کد خبر: 941139
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۳
سردار حسین سلامی در مراسم رونمایی از دو کتاب حوزه دفاع مقدس:
اگر در دوران دفاع مقدس نجنگیده بودیم نمی‌توانستیم ۳۰ سال با آمریکا بجنگیم و دفاع مقدس مشق مقاومت اسلامی در برابر قدرت‌های استکباری است.
جوان آنلاین: سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه در مراسم رونمایی کتاب‌های «منشور هدایت» و «حقیقت درخشان» که توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه منتشر شده، ضمن گرامیداشت سالروز شهادت سردار شهید احمد کاظمی و شهدای عملیات کربلای ۴ و ۵ گفت: این دو عملیات تصویر یک استراتژی از کار انداختن ماشین جنگی عراق بود که منجر به صدور قطعنامه ۵۹۸ شد. این دو عملیات توانستند مثل یک تیر خلاص بر پیکر ارتش بعث عراق عمل کند و شهدای این عملیات‌ها نقش آفرین بودند.

سردار سلامی در ادامه بیان کرد: جنگ تنها واقعه‌ای است که یک ملت با تمام ظرفیت و حقیقت جسمانی و روحانی به سوی او می‌رود و همچنین معیار بسیار دقیقی برای شناخت دامنه عظمت یک ملت است. جنگ تحمیلی در آن فضای نابرابر جهانی به یک ملت تازه متولد شده در یک عرصه سیاسی جدید با رهبران و مدیران جدید تحمیل شد.
جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: قاعده جنگ این است که هر کشوری که از قدرت دفاعی و سیاسی برخوردار است به پیروزی نزدیک‌تر است. در دفاع مقدس همه این شاخص‌ها در اختیار دشمن بود و او بر حسب این‌ها برتر بود، اما نتیجه معکوس شد و دفاع مقدس قاعده عمومی جنگ را تغییر داد.

سردار سلامی قدرت ایمان الهی را عنصر پیروز کننده ملت ایران در دفاع مقدس دانست و افزود: دفاع مقدس برای ملت ایران یک هویت و شخصیت جدیدی ساخت. اولین کار دفاع مقدس ترسیم سیمای جدید از ایران گره خورده با اسلام بود و دفاع مقدس به درخشان‌ترین مقطع تاریخ اسلام و ایران مبدل شد.

سردار سلامی با اشاره به تاکید رهبری بر شناخت و ترویج معارف جنگ و تبدیل آن‌ها به جریان سیالی از آگاهی و فرهنگ گفت: دلیل این تاکید بر این اساس استوار است که جنگ یک واقعیت متوقف شده نیست و بلکه یک حقیقت پیش رونده است. دفاع مقدس نازله‌ای از دریای بی انتهای عاشورا است و این متعلق به قطعه هشت ساله نیست و همه نسل‌ها باید به آن قطعه متصل شوند، زیرا آن سر منشا هویت ماست.

وی با بیان اینکه شهادت منبع قدرت ماست که اگر او نبود ما در جنگ نمی‌توانستیم دوام بیاوریم، خاطرنشان کرد: این قلب‌ها هستند که می‌جنگند نه سلاح‌های آهنی و تا زمانی که ایمان داریم شکست نمی‌خوریم. امروز که ملت ایران از قدرت آمریکا هراسی ندارد، زیرا هشت سال با قدرت آمریکا و متحدانش مقابله کردند.

سردار سلامی عنوان کرد: چنین درخششی شایسته این است که به عنوان افتخار مطرح شود و خدا نبخشد کسانی را که به دنبال غلط گیری و مچ گیری از پرافتخار‌ترین تاریخ ایران هستند. این افتخارات محصول اندیشه راهبردی رهبری امام خامنه‌ای است که نشات گرفته از قرآن است و ثمرات آن ایران امن و رو به پیشرفت است.

در بخشی از این مراسم سردار علی‌محمد نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: مرکز اسناد یک مرکز اسنادی و تحقیقاتی در تمام زمینه دفاع مقدس است که از سرمایه اسناد، فرماندهان و راویان برخوردار است.

نائینی با بیان اینکه این مرکز کمک می‌کند تا روایت درست مستند تاریخی از جنگ تولید شود، اظهار کرد: مرکز اسناد دفاع مقدس ۳۰۰ عنوان کار تحقیقاتی و ۲۰۰ عنوان تاریخ شفاهی در دست اقدام خود قرار داده است. در عرصه‌های مختلف نیز سعی کردیم فعالیت‌ها را توسعه بدیم که یکی از آن‌ها حوزه اجتماعی و معرفی نقش اقشار مردم است.

سردار نائینی گفت: اصلی‌ترین سرمایه مرکز اسناد دفاع مقدس مجموعه رهنمود‌های رهبری در حوزه دفاع مقدس و سخنان عالمانه و دقیق ایشان است. مرکز اسناد دفاع مقدس آثار متعددی را برای تالیف پیش بینی کرده یکی از آن‌ها حقیقت درخشان و منشور هدایت است که امروز رونمایی می‌شود. فرآیند تولید حقیقت درخشان در دوره سه ساله انجام شد و شاهد به ثمر رسیدن آن هستیم و منشور هدایت نیز مجموعه‌ای از رهنمود‌های رهبری برای کسانی است که میخواهند در دفاع مقدس تولیداتی داشته باشند.

سردار عباس سه‌دهی رییس دفتر ارتباطات نیرو‌های مسلح نیز در سخنانی با اشاره به سخنان رهبری مبنی بر اینکه انقلاب اسلامی معجزه دهه ۵۰ و دفاع مقدس معجزه دهه ۶۰ است، گفت: در هشت سال جنگ تحمیلی روز به روز ظرفیت و تسلیحات دشمن اضافه می‌شد، اما پیروزی مطلق متعلق به مردم و انقلاب شد و این همان معجزه است.

سردار سه‌دهی با بیان اینکه قرائت‌های مختلفی از جنگ وجود دارد و این سوال پیش می‌آید که کدام یک از این قرائت‌ها قابل اعتناست؟ گفت: در پاسخ به همین سوال بود که قرار بر این شد که به سراغ سپاه و ارتش برویم و نقش هر دو را در دفاع مقدس را از منظر رهبری مطرح کنیم، زیرا صحبت رهبری فصل الخطاب است.

وی افزود: با این معیار می‌توان فهمید که کدام روایت معتبر و کدام روایت نا معتبر است. «حقیقت درخشان» در تراز یک کتاب مرجع است، زیرا مشابه آن وجود ندارد و آنچه که صحبت‌های رهبری در باب سپاه و بسیج بیان شده برای محققین و علاقه‌مندان اثر بی بدیلی است. خلاء کتاب دوم با عنوان «منشور هدایت» نیز احساس می‌شد و این اثر هم در نوع خودش تراز است.

گفتنی است کتاب «منشور هدایت» درباره مطالبات رهبری در حوزه دفاع مقدس و «حقیقت درخشان» در خصوص تبیین نقش سپاه و بسیج در دفاع مقدس از منظر فرمانده کل قوا است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار