کد خبر: 941107
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۲
۱۷ میلیارد ۱۲۱ میلیون تومان اعتبار برای طرح‌های محرومیت‌زدایی استان چهارمحال و بختیاری توسط قرارگاه محرومیت‌زدایی و قرارگاه حضرت قمربنی هاشم (ع) استان هزینه می‌شود
ميترا شهبازى
سرویس ایران جوان آنلاین: در راستای فرمایشات معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) خدمت به محرومان جامعه و اجرای تدابیر فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) مبنی بر محرومیت‌زدایی و خدمات‌رسانی در کشور و کمک به توسعه و کارآمدی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، قرارگاه مرکزی محرومیت‌زدایی سپاه با استفاده از ظرفیت‌های داخلی این نهاد اجرای ۱۹۱۷ پروژه سازندگی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته استان چهارمحال و بختیاری را در برنامه قرار داده است. طرح‌هایی که بعد از بهره‌برداری قرار است به عنوان هدیه رهبری به مردم تقدیم شوند و گرد محرومیت را کنار بزنند.

محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی نیرو‌های جهادی بسیج و سپاه در مناطق حاشیه‌ای، کم‌برخوردار و حتی در برخی از مراکز شهر‌ها و استان‌های بزرگ کشور، شرایط دسترسی به فرصت‌های برابر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را برای تمام اقشار جامعه فراهم می‌کند (همین موضوع نیز منجر به این شده است که امام خمینی (ره) سال‌ها پیش بر امر محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی به محرومان تأکید کنند) یکی از این استان‌ها که قرارگاه مرکزی محرومیت‌زدایی به کمک نیرو‌های سپاه استانی شتافته و فعالیت‌های محرومیت‌زدایی را در آن اجرایی می‌کند؛ چهارمحال و بختیاری است که مقام معظم رهبری با تأکید بر ضرورت سازندگی این استان خطاب به مردم آن می‌فرمایند: «شما مردم استان چهارمحال و بختیاری را در جبهه و در پشت جبهه، با سربلندی و سرافرازی دیده‌ایم. سپاهیان و بسیجیان و سرداران و فرماندهان و برگزیدگان شما در جبهه‌های جنگ، در قالب «تیپ قمر بنی‌هاشم»، حقیقتاً مایه سرافرازی بودند، که فراموش‌شدنی نیست.» ایشان در ادامه سخنان‌شان بیان می‌کنند: «شما مردم در پشت جبهه، از جهت کمک‌های مردمی، از جهت بسیج مردمی، از جهت حضور در صحنه‌های گوناگون انقلاب، جزو مردم نمونه کشور ما هستید. خدا را شکرگزاریم که دل‌های شما را به نور محبّت و صفا و ایمان و عشق به انقلاب منوّر کرد؛ قدم‌های شما را استوار، دل‌های شما را امیدوار، گام‌های شما را محکم و پیروزی را در صحنه‌های جنگ نصیب شما کرد. این، لطف پروردگار است.» حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری، استانی مستعّد است، می‌فرمایند: «هم استعداد طبیعی دارد و هم استعداد فرهنگی. از لحاظ استعداد طبیعی، معادن زیرزمینی این استان، متنوّع و قابل توجّه است. آب، امکانات دامداری و مراتع این استان، با ارزش است. از لحاظ استعداد فرهنگی و انسانی، جوانان این استان با استعدادند. در میدان‌های علم و دانش و ادب و فرهنگ و هنر، مردمانی هستند که به رغم محرومیت‌هایی که در طول زمان - چه در دوران خان‌ها و چه در دوران ستمشاهی - بر آن‌ها تحمیل شده است، این استان از لحاظ نیروی فرهنگی و انسانی، خود را نشان داده است.»

اجرای طرح‌های عام المنفعه سپاه

پیروی فرمایشات مقام معظم رهبری نیرو‌های بسیجی و سپاهی دست در دست هم دادند و ۱۹۱۷ پروژه محرومیت‌‎زدایی را در این استان به مرحله اجرایی درآوردند. طرح‌هایی که قرار است به گفته مشاور فرمانده کل و دبیر قرارگاه مرکزی محرومیت‌زدایی سپاه (کوثر) پس از خاتمه و افتتاح به عنوان هدیه مقام معظم رهبری تقدیم مردم ولایت‌مدار و شهیدپرور استان چهارمحال و بختیاری شوند. سیدضیا‌الدین حزنی با اشاره به اینکه این پروژ‌ها شامل هزار و ۴۷۷ پروژه عمرانی به مبلغ ۱۵ میلیارد و ۸۰ میلیون تومان و ۴۴۰ پروژه غیرعمرانی به مبلغ ۲ میلیارد و ۴۱ میلیون تومان می‌شود، می‌گوید: «جمع تمام هزینه‌هایی که برای اجرای این طرح‌ها شده است مبلغی بالغ بر ۱۷ میلیارد ۱۲۱ میلیون تومان است که به طور کامل توسط قرارگاه مرکزی محرومیت‌زدایی با همکاری سپاه حضرت قمربنی هاشم (ع) استان چهارمحال و بختیاری و سایر رده‌های سپاه تأمین شده است.» دبیر قرارگاه مرکزی محرومیت‌زدایی سپاه با اشاره به ویژگی‌های طرح‌هایی که برای اجرا در مناطق کم‌برخوردار استان انتخاب می‌شوند، بیان می‌کند: «انتخاب طرح‌های کوچک، زودبازده، عام‌المنفعه، فاقد پیچیدگی‌های فنی و تخصصی حتی‌الامکان قابل اجرا توسط ساکنان بومی، محبوبیت‌زا برای نظام در راستای برقراری امنیت پایدار و کارآمدی نظام جزو ویژگی‌های برنامه‌های اجرایی توسط نیرو‌های جهادی است که عمدتاً این فعالیت‌ها در نقاط دور افتاده، فوق‌العاده محروم، صعب‌العبور مرزی و حساس انجام می‌شود.» همچنین به گفته این مسئول استحکام در ساخت و سازها، توجه به کیفیت، اقتصادی بودن قیمت پروژه‌ها و پرهیز از نگاه انتفاعی در اجرای پروژه‌ها همواره مورد توجه نیرو‌های سپاه است.

سپاه همراه مردم تا پایان یافتن محرومیت‌ها

از همین رو در استان چهارمحال و بختیاری که جمعیتی بالغ بر ۹۴۷ هزار و ۷۶۳ نفر ساکن هستند و ۹/۳۵ درصد از این جمعیت در مناطق روستایی و کم‌برخوردار حضور دارند و با مشکلاتی همچون بیکاری، کمبود خدمات رفاهی در روستا‌ها و برخی از شهر‌ها با کمبود ۳۳۴ باب مسجد مواجه هستند، طرح‌هایی، چون احداث و تکمیل خانه محرومان، مساجد، خانه عالم، مدرسه، آبرسانی و تصفیه و احداث کانال آب، راه و جاده روستایی، غسالخانه، خانه بهداشت (درمانگاه)، پل روستایی، ساخت و تکمیل دارالقران، تسطیح زمین کشاورزی، تکمیل سرویس بهداشتی، مرمت مزار شهدا، لایروبی قنوات، حفر چاه و مخزن آب، احداث و تکمیل مجموعه ورزشی، تکمیل کتابخانه، دیجیتال‌سازی مرکز صداوسیما استان، احداث و مرمت پایگاه فرهنگی و آمفی تئاتر، افزایش سرانه فضای سبز، احداث و تکمیل حوزه علمیه، برق رسانی به مناطق کم‌برخوردار و مواردی دیگری همچون تکمیل امام‌زاده، بقاع متبرکه، برف‌روبی، بازگشایی راه و معبر، کانال فاضلاب و ترابری و ... در دست اجرا توسط نیرو‌های سپاه و بسیج است. همچنین در کنار این فعالیت‌ها سپاه استان تهیه و توزیع جهیزیه، سبد لوازم التحریر، اجرای طرح افطاری، برگزاری برنامه فرهنگی، سبد بهداشتی و درمانی، کمک به خانوار بی‌سرپرست، تهیه و توزیع فرش سجاده‌ای مساجد، تهیه و توزیع البسه و پوشاک، سبد‌های معیشتی، اجرای طرح اشتغالزایی، برگزاری کلاس احکام، برگزاری همایش تجلیل از گله‌داران و شبانان، تهیه و توزیع سبد ورزشی را هم که شامل ۴۴۰ مورد می‌شود را بر عهده گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار