کد خبر: 941267
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳
9 آب شيرين کن وظيفه توليد 120 هزار مترمکعب آب شرب بوشهر را بر عهده گرفتند
بوشهر آنقدر مشکل کمبود آب دارد که طي سال هاي اخير تمام مسئولان استاني اولين درخواست و نياز خود را بر روي تامين آب و رفع مشکلات موجود در اين زمينه متمرکز کنند. در اوايل امسال استاندار بوشهر با تاکید بر توسعه و تسریع اجرای پروژه‌های آب شیرین‌کن در استان در جهت تامين آب مورد نياز مردم گفته بود...

حوريه ملکي

 

بوشهر آنقدر مشکل کمبود آب دارد که طي سال هاي اخير تمام مسئولان استاني اولين درخواست و نياز خود را بر روي تامين آب و رفع مشکلات موجود در اين زمينه متمرکز کنند. در اوايل امسال استاندار بوشهر با تاکید بر توسعه و تسریع اجرای پروژه‌های آب شیرین‌کن در استان در جهت تامين آب مورد نياز مردم گفته بود: "طرح اجرای پروژه آب شیرین‌کن دشتستان با ظرفیت ۴۵ هزار متر مکعب و سرمایه گذاری ۲۳۰ میلیارد تومان طراحی و تصویب شده است.  عبدالکریم گراوند با اشاره به اجرای پروژه آب شیرین کن 10 تا 15 هزار مترمکعبی در وحدتیه هم تاکيد کرد: "جانمایی احداث آب شیرین کن 7500 متر مکعبی آبپخش مورد توجه قرار دارد. البته بايد تاکيد کرد که ساحل طولانی خلیج فارس در جنوب کشور مزیت اساسی برای برطرف کردن مشکل کم آبی در این منطقه است و با توجه به اينکه دولت هم اعلام کرده در مورد احداث آب‌شیرین‌کن ها رویکرد حمایتی دارد ، حتما با این رویکرد بخشی از مشکلات تأمین آب شرب بوشهر برطرف خواهد شد.

 

***

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر با اشاره به قطع انشعاب آب ۳۰۰ باغ ویلا در استان مي گويد: این مهم در راستای تامین آب آشامیدنی روستائیان اجرا شده و به‌زودی انشعاب آب ۲۰۰ باغ ویلای دیگر قطع می‌شود.

مسعود نصوری با بیان اینکه بیش از نیمی از روستاهای استان دارای شبکه آبرسانی هستند ادامه داد: در استان بوشهر 619 روستا وجود دارد که از این تعداد 452 روستا به شبکه آبرسانی متصل هستند و از آب شرب سالم بهره مند هستند.

وی با بیان اینکه 167 روستای استان بوشهر با استفاده از منابع محلی مانند چاه و چشمه  آب شرب سالم آنها تامین می‌شود مي گويد: مابقی روستاها که از امکانات محلی در تامین آب بهره‌مند نیستند با تانکر به آنها آبرسانی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر از کاهش ذخیره منابع آبی استان خبرداد و بیان مي کند: منابع تامین آب استان بوشهر بیشتر به استان‌های همجوار وابسته است که کاهش بارندگی تاثیر منفی بر ذخائر آنها گذاشته است.

نصوری معتقد است چاه‌های آب در استان به سبب کاهش بارندگی و برداشت بی رویه کم آب شده و این در حالی است که طرح‌های کوتاه مدت برای کف شکنی و حفر چاه در حال اجراء است.

وی اجرای طرح آب شیرین در روستاها را مورد اشاره قرار داده و مي افزايد: اجرای برخی از آب شیرین کن‌ها برای تامین آب روستاهای استان به سبب شرایط ارزی با تاخیر مواجه شده و پیمانکار آب شیرین‌کن بخش ساحلی دلوار به سبب ناتوانی از پروژه خلع و در مرحله فراخوان برای سرمایه‌گذار جدید اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر از اجرای آب شیرین‌ کن سیراف برای آبرسانی به جم و روستاها خبرداده و تاکيد مي کند: آب شیرین کن سیراف با مشارکت وزارت نیرو و نفت  در حال اجرا است که امیدوار هستیم تا سال آینده به بهره برداری برسد.

اما بر اساس برآيندها برای اجرای این پروژه خط انتقال توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء  با اعتبار 65 میلیارد تومان اجرایی شده و این در حالی است که وزارت نفت برای اجرای این پروژه 108 میلیارد تومان تخصیص داده است.

یکی از مشکلات آب مناطق روستایی باغ ویلاها هستند که تاکنون انشعاب  آب 300 باغ ویلا قطع شده و 200 تای دیگر هم  به زودی قطع می‌شود و اجازه داده نمي شود آب شرب به مصارف دیگر برسد.

در همين رابطه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر خاطرنشان مي کند: با پیگیری‌های صورت گرفته با کشاورزان توافق شده تا با مشارکت در اجرای طرح نکاشت با پرداخت اعتبارات لازم به آنان،  محصول کشت نشود و آب آن را برای مصارف شرب استفاده شود.

 

9 آب شيرين کن در صف ساخت

 

اوالا ديماه معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به تامین آب آشامیدنی نقاط ساحلی کشور از طریق اجرای طرح‌های آب‌شیرین‌کن ، از استقرار ۹ طرح آب شیرین‌کن در ساحل خلیج فارس استان بوشهر خبر داد.

مسعود خشایی با بیان اینکه برای حل بحران کم آبی در شهرها و روستاهای ساحلی پروژه‌های آب‌شیرین‌کن طراحی و اجرا می‌شود گفت: "این پروژه‌‌ها با مشارکت  و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرای و به بهره‌برداری می‌رسد."

اين مسئول در آن روز از وارد مدار شدن 2 طرح آب‌شیرین‌کن در استان بوشهر خبر داد و تاکيد کرد: " در این راستا 2 طرح آب‌شیرین کن با ظرفیت روزانه بیش از 20 هزار مترمکعب در شهرهای  کنگان و بوشهر در حال بهره‌برداری است."

بي شک احداث آب شیرکن ها یکی از اقدام‌ات مؤثر برای حل بحران کم آبی در استان بوشهر و کل کشور است و در این راستا طرح‌های مهمی برای جبران کمبود آب آشامیدنی شهرها و روستاهای استان هاي جنوبي و بخصوص بوشهر طراحی شده است.

بر همين اساس از چندي قبل عملیات اجرایی سه طرح  آب شیرین کن با ظرفیت 50 هزار مترمکعب در روز در استان بوشهر آغاز شد و برای اجرای سه آب‌شیرین‌کن دیگر با ظرفیت روزانه حدود 30 هزار مترمکعب فراخوان شد که قرار است در مجموع 9 آب‌شیرین‌کن در شهرهای بوشهر، کنگان، سعدآباد، برازجان، عسلویه، آب‌پخش و دلوار  اجرا شود.

 

اعتبارات رسيد، مشکلات حل شود

 

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه در سال‌های گذشته برای توسعه آبرسانی به روستاها از اعتبارات صندوق توسعه استفاده شده است از اجرای مجتمع آبرسانی در روستاهای استان خبرداد و تصریح کرد: عملیات اجرایی 12 مجتمع آبرسانی در روستاهای استان بوشهر آغاز شده که چهار مجتمع آن به اتمام رسیده است.

وي با اشاره به تامین آب آشامیدنی روستاها بوسیه مجتمع‌های روستایی افزود: هشت مجتمع آبرسانی در استان بوشهر در حال اجرا است که 186 روستای استان بوشهر را زیر پوشش قرار می‌دهد.

خشایی با بیان اینکه برای ساخت مجتمع‌های آبرسانی روستایی در استان بوشهر 800 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است اظهار کرد: در اجرای این پروژه‌ها تا پایان سال گذشته 680 میلیارد ریال هزینه شده و امسال نیز 120 میلیارد اعتبار برای آن اختصاص یافته است.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر نیز  استفاده از نیروهای توانمند را در اولویت برنامه‌ها دانست و گفت: استان بوشهر در حوزه تامین آب با مشکلات منابع تامین آب روبه‌رو است که در این راستا طرح‌های آب‌شیرین‌کن طراحی شده است.

مهرداد ستوده با تاکید بر حمایت از پروژه‌های آبرسانی استان  بوشهر افزود: اعتبارات این حوزه 100 درصد تخصیص می‌یابد.

 

صدور مجوز شیرین‌سازی آب دریا

 

حالا مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به صدور مجوز آب شیرین‌‌کن با ظرفیت ۱۲۰ هزار متر مکعب در استان مي گويد: تاکنون به ظرفیت تولید ۲۰ هزار متر مکعب آب وارد مدار شده و مابقی بر اساس برنامه‌ زمان‌بندی ساخته و تکمیل می‌شود.

عبدالحمید با بیان اینکه اکنون روزانه  200 هزار متر مکعب آب وارد شبکه آبرسانی شهرهای 38 گانه استان بوشهر می‌شود ادامه مي دهد: بیش از 80 درصد منابع آب آشامیدنی استان بوشهر در خارج از استان قرار دارد.

وی با بیان اینکه آب آشامیدنی استان بوشهر از طریق خطوط طولانی انتقال وارد شبکه آبرسانی شهرها می‌شود مي افزايد: در راستای گذر از کم‌آبی در استان بوشهر طرح‌های مهمی از جمله شیرین‌سازی آب دریا در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به اجرای طرح شیرین سازی آب دریا در شهرهای استان تصریح مي کند: برای تامین آب آشامیدنی استان بوشهر مجوز لازم با ظرفیت 120 هزار متر مکعب در شبانه روز صادر شده که تاکنون 2 پروژه آب شیرین‌کن به ظرفیت 20 هزار متر مکعب در بوشهر و کنگان با همکاری بخش خصوصی افتتاح شده است.

 حمزه‌پور با تاکید بر پیگیری اجرایی شدن طرح‌های آب شیرین مي گويد: برای حل مشکلات تامین آب در شهرهای مختلف به ویژه در دشتستان برنامه‌ریزی ویژه‌ای شده که در این راستا حفر و کف شکنی چاه‌های آب در دستور کار قرار گرفته است.

وی از کف شکنی و حفر 10 حلقه چاه آب خبرداد و بیان مي کند: یکی از برنامه‌های مهم شرکت آبفای استان بوشهر، ساماندهی انشعاب آب غیر مجاز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با بیان اینکه 7 هزار انشعاب آب غیرمجاز در شهرهای این استان شناسایی شده است تصریح مي کند: بیشترین انشعاب آب غیرمجاز در شهرهای بوشهر، دشتستان و عسلویه قرار دارد که ساماندهی این انشعابات در دستور کار قرار دارد.

حمزه‌پور با اشاره به اعتبارات حوزه آبرسانی مي افزايد: تاکنون 50 درصد این اعتبارات تخصیص یافته و پیش بینی می‌شود برای تسریع اجرای این طرح‌ها  تخصیص این اعتبارات به 80 درصد برسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار