپه اکنون حدود 8 هزار میلیارد تومان ارزش دارد که 2600 میلیارد تومان فروخته شده و آنهم به 900 هزار میلیارد تومان کاهش یافته و بازهم در آخر به 10 میلیارد و 500 میلیون تومان فروخته شد که در حقیقت فروشی نبوده بلکه غارت صورت گرفته است.

دهقان گفت: مجلس انتظار دارد فهرستی از خصوصی سازی که در حقیقت خصوصی سازی بوده نه خصوصی خواری ارائه شود و اگر قرار است شرکت ها به قیمت پایین و به افراد نااهل فروخته شود بهتر است به صورت سهم بندی به خود افرادی که در شرکت کار می کنند واگذار شود.

 دهقان در ادامه درباره واگذای ها گفت: اگر در مزایده خریدار نباشد و باید واگذاری با مذاکره انجام شود پس باید بر طبق قانون به متخصصان همان شرکت واگذار شود.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار