کد خبر: 941300
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵
نمایندگان عراقی در تدارک لایحه‌ای هستند که حضور نظامی امریکا را در این کشور غیرقانونی خواهد ساخت. هرچند روند قانونی تنها حربه امریکایی‌ها نیست که به بهانه پایان حضور در سوریه در حال انتقال نیروی بیشتر به مناطق کردنشین عراق هستند. معاون رئیس حشدالشعبی عراق تأکید کرد، نیرو‌های امریکایی حتی اگر از راه دیپلماتیک هم نروند باید خاک کشور را ترک کنند.
به گزارش ایلنا به نقل از سومریه‌نیوز، «کریم علیوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق دیروز با اعلام این خبر که حدود ۱۵ هزار نیروی نظامی امریکا به صورت غیرقانونی در کشور حضور دارند، تأکید کرد نمایندگان به دنبال تصویب قانونی برای اخراج این نیرو‌های جنگی هستند. وی تأکید کرد که این نیرو‌ها مستشاری نبوده و جنگی هستند. علیوی گفت: «بسیاری از نمایندگان با این دیدگاه که حضور نیرو‌های امریکایی حاضر در عراق غیرقانونی است، با نظر‌ها و آرای مختلفی به دنبال تصویب قانون الزام‌آور به منظور اخراج آن‌ها هستند». وی توضیح داد که توافق استراتژیک امضا شده بین عراق و امریکا بر حضور مستشاری و محدود نیرو‌های واشنگتن برای آموزش نیرو‌های عراقی و حمایت لجستیک از این نیرو‌ها تأکید دارد. این نماینده پارلمان عراق افزود: «اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا هزاران کیلومتر مسافت را شبانه پیمود و برای بازدید از پایگاه عین‌الاسد به عراق آمد دال بر این موضوع است که نیرو‌های این کشور حضور مستشاری ندارند بلکه حدود ۱۵ هزار سرباز نظامی و جنگی در این پایگاه حضور دارند.» وی تأکید کرد که پایگاه‌های نظامی بسیاری در خاک عراق و در مناطقی، چون کردستان، موصل، الانبار و مناطق دیگر وجود دارد که همگی نظامی و غیرقانونی هستند.

اخراج حتی از راه غیردیپلماتیک
معاون رئیس حشدالشعبی عراق اعلام کرد، واشنگتن می‌خواهد بحران‌های منطقه را مدیریت کند، در حالی که خودش از تروریسم حمایت می‌کند. به گزارش ایسنا، ابومهدی المهندس تأکید کرد همانطور که نیرو‌های امریکا در گذشته عراق را ترک کرده‌اند، پس از این هم چنین خواهند کرد حتی اگر از طرق دیپلماتیک از کشور خارج نشوند. معاون رئیس حشدالشعبی با بیان اینکه ادعای امریکا درباره خروج از سوریه و انتقال نیرو‌ها به عراق یک بازی قدیمی است، تأکید کرد، اظهارات اخیر ایالات متحده بیانگر شکست و عجز اوست و نمی‌توان به امریکایی‌ها اعتماد کرد و کرد‌های سوریه این مسئله را به چشم دیدند. همچنین از سوی دیگر، قاسم مصلح، فرمانده عملیات الانبار در حشدالشعبی گفت، نیرو‌های امریکایی باید از عراق خارج شوند. مصلح افزود: شایعاتی درباره احداث پایگاه‌های جدید امریکا در الانبار و صلاح‌الدین شنیده می‌شود و این مسئله نقض حاکمیت ارضی عراق است. وی با اشاره به سفر پنهانی ترامپ به بغداد، آن را دلیل نگرانی او و تحریک‌آمیز بودن گشت امریکا در عراق توصیف کرد و گفت: گشتزنی امریکا در بغداد درست نیست و از این نظر بر دولت عراق خرده گرفته می‌شود، زیرا با گشت‌های امریکا اطلاعات داخل کشور به بیرون درز پیدا می‌کند و دولت باید به این مسئله توجه کند.
در همین حال یکی از فرماندهان پیشمرگه در منطقه کردستان تأیید کرد که شمار زیادی از نیرو‌های امریکایی از جمله نیرو‌هایی که از سوریه عقب‌نشینی کرده‌اند، وارد پایگاه نظامی «k۱» در کرکوک شده‌اند و خواستار تحویل این پایگاه به ائتلاف بین‌المللی هستند.
«نوری حمه علی» مسئول نیرو‌های پیشمرگه در محور «بردی» در منطقه کردستان عراق، روز سه شنبه (۸ ژانویه)، افزود: حضور این نیرو‌های امریکایی در پایگاه k۱ روی روابط میان پیشمرگه و نیرو‌های عراقی تأثیر مثبت خواهد گذاشت، زیرا نیرو‌های پیشمرگه به منظور عادی‌سازی اوضاع در کرکوک و خارج کردن نیرو‌هایی که از مناطق مختلف وارد این استان شده‌اند، در تماس و ارتباط مستمر با ائتلاف بین‌المللی هستند. حمه توضیح داد: بخشی از نیرو‌های امریکایی که به پایگاه k۱ رسیده‌اند از سوریه آمده‌اند و بقیه از استان الانبار خود را به این پایگاه رسانده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار