کد خبر: 941164
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۲
مذاکرات بی‌نتیجه مقامات کاخ‌سفید و اعضای کنگره امریکا برای حل و فصل بحران تعطیلی دولت فدرال، عملاً واشنگتن را در بن‌بست سیاسی فرو برده است. رئیس مجلس نمایندگان قصد دارد هفته آینده قانون جدیدی را به رأی‌گیری بگذارد تا دولت از تعطیلی خارج شود. ولی دونالد ترامپ گفته که خود را برای اعلام وضعیت اضطراری ملی آماده می‌کند. خلبان‌های امریکایی هم در نامه‌ای از رئیس‌جمهور خواسته‌اند فوراً به تعطیلی دولت امریکا پایان دهد.
با پافشاری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا برای تأمین بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک و مخالفت دموکرات‌ها با این لایحه، تعطیلی دولت در این کشور وارد هجدهمین روز خود شد. ترامپ یک شنبه شب در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت که به دنبال اعلام وضعیت اضطراری ملی در امریکا بوده تا بتواند بودجه مورد نیاز برای ساخت دیوار مرزی را تأمین کند. به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، ترامپ گفت: «ما به دنبال اعلام اضطراری ملی هستیم، چون یک وضعیت اضطراری ملی داریم و به مردم می‌گویم که به جای دیوار بتنی یک حائل فلزی در مرز‌های جنوبی ایجاد خواهیم کرد، چون مستحکم‌تر است». به گزارش آسوشیتدپرس، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا پس از نشستی که با هدف پایان دادن به بن‌بست فعلی برگزار شد، گفت: «دموکرات‌های مجلس نمایندگان به‌دنبال بازگشایی نهاد‌های دولتی طی هفته آینده از طریق تصویب طرح و لایحه‌های مناسب هستند. این اقدام لازم و ضروری است تا مردم امریکا بتوانند خدمات مالی مورد نیاز خود را دریافت کنند». پلوسی تأکید کرده که «درخواست ترامپ برای احداث دیوار مرزی غیراخلاقی و حیف و میل کردن پول مالیات‌دهندگان امریکایی است». دو بخش به صورت جداگانه روز پنج شنبه در صحن مجلس نمایندگان به رأی گذاشته می‌شوند. اگر این دو بخش رأی بیاورند، بسته تأمین مالی به سنای تحت رهبری جمهوریخواهان می‌رود. میچ مک کانل، رئیس جمهوریخواهان در سنا گفت: «واضح است؛ سنا چیزی را برای رئیس‌جمهور نمی‌فرستد که او امضایش نکند.»
پیشنهاد دموکرات‌ها درحالی است که ترامپ گفته است این طرح را امضا نخواهد کرد. ترامپ تهدید کرده که اگر با بودجه موردنظرش موافقت نشود آماده است برای ماه‌ها و سال‌ها دولت را تعطیل نگه دارد. همین مسئله سبب شده کارشناسان نسبت به پایان تعطیلی موقت دولت امریکا خوش‌بین نباشند. دونالد ترامپ برای دیوارکشی در مرز مکزیک رقمی در حدود ۵ میلیارد دلار درخواست کرده است، اما دموکرات‌ها که کنترل مجلس نمایندگان را در دست دارند، با این طرح مخالفت کرده‌اند. دموکرات‌ها خواستار بازگشایی دولت امریکا شده‌اند و این‌طور استدلال کرده‌اند که پیگیری مسائل مربوط به امنیت مرزی آن هم در شرایطی که دولت تعطیل است، کار سخت و دشواری خواهد بود. ماجرای ساخت دیوار مرزی عملاً به آوردگاه دموکرات‌ها با دونالد ترامپ تبدیل شده است و هیچ یک از طرفین از خواسته‌های خود کوتاه نمی‌آیند. دموکرات‌ها امیدوارند که این رویکرد، جمهوریخواهان سنا را در موضعی سخت قرار دهد. پیش از این در دوره باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق امریکا، دولت فدرال به مدت ۱۵ روز تعطیل بود، اما تعطیلی دولت ترامپ رکورد زد.

واکنش‌های داخلی
تعطیلی دولت فدرال، نگرانی مقامات و کارمندان این کشور را در پی داشته است. چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات سنای امریکا روز دو شنبه در توئیتی با کنایه زدن به اقدام اخیر ترامپ در منتشر کردن یک تصویر گرته‌برداری شده از سریال بازی «تاج و تخت» با عبارت «دیوار دارد می‌آید» از او خواست دست از منتشر کردن این تصاویر برداشته و به جایش به دنبال پایان دادن به تعطیلی دولت باشد. به گزارش پایگاه هیل، شومر تصریح کرد: «دست از صدمه زدن به انسان‌های بی‌گناه بردار و دولت را دوباره باز کن». از سوی دیگر، بیش از ۶۱ هزار خلبان حرفه‌ای در امریکا در نامه‌ای سرگشاده به دونالد ترامپ با هشدار درباره به خطر افتادن ایمنی حریم هوایی امریکا خواستار خاتمه دادن به تعطیلی دولت شدند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، رئیس انجمن خلبانان خطوط هوایی امریکا به نمایندگی از تقریباً ۶۱ هزار خلبان حرفه‌ای در حدود ۳۲ شرکت هواپیمایی، تشریح کرده است که چگونه ایمنی و امنیت حریم هوایی امریکا به این علت که کارکنان فدرال به دلیل اقدام ترامپ در تعطیلی دولت به مرخصی رفته‌اند، به خطر افتاده است و این کارمندان برای تأمین هزینه مایحتاج اساسی‌شان شامل حمل و نقل، گرما، غذا و سرپناه به دردسر افتاده‌اند. در نامه سرگشاده‌ای که به امضای کاپیتان جو دِپتی رئیس‌ای‌ال‌پی‌ای رسیده، از ترامپ خواسته شده است فوراً به تعطیلی دولت امریکا پایان دهد. در پی تعطیلی دولت، بیش از ۴۰۰ هزار کارمند امریکا یا به مرخصی بدون حقوق فرستاده شده‌اند یا بدون حقوق کار می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار