کد خبر: 941284
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۵
ساعت‌های ۴۰ میلیونی، خودرو‌های لوکس اجاره‌ای ۱۵۰ میلیونی، رشوه‌های ۵۰۰ میلیونی، خانه‌های میلیاردی، سلاح شکاری ۴۵ میلیونی و به قول امروزی‌ها زندگی لاکچری پنج متهم پرونده‌ای که اقدام به جذب سرمایه با تبلیغات دروغین می‌کردند، پرونده‌ای که حالا ۱۸۶ شاکی دارد و دادگاه انقلاب تهران روزگذشته میزبان تعداد زیادی از شکاتی بود که فریب تبلیغات دروغین را خورده‌اند. شرکت سرمایه‌گذاری «دومان‌توکان» با ارسال پیامک در حجم گسترده برای افراد مختلف اعطای سود‌های نجومی را تبلیغ کرده و از این طریق جذب سرمایه هنگفت داشته است. این در حالی است که این شرکت هیچ‌گونه مجوزی نه از سوی بانک مرکزی و نه سازمان بورس داشته و حتی نهاد‌های مذکور به صورت رسمی هشدار‌های لازم را داده بودند، اما باز هم مردم فریب تبلیغات اغواکننده را خوردند. شکاتی که سرمایه خود را از دست داده بودند و اکنون با دومان‌توکانی روبه‌رو هستند که به پایان خود رسیده است. میلیارد‌ها تومان بدهی که شرکت توان پرداخت اصل آن را هم ندارد، اما شکات خواهان رسیدن به اصل پول خود به علاوه سود و همچنین ضرر و زیان حاصل از این سرمایه‌گذاری دروغین هم هستند.
نیره ساری
یک‌بار دیگر وعده پرداخت سود میلیونی نامتعارف و تبلیغات متنوع از طریق پیامک‌های انبوه باعث شد تا پرونده‌ای ۶۰ جلدی با پنج متهم و ۱۸۶ شاکی روبه‌روی قاضی صلواتی در دادگاه ویژه پرونده‌های اقتصادی قرار گیرد. متهمان این پرونده از تاریخ ۱۱اسفند ۹۳ تا ۱۷اسفند ۹۶ به تعداد ۸۳۰فقره قرارداد برای جذب سرمایه‌های اقتصادی منعقد کرده‌اند. اعضای این باند ۳میلیارد رشوه پرداخت کرده‌اند و متهمان در طول مدت فعالیت خود گردش مالی ۵۰۰میلیارد تومانی داشته‌اند.
متهمان این پرونده به ترتیب، دومان سهند، رشید جباری، مهدی ذکایی، احسان حدیدساز به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای و ندا مختارزاده متهم به معاونت در کلاهبرداری شبکه‌ای و معاونت در اخلال عمده بودند که البته متهم ردیف پنجم در حال حاضر فراری است. شرکت سرمایه‌گذاری دومان توکان فعالیت بدون مجوز داشته که با ارسال پیامک در حجم گسترده برای افراد مختلف اعطای سود‌های بی‌نظیر را تبلیغ می‌کرده و از این طریق جذب سرمایه فراوانی داشته است.

از وعده سفر با جت شخصی تا فعالیت در حوزه سینمایی
فعالیت در حوزه گردشگری و آژانس‌های چارتر داخلی و خارجی، ارائه خدمات خاصی، چون جت شخصی در تور‌های ایرانگردی و جهانگردی، مجوز سرمایه‌گذاری در خطوط نفت و گاز، خرید سهام چند شرکت هواپیمایی در کشور‌های مالدیو، لندن و امارات، ساخت هتل در این کشورها، تأسیس کارخانه شکلات‌سازی، تأسیس روزنامه و حتی فعالیت در حوزه سینمایی تنها بخشی از تبلیغات اغواکننده شرکت دومان توکان بوده که از طریق آن اقدام به جذب سرمایه افراد کرده است. در ادامه فعالیت‌های دارویی و بازگشایی چند صرافی از اقدامات آتی این شرکت بوده است. مجموعه‌ای که صرفاً چهار رستوران و دو هتل اجاره‌ای داشته است و طبق اظهارات نماینده دادستان در جلسه دادگاه تنها دو رستوران و یک هتل سوددهی داشته و مابقی نه تنها سوددهی نداشته بلکه ضرر و زیان هم داشته است. طبق آنچه نماینده دادستان از اعترافات متهمان در متن کیفرخواست قرائت کرد، متهمان اکثر وجوه را خرج کرده‌اند. اما بشنوید از میزان تحصیلات، سواد و سبقه فعالیت متهمان که در جای خود جالب است؛ سهند دومان متهمی که سمت مدیریت عامل را دارد، دیپلمه بوده و در سوابق کاری وی کارگر رستوران دیده می‌شود که حتی پیش از فعالیت در شرکت دومان توکان هیچ فعالیت تخصصی دیگری نداشته است. پرداخت حقوق ماهانه ۵۰میلیون به سایر متهمان پرونده، پرداخت رشوه‌های سنگین ۵۰۰ میلیونی برای لابی‌گری با نهاد‌های مختلف، پرداخت سکه‌های طلا در قالب ارتشا از دیگر اقرار‌های همین متهم است. حیف و میل وجوه، اجاره خودرو‌های لوکس که یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه برای متهم داشته از دیگر شیوه‌های تبلیغاتی وی بوده است. سایر متهمان نیز به رغم تأکید بر داشتن مدارک بالای دانشگاهی نه تنها در حد دیپلم و کاردانی بودند بلکه تا قبل از فعالیت در شرکت دومان توکان، هیچ فعالیت تخصصی دیگری هم نداشته‌اند.

۲۰۰ هزار پیامک برای تبلیغات دروغین
نماینده دادستان تهران به ارسال روزانه ۴۰ تا ۲۰۰ هزار پیامک از سوی شرکت مذکور اشاره کرد و گفت: در این پیامک‌ها وعده پرداخت سود‌های نجومی و غیرواقعی برای فریب مخاطب مطرح می‌شده است. استخدام افراد قوی‌هیکل برای انصراف سرمایه‌گذاران از استرداد پول خود یکی از شیوه‌های حفظ سرمایه‌گذاران بوده که از سوی متهمان انجام می‌شده است.
د‌ر ادامه رسیدگی به پرونده شرکت پیشرو دومان توکان و پس از پایان قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان فیلمی د‌ر دادگاه پخش شد که به تبیین اقدامات خلاف قانون شرکت دومان توکان اشاره و تأکید می‌کر‌د. در بخش پایانی دادگاه نیز برخی از شکات اظهارات خود را مطرح کردند، شکاتی که یکی از آن‌ها ۷ میلیارد سرمایه خود را در اختیار این شرکت قرار داده است.
خانم «م» یکی از شکات بود که ۲۱۴میلیون تومان د‌ر این شرکت سرمایه‌گذاری کر‌د‌ه بو‌د. براساس گفته و‌ی، شرکت دومان توکان فقط یک‌بار سود به ایشان پرداخت کر‌د‌ه بو‌د. این شاکی از قاضی دادگاه خواست تا اصل پول خود و همه ضرر و زیان توسط متهمان به و‌ی بازگردانده شو‌د. وی این نکته را هم گفت که دو روز قبل آقای دومان با ارسال یک فایل صوتی، بنده و یکی دیگر از شکات ر‌ا تهدید کر‌د‌ه است. شاکی بعدی احمدرضا «ع» نام داشت؛ و‌ی ۷ میلیارد تومان د‌ر شرکت دومان سرمایه‌گذاری کر‌د‌ه بو‌د. آقای «ع» گفت: مسئولان شرکت دومان مدعی هستند که می‌توانند همه حق و حقوق مردم و شکات ر‌ا بپردازند. از شما تقاضا دارم ترتیبی اتخاذ کنید تا آقای دومان تحت‌نظر قوه قضائیه حق‌الناس ر‌ا به ما بازگرداند. کامبیز «ق» یکی دیگر از شکاکی بود که مبلغ ۷۵۰ میلیون تومان برای پدرش در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده بود. وی گفت: پدرم سال گذشته دچار بیماری شد و من بار‌ها بار‌ها به دفتر این شرکت مراجعه کردم تا بتوانم سرمایه خود را پس بگیرم تا پدرم را در یک بیمارستان مناسب بستری کنم، اما مسئولان شرکت هیچ اعتنایی به گفته‌های من نکردند تا اینکه پدرم در تاریخ ۲۵ بهمن سال گذشته از دنیا رفت.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
0
0
باسلام وخسته نباشید خدمت شما زحمت کشان رسانه باید عرض کنم دارندگی وداشتن عیب نیست ولی کسانی یک ملیارد و یا بیشتر‌سرمایه گذاری کرده اند اینشاله به‌حق حقوق خود برسند بجای سرمایه گذاری در یک کار تولیدی و جذب چند جوان جویآی کار ونان دادند به دیگران اینکار فقط میشود گفت زیاد خواهی و کسب درامد‌بی زحمت و بی دردسر بودند که از هول حلیم در دیگ افتادن اینشاله بخیر بگذرد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار