کد خبر: 941128
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۹
جدیدترین گزارش نظام رتبه‌بندی سایمگوی اسپانیا اعلام کرد
بر اساس داده آماری نظام رتبه‌بندی سایمگو، ایران در سال ۲۰۱۷ مقام نخست تولیدات علمی در حوزه «فیزیک و نجوم» در سطح کشور‌های خاورمیانه را کسب کرده است.
عليرضا سزاوار
سرویس دانشگاه جوان آنلاین: نظام رتبه‌بندی سایمگو (Scimago) در جدیدترین گزارش خود بر اساس مقالات علمی منتشر شده در سال ۲۰۱۷، در منطقه خاورمیانه کشور ایران را در رتبه نخست در حوزه‌های فیزیک و نجوم، شیمی و ریاضی کاربردی معرفی کرده است.
بر اساس داده آماری نظام رتبه‌بندی سایمگو، ایران در سال ۲۰۱۷ مقام نخست تولیدات علمی در حوزه «فیزیک و نجوم» در سطح کشور‌های خاورمیانه را کسب کرده است.

مقام نخست با اختلاف زیاد

بررسی‌های منتشر شده در مجله SCImago Journal & Country Rank نشان می‌دهد ایران با تعداد ۷ هزار و ۹۲۹ مقاله در زمینه «فیزیک و نجوم» با اختلاف نسبت به رقبا در رتبه نخست قرار دارد. پس از ایران، ترکیه با ۴ هزار و ۸۸۷ مقاله در مقام دوم قرار دارد و پس از آن‌ها عربستان سعودی جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است. اسرائیل، مصر، عراق، امارات، قطر، لبنان و اردن جایگاه‌های بعدی تا رتبه ۱۰ را از آن خود کرده‌اند. ضمن اینکه کشورمان در این حوزه و در سطح جهان نیز رتبه ۱۳ را به دست آورده است.

رتبه‌بندی با ۶ شاخص اساسی

نظام رتبه‌بندی سایمگو توسط یک گروه پژوهشی به همین نام در دانشگاه گرانادا در اسپانیا انجام می‌شود که بر اساس تعداد مقالات علمی مؤسسات آموزش عالی کشور‌های مختلف موجود در بانک اطلاعاتی اسکوپوس، آن‌ها را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند.
این رتبه‌بندی یکی از جدیدترین و جامع‌ترین نظام‌های رتبه‌بندی پژوهشی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهش‌محور در جهان است. اخیراً این نظام رتبه‌بندی دو شاخص جدید عملکردی (نمایه تخصصی و میزان تعالی) را به چهار شاخص قبلی برای ارزیابی دستاورد‌های پژوهشی دانشگاه‌ها افزوده است. رتبه‌بندی مجلات سایمگو شاخص اندازه‌گیری نفوذ علمی از مجلات علمی است که تعداد استناد‌های دریافت شده توسط یک مجله و اهمیت یا اعتبار از مجلات که چنین استناد‌هایی از آن آمده است را بررسی می‌کند. بر این اساس شاخصی که از الگوریتم رتبه الهام گرفته شده، توسعه داده می‌شود تا در شبکه‌های بسیار بزرگ و ناهمگن مجله‌های قابل استناد مورد استفاده قرار گیرد. این یک شاخص اندازه‌گیری است و می‌تواند برای مقایسه مجله‌های در فرآیند‌های ارزیابی علم استفاده شود.

۱۵۳۸ مقاله در زمینه ریاضیات

از سوی دیگر این نظام رتبه‌بندی بر اساس مقالات علمی منتشر شده در سال ۲۰۱۷، در منطقه خاورمیانه کشور ایران را در رتبه نخست ریاضیات کاربردی اعلام کرده است.
بر اساس داده آماری نظام رتبه‌بندی سایمگو، ایران در سال ۲۰۱۷ به مقام نخست تولیدات علمی در ریاضی کاربردی در سطح کشور‌های خاورمیانه رسیده است. بررسی‌های منتشر شده نشان می‌دهد ایران با تعداد ۱۵۳۸ مقاله در زمینه ریاضیات کاربردی با اختلاف نسبت به ترکیه که با ۸۶۶ مقاله در مقام دوم قرار دارد، مقام نخست را از آن خود کرده است. پس از ایران و ترکیه نیز عربستان سعودی، اسرائیل، مصر، امارات متحده عربی، اردن، قطر، عراق، لبنان، عمان، کویت، فلسطین، یمن، سوریه و بحرین قرار دارند.

تمام خاورمیانه را جا گذاشتیم

از میان ۱۵۲۸ مقاله منتشر شده محققان ایرانی، ۱۴۷۵ مقاله قابل استناد بوده است، در حالی که ترکیه و عربستان به عنوان کشور‌های حائز مقام دوم و سوم هر کدام به ترتیب با ۸۶۶ و ۷۱۶ مقاله و ۸۰۸ و ۶۷۶ مقاله قابل استناد هستند و این آمار نشان از آمار تقریباً دو برابری ایران در مقایسه با کشور‌های نزدیک خود دارد.

این نظام رتبه‌بندی اسپانیایی در جدیدترین رتبه‌بندی خود بر اساس مقالات علمی منتشر شده در سال ۲۰۱۷، در منطقه خاورمیانه کشور ایران را در رتبه نخست در حوزه «شیمی» و «مهندسی شیمی» اعلام کرده است. بررسی‌های منتشر شده در مجله SCImago Journal & Country Rank نشان می‌دهد ایران با تعداد ۷هزار و ۱۰۰ مقاله در زمینه «شیمی» رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. عربستان سعودی با تولید ۳هزار و ۱۵۳ مقاله، جایگاه دوم را کسب کرده است. پس از ایران و عربستان، ترکیه، مصر، اسرائیل، عراق، امارات، قطر، اردن و لبنان قرار دارند. کشورمان در این حوزه و در سطح جهان نیز رتبه ۱۱ را به دست آورده است. همچنین در حوزه «مهندسی شیمی» نیز ایران با تولید ۴ هزار و ۶۴۹ مقاله، جایگاه نخست در خاورمیانه و رتبه هشتم در جهان است. در سطح جهانی، چین، امریکا و هند، به ترتیب جایگاه‌های اول تا سوم را در مهندسی شیمی به خود اختصاص داده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر