کد خبر: 941168
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۲
سید رحیم نعمتی
این اولین باری نیست که دولت امریکا تعطیل می‌شود و برخی از کارمندان این دولت به مرخصی‌های اجباری بدون حقوق می‌روند یا ادامه کار برخی دیگر بدون حقوق است. کمیسیون تجارت فدرال در اول ماه می‌۱۹۸۰ تجربه تعطیلی یک روزه‌ای را به خاطر عدم تصویب بودجه تجربه کرد تا این نخستین تعطیلی بخشی از دولت در تاریخ امریکا باشد. این تجربه بعد‌ها و در سال‌های ۱۹۸۱، ۱۹۸۴، ۱۹۸۶، ۱۹۹۵، ۱۹۹۶ و ۲۰۱۳ هم تکرار شد که طولانی‌مدت‌ترین آن‌ها ۱۹۹۶ و زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون بود که مرخصی بدون حقوق کارمندان فدرال ۲۲ روز طول کشید. حالا نوبت به دونالد ترامپ رسیده که در دومین لایحه بودجه‌اش با مجلس نمایندگان دچار مشکل شود، چون رقبای دموکرات او اکثریت این مجلس را به دست گرفته‌اند و همان طور که انتظار می‌رفت، آن‌ها حاضر به قبول بودجه ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری او برای ساخت دیوار مرزی نیستند.
ساخت این دیوار در مرز امریکا با مکزیک از جمله شعار‌ها و وعده‌هایی بود که ترامپ را به کاخ سفید رساند و حالا که حدود دو سال به پایان دوره اول ریاست جمهوری‌اش مانده، می‌خواهد به هر صورت که شده ساخت آن را شروع کند. در مقابل، رقبای دموکرات او از ابتدا انتقاد شدیدی به این شعار داشتند و آن را نه تنها به لحاظ اجرایی غیرعملی می‌دانستند بلکه به لحاظ سیاسی و اخلاقی هم مخالفش بودند. حالا که دموکرات‌ها بعد از وقفه‌ای طولانی‌مدت اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را به دست گرفته‌اند و تصویب یا رد لایحه بودجه ۲۰۱۹ امریکا به دست آن‌ها افتاده، وقت آن رسیده تا جدیت خود را در مقابل دیوار ترامپ نشان بدهند. آن‌ها با جدیت تمام گفته‌اند که حتی حاضر به تصویب «یک دلار» بیشتر از بودجه ۷/۱ میلیاردی وزارت امنیت داخلی نیستند و حتی گفته‌اند که حاضر به تصویب بودجه همه وزارتخانه‌ها جدای از این وزارتخانه دست کم تا پایان ماه سپتامبر هستند تا اینکه تعطیلی دولت فدرال خاتمه یابد. در مقابل، ترامپ نه تنها این پیشنهاد را قبول نکرده بلکه در جلسه مشترک روز جمعه با رهبران دموکرات تهدید کرده که تعطیلی دولت ممکن است ماه‌ها و شاید سال‌ها ادامه پیدا کند. به نظر نمی‌رسد که ترامپ فقط تهدید لفظی کرده باشد بلکه باید گفت: او می‌خواهد به هر نحو که شده دیوار خود را بسازد.
ترامپ در وضعیت فعلی جنگ روانی به راه انداخته تا به هر صورت که شده افکار عمومی دموکرات‌ها را مقصر نرسیدن به آشتی بداند. او به همین دلیل بعد از جلسه روز جمعه با رهبران دموکرات‌ها به خبرنگاران گفت که «مذاکراتی سازنده» با آن‌ها داشته در حالی که چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنا، از جلسه‌ای پرتنش با ترامپ گفت و از سوی دیگر، ترامپ از تشکیل یک «گروه کاری» تحت سرپرستی معاونش، مایک پنس، گفت، اما به نظر نمی‌رسد در این مورد اصلاً صحبتی شده باشد. بنابراین، ترامپ به شیوه خود سعی کرده هزینه بیکار شدن صد‌ها هزار امریکایی به پای دموکرات‌ها نوشته شود و حالا که به نتیجه‌ای نرسیده رو به ترفند تازه‌ای آورده است. ترفند تازه او دور زدن مجلس نمایندگان با اعلام وضعیت فوق‌العاده ملی است، آن هم با این ادعا که ساختن دیوار مرزی برای امنیت امریکا و شهروندانش ضرورت دارد. به نظر نمی‌رسد که این ترفند او چندان عملی باشد چنان که آدام اسمیت، رئیس کمیته نیرو‌های مسلح در مجلس نمایندگان، گفته که ترامپ می‌تواند با اعلام این وضعیت ارتش را مجبور به ساخت دیوار کند، اما باید برای اعلام این وضعیت آماده چالش در دادگاه شود. از این حرف اسمیت می‌توان دریافت که دموکرات‌ها دادگاه و ابزار‌های حقوقی را برای مقابله با ترفند ترامپ در نظر دارند که این کار می‌تواند به موضوعاتی فراتر از اعلام وضعیت فوق‌العاده هم کشیده شود، چنان که نانسی پلوسی، رهبر اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان، می‌گوید: «اگر دونالد ترامپ علیه حکومت است ما با مشکل مواجه هستیم.» تعطیلی دولت در موارد سابق بی‌تنش نبوده و حتی در یک مورد بیش از حد معمول طول کشید، اما در نهایت به سازشی بین رئیس‌جمهور وقت و کنگره ختم شد، اما این بار به نظر می‌رسد که وضعیت فرق کرده تا حدی که ترامپ می‌خواهد کنگره را دور بزند و نمایندگان کنگره هم او را با دادگاه تهدید می‌کنند. روشن است که در پس این ماجرا انتخابات ریاست جمهوری در دو سال قبل است. دموکرات‌ها می‌دانند که اگر مجوز ساخت این دیوار را به او بدهند، بزرگ‌ترین امتیاز و حتی کلید کاخ سفید را برای یک دوره دیگر به او داده‌اند. از سوی دیگر، ترامپ نمی‌تواند مهم‌ترین وعده خود را نادیده بگیرد و به هر صورت که شده باید دیواری در مرز با مکزیک بسازد، حتی اگر شده دیوار فلزی باشد به جای بتنی. باید دید کدام طرف در مقابل بیکاری صد‌ها هزار امریکایی و هزینه‌های تعطیلی ادارات فدرال برای مردم امریکا کوتاه خواهد آمد، اما معلوم است که دیوار بین ترامپ و دیگران آن قدر قطور است که او فقط و فقط در مسیر خود و بدون در نظر گرفتن شرایط و اوضاع پیش می‌رود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار