کد خبر: 940844
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۲
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنانی گفت که معامله قرن به پایان رسیده است و پس از تصمیم امریکا برای انتقال سفارت خود به قدس، دیگر چیزی برای مذاکره کردن باقی نمی‌ماند. محمود عباس گفته در مورد این مسئله کوتاه نخواهد آمد، حتی اگر صهیونیست‌ها او را بکشند.
در شرایطی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در مرحله نهایی کردن طرح موسوم به معامله قرن برای حل مناقشه فلسطین است، فلسطینی‌ها به شدت با این طرح که یکجانبه به نفع صهیونیست‌ها است، مخالفت می‌کنند. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان که به مصر سفر کرده، در دیدار با تعدادی از فرهیختگان و اصحاب رسانه مصری در سخنانی با اشاره به طرح ترامپ گفت: «ارتباط خود را با تمامی مسئولان امریکایی در پی اصرارشان بر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل قطع کرده‌ام». رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت که معامله قرن تمام شد و در پی اعلام قدس از سوی امریکا به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی دیگر چیزی وجود ندارد که درباره آن بتوان گفت‌وگو کرد. به گزارش شبکه المیادین، عباس گفت که حل و فصل مسئله فلسطین جز بر سه محور سیاسی، اقتصادی و امنیتی انجام نخواهد شد. وی توضیح داد: «امریکایی‌ها درخواست تشکیلات خودگردان را برای عضویت در یونسکو نیز به بهانه اینکه کنگره، فلسطینی‌ها را از سال ۱۹۸۷ تروریست می‌داند، رد کردند». محمود عباس در ادامه سخنان خود همچنین گفت که روابط با رژیم صهیونیستی بحرانی است، زیرا آن‌ها در احداث شهرک‌های صهیونیست‌نشین جری‌تر شده‌اند. اگر این وضعیت ادامه یابد در روابط‌مان با آن‌ها تجدیدنظر خواهیم کرد و ادامه قانون‌شکنی‌ها شاید به قطع هرگونه رابطه با آن‌ها بینجامد. رئیس تشکیلات خودگردان گفت: «سازمان ملل ۷۲۰ قطعنامه درباره فلسطین تصویب کرده که هیچ یک از آن‌ها اجرا نشده است». به گزارش روزنامه رأی‌الیوم، عباس تأکید کرد که هرگز اجازه نخواهد داد اعلامیه بالفور با نظارت امریکا و امضای انگلیس تصویب شود. وی درباره رژیم صهیونیستی هم در این دیدار گفت، رهبری فلسطین عزم خود را جزم کرده تا مانع از ادامه مصادره مقدسات و سرزمین فلسطین توسط رژیم صهیونیستی شده و به روابطش با این رژیم از زمان توافقنامه اسلو پایان دهد. رئیس تشکیلات خودگردان درباره موضع خود نسبت به طرح معامله قرن هم گفت: «من ۸۳ سال سن دارم و مثل یک خائن نخواهم مرد. من توان جنگیدن ندارم، اما می‌توانم نه بگویم. ما از قدس کوتاه نمی‌آییم». معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت امریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه اسرائیل با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیلی است. در این طرح، مسئله آوارگان با وطن جایگزین در خارج از فلسطین اشغالی حل و حق بازگشت آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود. همچنین بر اساس طرح مذکور، دولت فلسطین در نوار غزه و صرفاً در بخش‌هایی از کرانه باختری تشکیل و وضعیت نهایی قدس و بازگشت آوارگان به مذاکرات بعدی موکول می‌شود. به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی دونالد ترامپ، واکنش‌های جهانی را در پی داشته است و حتی متحدان اروپایی واشنگتن هم حاضر به پذیرفتن چنین طرح خطرناکی نشده‌اند.

نامه تل‌آویو به حماس
در پی تشدید اختلافات بین احزاب رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از طریق مصر از جنبش حماس خواستار ادامه آتش‌بس شده است. به گزارش شبکه المنار، در این پیام آمده است: «اگر در این برهه زمانی اسرائیل با فشاری روبه‌رو شود فرصتی برای مانور نخواهد داشت و نتانیاهو تصمیم به پاسخی سخت خواهد گرفت». در این نامه تل‌آویو از حماس خواسته زمان برگزاری انتخابات زودهنگام در اسرائیل، به آرامش در مرز‌های فلسطینی اشغالی پایبند باشد. ناتوانی نتانیاهو در مقابله با توان موشکی گروه‌های مقاومت در نوار غزه، سبب فروپاشی کابینه شد و سران کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی بعد از به توافق نرسیدن برای حفظ ائتلاف فعلی، تصمیم به انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات در ماه آوریل گرفتند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار