کد خبر: 941013
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۳
طراحان پارلمان شیشه‌ای از ادعا تا واقعیت
طرح شفافیت آرای نمایندگان که با هدف ایجاد پارلمان شیشه‌ای مطرح شده بود، اکنون با عبور از صافی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس به پارلمانی با دیوار بتنی تبدیل شد.
باشگاه خبرنگاران جوان، در گزارشی نوشت: زمانی که طراحان «طرح شفافیت آرای نمایندگان» برای اولین بار با جدیت و انگیزه فراوان طرح خود را در مجلس شورای اسلامی به منظور ایجاد یک پارلمان شیشه‌ای ارائه کردند، تصور نمی‌کردند که سرانجام آن در نهایت به اعلام اسامی نمایندگانی که تنها در رأی‌گیری‌ها شرکت نمی‌کنند، ختم شود!
نخستین بار حسینعلی‌حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر طرح شفافیت آرای نمایندگان را مطرح کرد و با انتشار جدولی متشکل از ساعات حضور، غیاب و جزییات فعالیت‌های خود را در مجلس اعلام کرد، اطلاع از عملکرد یک نماینده در زمان حضورش در پارلمان حق مردمی است که به وی رأی داده‌اند، این اقدام وی مورد استقبال شدید افکار عمومی قرار گرفت و موج موافقت‌های مردم با این موضوع در فضای مجازی به راه افتاد.
البته در روز رأی‌گیری این طرح در صحن علنی مشخص شد، محمدجواد فتحی نماینده مردم تهران هم پیش از این طرح مشابهی را به هیئت رئیسه مجلس ارائه کرده بود بنابراین هیئت رئیسه خانه ملت ۱۴ شهریور ماه، ترکیب این دو طرح را به صورت یک فوریت در دستور کار جلسه علنی قرار داد که وکلای ملت با یک فوریت آن با ۵۹ رأی موافق، ۱۰۸ رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند و قرار شد این طرح به صورت عادی در کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس مورد بررسی قرار بگیرد.
پس از مخالفت عجیب اکثریت پارلمان‌نشینان با یک فوریت طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس، احمد امیرآبادی‌فراهانی نماینده مردم قم در توئیتی اعلام کرد که می‌خواهد از اول مهرماه سال ۹۷ به صورت داوطلبانه آرای خود را نسبت به طرح‌ها و لوایح در مجلس شورای اسلامی اعلام کند و بعد از این توئیت بسیاری از نمایندگان طی پیامکی به او موافقت خود را با پیوستن به «کمپینی به نام شفافیت آرا» بیان کردند و در نهایت ۱۴۰ نفر از وکلای ملت به این کمپین پیوسته و اسامی خود را در فضای مجازی اعلام کردند؛ اما اکنون بعد از گذشت بیشتر از سه ماه از بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس متوجه شدیم که هیچ کدام از اهداف اولیه طراحان محقق نشده و این طرح بعد از بررسی و اصلاح در کمیسیون آیین‌نامه تنها به اعلام اسامی نمایندگانی که در هر مرحله در رأی‌گیری شرکت نمی‌کنند، تنزل پیدا کرده است.

قدمی برای کور کردن اشتهای مشتاقان
حاجی‌دلیگانی طراح «طرح شفافیت آرای نمایندگان» در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن اعتراض به اقدام کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس نسبت به ایجاد تغییرات شدید در این طرح، گفت: براساس طرح ما آرای نمایندگان همراه با اسامی‌شان نسبت به یک طرح یا لایحه چه موافق، مخالف یا ممتنع باید در مشروح مذاکرات مجلس ثبت و ضبط می‌شد و در سایتی هم در معرض عموم قرار می‌گرفت.
وی بیان کرد: اکنون کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس طرح اصلاح شده را به صورت نهایی و مکتوب برای قرار گرفتن در دستور کار جلسه علنی مجلس ارائه کرده است، اما متأسفانه هنوز در اختیار نمایندگان قرار داده نشده تا آن‌ها بتوانند این طرح تغییر یافته را بررسی کنند. وی تصریح کرد: براساس این طرح تغییر یافته و اصلاحی، تنها اسامی افرادی که در رأی‌گیری‌ها شرکت نمی‌کنند، منتشر می‌شود که این اقدام هیچ‌گونه شفافیتی را در بر ندارد و حتی آن شدت و حدتی را که برای موضوع شفافیت در افکار عمومی به درستی ایجاد شده بود، هم ذره‌ای پاسخ نداده و اشتهای افراد پیگیر این موضوع را کور کرده است.

آزمونی دیگر برای وکلای ملت
با وجود استقبال گسترده افکار عمومی از طرح شفافیت آرای نمایندگان و اطلاع موکلان از عملکرد وکلای خود در خانه ملت، انتظار می‌رفت کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی پاسخ مثبتی به این انتظار عموم می‌داد. حال باید دید اصلاحیه طرح شفافیت آرای نمایندگان در زمان بررسی در صحن علنی مجلس با چه سرانجامی مواجه خواهد شد؛ تصویب یا رد از سوی نمایندگان مجلس و وکلای ملت در این آزمون این بار چگونه عمل خواهند کرد.
البته با توجه به اینکه سال آینده انتخابات مجلس شورای اسلامی در پیش است، در دستورکار قرار دادن این طرح و رأی به شفافیت آرای نمایندگان آن‌گونه که در طرح پیشنهادی آمده است، کمی خوش‌بینانه به نظر می‌رسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار