کد خبر: 940845
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۶
تصمیم ناگهانی ترامپ باعث بی‌اعتمادی میان متحدان منطقه‌ای امریکا شده و به همین دلیل جان بولتون و مایک پمپئو قصد سفر به منطقه را دارند تا به متحدان واشنگتن اطمینان بدهند، اما ناظران به رهبران منطقه توصیه می‌کنند به حرف‌های پمپئو و بولتون اعتماد نکنند چرا که حتی ترامپ نیز به حرف‌های آن‌ها گوش نمی‌دهد و کار خود را انجام می‌دهد.
وب سایت «واشنگتن فری‌بیکن» که رابطه‌ای نزدیک با دولت امریکا دارد گزارش داد، پمپئو این هفته به مصر، اردن، قطر، امارات عربی متحده، عربستان سعودی، بحرین و کویت سفر می‌کند تا به متحدان منطقه‌ای امریکا اطمینان دهد که «ایالات متحده در حال ترک خاورمیانه نیست.»
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا دو هفته پیش اعلام کرد که نیرو‌های نظامی این کشور به زودی سوریه را ترک می‌کنند. این تصمیم ناگهانی ترامپ باعث غافلگیری متحدان منطقه‌ای امریکا به‌ویژه رژیم صهیونیستی شد و بعضی محافل اسرائیلی دولت ترامپ را متهم کردند تل‌آویو را تنها می‌گذارد. حالا به نظر می‌رسد مقامات ارشد امریکایی تلاش دارند این پیام را برسانند که امریکا قصد ندارد «متحدان و نقش رهبری منطقه» را ترک کند. همزمان با سفر پمپئو، جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت امریکا و جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح امریکا هم به فلسطین اشغالی و ترکیه سفر می‌کنند. بنابر گزارش «واشنگتن فری‌بیکن»، پمپئو در سفرهایش بار دیگر ایران را تهدیدی برای ثبات منطقه خواهد خواند و از کشور‌های غرب آسیا خواهد خواست که برای مقابله با ایران تلاش کنند. فری‌بیکن تعداد کشور‌هایی که قرار است پمپئو در یک سفر از آن‌ها بازدید کند را غیرمعمول خوانده و نوشته است که این امر نشان می‌دهد تصمیم امریکا برای خروج از سوریه تا چه حد واکنش کشور‌های منطقه را برانگیخته است. در همین حال، یک مسئول برجسته دیگر در وزارت خارجه امریکا نیز پیش از سفر آتی مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور به خاورمیانه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مضمون یکی از پیام‌های رسمی پمپئو این است که امریکا هرگز خاورمیانه را ترک نخواهد کرد و با وجود انتشار گزارش‌هایی از اظهارات متناقض و اشتباه درباره تصمیم واشنگتن باید بگویم که ما هرگز به جای دیگری نخواهیم رفت.
اما ناظران به رهبران منطقه توصیه کردند به حرف‌های مقامات امریکایی اعتماد نکنند. «راندا سلیم» کارشناس مسائل منطقه در دانشگاه جان هاپکینز که به داشتن نگاه ضدایرانی و ضدسوری معروف است با اشاره به سفر پمپئو و بولتون به منطقه در صفحه توئیتر خود نوشت: «عرب‌ها و کرد‌ها بدین وسیله به شما هشدار داده شد. به چیز‌هایی که بولتون و پمپئو هفته آینده درباره رفتار امریکا خواهند گفت، باور نکنید. آن‌ها رئیس‌جمهور نیستند و رئیس‌جمهور به آن‌ها گوش نمی‌دهد.» طی چند روز گذشته رسانه‌های امریکایی گزارش دادند ترامپ به توصیه‌های بولتون و پمپئو برای حفظ نیرو‌های امریکایی در سوریه گوش نداده و بدون توجه مخالفت آن‌ها تصمیم خود را گرفته است.

ترمیم ائتلاف امریکایی ضدداعش
برخی منابع آگاه اعلام کردند، امریکا تصمیم گرفته میزبان کشور‌های هم‌پیمان خود در ائتلاف ضدداعش باشد و در آن به بررسی تلاش برای مقابله با پیامد‌های ناشی از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور در زمینه خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه بپردازد. هدف از کنفرانسی که قرار است در تاریخ هفتم فوریه در واشنگتن برگزار شود، گردآوری وزرای ۷۹ کشور عضو ائتلاف ضدداعش و تشویق آن‌ها به مقابله با این گروه تروریستی است، اما تصمیم ترامپ در تاریخ ۱۹دسامبر برای خارج کردن نیرو‌های امریکایی از سوریه و اظهارات ضد و نقیض مسئولان امریکایی درباره زمان خروج این نیرو‌ها که تعدادشان به حدود ۲ هزار سرباز می‌رسد، احتمالاً باعث می‌شود هم‌پیمانان و شرکای امریکا در تعهدات خود تجدیدنظر کنند. در آخرین اظهارنظر مبهم، یک مسئول برجسته وزارت خارجه امریکا روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت، امریکا جدول زمانی برای خارج کردن نیرو‌های خود از سوریه ندارد. سپس او گفت، امریکا در عین حال تا اطلاع ثانوی برای ماندن در سوریه برنامه‌ریزی نمی‌کند. مشاوری در وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) گفت: این کنفرانس در چارچوب تلاش‌ها برای کنترل پیامد‌ها و آسیب‌های تصمیم ناگهانی ترامپ و توضیح این مسئله به اعضای ائتلاف که در موضوع عقب‌نشینی «اتفاقی رخ نداد» برگزار می‌شود. این مشاور پنتاگون که نخواست نامش فاش شود، افزود: این تصمیم فردی و شتاب‌زده خشم و احساس ناکامی فرماندهان نظامی امریکا و اعضای ائتلاف ضد داعش را در پی داشت، این کنفرانس تنها برای جلوگیری از زیان‌هاست.

درخواست کمک ترکیه از امریکا
روزنامه وال‌استریت‌ژورنال امریکا از قول مقام‌های ارشد امریکایی گزارش داد، دولت ترکیه درخواست کرده که امریکا حمایت نظامی شامل حملات هوایی، حمل و نقل و لجستیکی برایش فراهم کند تا بتواند مسئولیت مقابله با داعش در سوریه را انجام دهد. پیش‌تر کاخ سفید اعلام کرد بود که ترکیه مسئولیت شکست داعش بعد از خروج امریکا از سوریه را بر عهده گرفته است. در همین راستا دولت ترکیه در حال فراهم کردن مقدمات عملیات نظامی قریب‌الوقوع علیه مناطق تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق در شمال شرقی سوریه است. ترکیه یگان‌های مدافع خلق شاخه سوری پ. ک. ک. دانسته و یک گروه تروریستی اعلام کرده است. آنکارا تحت کنترل درآمدن برخی مناطق در سوریه از سوی نیرو‌های کرد تبار را تهدیدی علیه امنیت ملی کشورش می‌داند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار