کد خبر: 941302
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۹
محمد مرادی
سفر دوره‌ای مایک پمپئو به هشت کشور عربی از دیروز آغاز شد. او در سفر یک هفته‌ای خود از کشور‌های بحرین، مصر، اردن، قطر، کویت، امارات، عمان و عربستان دیدن خواهد کرد. نقطه شروع این سفر نیز اردن خواهد بود. علاوه بر این، جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا نیز پس از سفر به اسرائیل وارد ترکیه شده است. هدف سفر این دو مقام بلندپایه امریکایی به منطقه چیست؟
سفر وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی امریکا در شرایطی صورت گرفته که کشور‌های عربی و همچنین اسرائیل با چند اتفاق مهم مواجه هستند. در درجه اول اعلام خروج نظامیان امریکایی از سوریه، شوک بزرگی به متحدان امریکا وارد کرده و علاوه بر این اسرائیل در شرایط بی‌ثبات داخلی به‌سر می‌برد و امنیت منطقه‌ای این رژیم به‌شدت تحت‌الشعاع قرار گرفته است. بن‌سلمان، ولیعهد سعودی نیز همچنان درگیر پیامد‌های قتل خاشقجی است. نکته آخر نیز مسئله کرد‌های شمال سوریه و احتمال حمله ترکیه به آن‌ها است. در واقع سفر مقامات امریکایی در این شرایط پیچیده صورت گرفته و اهدافی نیز برای سفر در نظر گرفته شده است.
مهم‌ترین هدف سفر مقامات امریکایی به منطقه تشدید و تقویت جبهه ضد ایرانی در منطقه است. این مسئله از آنجا مهم است که در چند هفته اخیر، اندیشکده‌های امریکایی به صورت مرتب ایران را برنده تصمیم ترامپ در مورد خارج کردن نظامیان امریکایی از سوریه معرفی می‌کنند؛ بنابراین واشنگتن قصد دارد با رایزنی با کشور‌های عربی و همچنین اسرائیل موج ایران‌هراسی و همچنین اقدامات ضد ایرانی را در منطقه تقویت کند. تایم مهم‌ترین دلیل سفر پمپئو به هشت کشور منطقه را زمینه‌سازی برای افزایش فشار‌ها بر ایران می‌داند. پمپئو پیش از انجام این سفر در گفت: وگو با شبکه تلویزیونی سی. ان. بی. سی، ضمن تکرار اتهام زنی‌های همیشگی مقامات واشنگتن علیه ایران اعلام کرد، خروج نظامیان امریکایی از سوریه به منزله توقف مأموریت مقابله با گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه نیست، این فعالیت‌ها باقی می‌مانند و هیچ تغییری در آن‌ها ایجاد نمی‌شود.
هدف دوم سفر مقامات امریکایی، تلاش برای تضمین و ایجاد امنیت بیشتر برای اسرائیل است. تل‌آویو با خروج نظامیان امریکایی از سوریه احساس نوعی هراس راهبردی کرده و خود را در مقابل جبهه مقاومت تنها می‌بیند. این به آن دلیل است که امنیت اسرائیل همواره وابسته به حضور نظامیان امریکایی در منطقه بوده است؛ بنابراین مقامات امریکایی در این سفر‌های دوره‌ای سعی دارند به تل‌آویو اطمینان دهند حفظ امینت اسرائیل همچنان مهم‌ترین برنامه و محور استراتژی کلان منطقه‌ای امریکا به شمار می‌رود. در این ارتباط، جان بولتون در ملاقات با رهبران اسرائیلی، پیام ترامپ را به آن‌ها تحویل داد که در آن بر «حمایت کامل واشنگتن از حملات اسرائیل به اهداف ایران در سوریه» تأکید شده است. جان بولتون، در پایان گفت‌وگوهایش با بنیامین نتانیاهو نیز تأکید کرد، خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه به گونه‌ای خواهد بود که دفاع از اسرائیل و دیگر دوستان و متحدان امریکا در منطقه تأمین شود.
مسئله مهم دیگر به تقابل احتمالی ترکیه با کرد‌های سوریه برمی‌گردد. در واقع تصمیم ترامپ در مورد خروج نظامیان امریکایی از سوریه به معنای تنهایی کرد‌ها در برابر ترکیه خواهد بود. به ویژه اینکه، آنکارا بار‌ها تأکید کرده که قصد حمله شدید نظامی به شرق فرات و نظامیان کرد را دارد. واشنگتن به دنبال آن است با اعزام مقامات خود به منطقه به ویژه سفر بولتون به ترکیه به نوعی این تضمین را از آنکارا بگیرد که حمله‌ای علیه کرد‌ها به عنوان همپیمانان امریکا صورت نخواهد گرفت.
یک دلیل دیگر سفر منطقه‌ای تلاش برای تشکیل و تأسیس رسمی ناتوی عربی است. این طرح در سال‌های اخیر و به ویژه در دولت ترامپ به صورت جدی بررسی شده و قرار است که ائتلافی نظامی از هشت کشور عربی برای مقابله با ایران در منطقه شکل بگیرد. البته اخیراً امریکا اسم دیگری برای ناتوی عربی انتخاب کرده است. «مسا»، مخفف عبارت «ائتلاف راهبردی خاورمیانه» همان ناتوی عربی با قالب جدیدتری است که هدف اصلی آن تشکیل جبهه ضد ایرانی است. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این مورد اعلام کرد، «مسا مانند یک خاکریز در مقابل تجاوز، تروریسم و افراط‌گرایی از طرف ایران خواهد بود و به خاورمیانه ثبات می‌آورد.» پمپئو در این سفر قصد دارد جزئیات ناتوی عربی را برای اعلام رسمی این نهاد نظامی نهایی کند، چرا که هشت کشوری که برای سفر پمپئو انتخاب شده است، دقیقاً همان هشت کشور عضو ناتوی عربی هستند.
هرچند برخی رسانه‌های غربی اهداف دیگری از جمله تلاش برای نجات بن‌سلمان در ماجرای قتل خاشقجی یا زمینه‌سازی برای دیدار نتانیاهو و ولیعهد سعودی نیز ذکر می‌کنند، اما مشخص است که واشنگتن با توجه به تغییر وضعیت منطقه، لزوم بازترسیم سیاست‌های خود در خاورمیانه را کاملاً ضروری می‌داند. شکست استراتژی کلان ۲۷ ساله امریکا در منطقه دولت ترامپ را به این نتیجه رسانده است که باید در سیاست‌های منطقه‌ای خود بازنگری کند. به همین دلیل پمپئو در سفر دوره‌ای خود علاوه بر تلاش برای امنیت اسرائیل از طریق همپیمانی با کشور‌های عربی و زمینه‌سازی برای فشار بیشتر بر ایران تلاش دارد طرح ناتوی عربی خود را که در چند سال اخیر مقدمات اجرای آن آماده شده است به نتیجه برساند. هرچند مشکلات موجود در جهان عرب باعث شکست این طرح می‌شود، اما سفر پمپئو را باید آغازِ سیاست جدید منطقه‌ای ترامپ به ویژه پس از فرمان خروج نظامیان امریکایی از سوریه دانست؛ سیاستی که محور اصلی آن تلاش برای افزایش فشار بر ایران و اتخاذ سیاست سدِ نفوذ منطقه ایران خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار