کد خبر: 940785
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰
توجه ويژه به عشاير مهمترين اصل اقتصادمقاومتي
درچند سال اخير وبا افزايش فشارهاي همه جانبه اقتصادي به كشور مباحث اقتصاد مقاومتي از اهميت دوچنداني برخوردار شده است . دراين ميان جمعيت عشايراستانهاي مختلف كشوربا توليد تنوعي از محصولات غذايي ازجمله كشاورزي وباغي ودامي توانسته اند مهم ترين قدم را راه شكوفايي اقتصاد مقاومتي بردارند كه...

محمدرضا سوري

 

درچند سال اخير وبا افزايش فشارهاي همه جانبه اقتصادي به كشور مباحث اقتصاد مقاومتي از اهميت دوچنداني برخوردار شده است . دراين ميان جمعيت عشايراستانهاي مختلف كشوربا توليد تنوعي از محصولات غذايي ازجمله كشاورزي وباغي ودامي توانسته اند مهم ترين قدم را راه شكوفايي اقتصاد مقاومتي بردارند كه مي توان به تولید حدود 28 درصد دام سبک، 25 درصد تولید گوشت قرمز، 35 درصد صنایع دستی به جامعه عشایری اختصاص دارد وبه پرواركردن سالانه بالغ بر 9.5 میلیون راس دام توسط عشایراشاره كرد . موضوعي كه موجب شد تا به منظور حل مشكلات آنها رئیس سازمان امور عشایر کشور از پرداخت بالغ بر 500 میلیارد تومان تسهیلات به عشایر سراسر کشور تا پایان سال جاری خبر دهد.

******

با وجود آنكه جمعیت عشایر کمتر از 2 درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهند، توليد 7/5 میلیون تن محصول توسط آنها بيانگر اين مهم است كه عشایر کشور، ۳ برابر سرانه جمعیت‌شان تولیدات دارند.

اين درحالي است كه با وجود خشکسالی های پیاپی ، عشایر کشور سالانه 200 هزار تن گوشت قرمز تولید می کنند.

وهمچنين ۲۵ درصد پروتئین و ۳۵ درصد صنایع دستی در کشور توسط عشایر تولید می‌شود.

در بین استان های کشور، استان فارس با 141,315 نفر (11.91 درصد کل جمعیت عشایر) بیشترین سهم جمعیت عشایر کشور را در خود جای داده است. پس از فارس، استان های کرمان، سیستان و بلوچستان و خوزستان هر کدام با 8.88، 8.37 و 8.24 درصد، بیشترین سهم جمعیتی عشایر کشور را به خود اختصاص داده اند.

استان های قزوین و قم نیز به ترتیب با 0.11 درصد و 0.03 درصد، کمترین جمعیت عشایری کشور را در خود جای داده اند. مقایسه جمعیت استان های کشور طی دوره های 1377 و 1387 نشان می دهد که استان های سمنان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، همدان و یزد با افزایش سهم جمعیت عشایر نسبت به سایر استان ها برخوردار بوده اند و این در حالی است که استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، ایلام، تهران، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، زنجان، قم، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان و مرکزی با کاهش سهم جمعیت در مقایسه با سال 1377 روبرو بوده اند. استان های آذربایجان غربی، بوشهر، فارس، قزوین، گیلان، مازندران و هرمزگان نیز تفاوت محسوسی نداشته اند.

تسهيلات 500 میلیارد به عشایر کشور

از آنجا كه تنوعي از توليدات كشاورزي، باغي وصنايع دستي توسط عشاير استاهاي مختلف كشور توليد وبه بازار هاي مصرف عرضه مي شود لذا اين مهم مي طلبد تا از تمامي جوانب مورد حمايت قرار بگيرند تا در زمينه توليدات آنها وقفه اي ايجاد نشود.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاه به پرداخت بالغ بر 500 میلیارد تومان تسهیلات به عشایر سراسر کشور تا پایان سال جاری به منظور حل مشكلات مالي آنها مي گويد:« تاکنون بالغ بر 150 میلیارد تومان از این اعتبار بین عشایر کشور برای تقویت زنجیره تولید و تامین نهاده های دام تخصیص یافته است.»

کرمعلی قندالی مي افزايد: «براساس آخرین آمار، جمعیت عشایر کشور بالغ بر یک میلیون و 200 هزار نفر در قالب 213 هزار خانوار است که در بیش از 15 هزار نقطه ییلاقی و قشلاقی زندگی می کنند.»

وی با بیان اینکه حدود 1.8 دهم جمعیت کشور را جامعه عشایری تشکیل داده است و بالغ بر 5.6 درصد تولیدات کشاورزی کشور توسط عشایر صورت می‌گیرد، ادامه مي دهد:« تولید حدود 28 درصد دام سبک، 25 درصد تولید گوشت قرمز، 35 درصد صنایع دستی به جامعه عشایری اختصاص دارد و سالانه بالغ بر 9.5 میلیون راس دام به صورت پرواری توسط عشایر به بازار فروش عرضه می‌شود.»

رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به حمایت‌هایی که طی سالهای اخیر از عشایر کشور شد، بيان مي كند: «معیشت و رفاه جامعه عشایری از اولویت‌های سازمان امور عشایر کشور در سالهای اخیر بوده است.»

وی با بيان اينكه  دامداری و دامپروری به عنوان شغل اصلی عشایر کشوربه شمار مي رود كه درآمدزایی و تامین معیشت آنان از این طریق صورت می‌گیرد، مي افزايد: «به دنبال تنوع درآمد با بهره گیری از سایر ظرفیت‌های موجود که توجیه اقتصادی و درآمدزایی داشته باشد هستیم که بر این اساس تقویت صنعت گردشگری، صنایع دستی و  کشت گیاهان دارویی به عنوان برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در بین عشایر تعریف شده و در حال اجراست.»

قندالی در ادامه به زنجیره تولید گوشت قرمز به عنوان یکی از طرح‌های محوری سازمان عشایری اشاره کرده وادامه مي دهد:« براساس بند "ب" ماده 52 قانون احکام دائمی سالانه یک درصد از ورودی صندوق توسعه کشور در قالب اعطای تسهیلات به عشایر پرداخت می‌شود.»

به گفته وي ، بر این اساس در سال 1397 مبلغی معادل 300 میلیارد تومان در قالب تسهیلات پرداخت خواهد شد که بر اساس آن حداقل بالغ بر یک میلیون راس دام در پروسه زنجیره تولید گوشت قرمز قرار خواهد گرفت علاوه بر این در زمینه گردشگری و صنایع دستی و گیاهان دارویی نیز از محل تسهیلات مذکور تخصیص خواهد یافت.

ازآنجا كه  اعتبارات مدیریت بحران به عنوان راهکار دیگر حمایت از جامعه عشایری است لذا در سالجاری پیش بینی می شود بالغ بر 100 میلیارد تومان با سود چهار درصد با دوره برگشت پنج ساله به عشایر پرداخت شود.

از آنجا كه يكي از مشكلات عشاير كشور موضوع آبرسانی به آنهاست  لذا با مصوبه هیات دولت بالغ بر 40 میلیارد تومان به منظور آبرسانی به صورت سیار یا آبرسانی در سامانه‌های عرفی تخصیص یافت و یکی از مهمترین مشکلات جامعه عشایری تا حد قابل ملاحظه‌ای برطرف شد.

ازطرفي با ورود تشکل های عشایری در حوزه واردات تا حدودی مشکلات تامین نهاده های دامی برطرف شد و از این جهت جای نگرانی نیست.

نگاهي به مشكلات عشاير كشور،شيراز مشت نمونه خروار

خشكسالي ،نداشتن  راههاي مناسب ،مشكلات درماني وآموزشي وبي توجهي به قيمت خريد تضميني توليدات علوفه برای دام، بیماری های دامی، نبود راه مناسب برای کوچ، کمبود نیازهای دارویی و درمانی و رمق آن ها را گرفته است. 

دراين ميان بايد از عشاير استان فارس به عنوان نمونه ياد كرد كه دراين زمينه بيشترين مشكلات را دارند.

مدیرکل امور عشایر استان فارس با اعلام اينكه مشكلات موجب شده تا عشاير فارس سختي بسياري را تحمل كنند مي گويد:« خشکسالی‌ در یک دهه‌ی گذشته تاثیرات نامطلوبی بر زندگی عشایر و میزان تولیدات و در نتیجه معیشت آنان داشته است و عشایر روزگار سختی را در ایام دارند.»

بهرامي با بیان اینکه 12.5 درصد از کل جامعه‌ی عشایر ایران در استان فارس زندگی می‌کنند،كه در مشاغلي مانند دامداری و کشاورزی سنتی مشغول هستندمي افزايد:« این جامعه، 40 درصد از کل گوشت قرمز و 44 درصد از صنایع دستی فارس را تولید می‌کنند.»

وي با بیان اینکه بخشی از منابع آبی، چاه‌های مال‌داری و مراتع در اختیار عشایر به‌دلیل مشکلات خشکسالی و نبود بارش در سال‌جاری با خشکیدگی روبرو شده است، ادامه مي دهد:« به دلیل نبود علوفه‌ی کافی، تامین علوفه‌ی دام عشایر به شکل دستی انجام می‌شود و این موضوع هزینه‌های سنگینی را برای آنان به‌دنبال داشته است».

اين مهم موجب شد تا سال گذشته در بحث اشتغال عشایر در سه بخش مبلغ‌های 120 میلیارد، 500 میلیارد و 50 میلیارد ریال به جامعه‌ی عشایری استان فارس اختصاص يابد.

 

پراكندگي عشاير دراستانهاي مختلف

تعداد قابل توجه عشاير دراستانهاي محتلف كشور موجب شده تا درحال حاضر با تنوعي از قوميت عشاير در ايران مواجه شويم كه با فرهنگ ها وگويش هاي مختلف تحت عنوان جمعيت عشايري به فعاليت مي پردازند.

دراين ميان عشایر كوچ رو كه یكی از جاذبه های مهم گردشگری فرهنگی به شمار می آیند در همه نقاط ایران, در حوزه های غرب و جنوب غرب, شرق و جنوب شرق, شمال غرب, شمال شرق و مركزی ایران ایلات و عشایر پراكنده شده اند.

مسكن و نوع زندگی آن ها، زبان و موسیقی، غذاهای محلی، صنایع دستی و لباس های محلی به همراه آیین های به جای آوردن جشن های عروسی و محلی از مهم ترین جاذبه های ایلات و عشایر به شمار مي رود.

عشایر كرد از زمان های گذشته در شمالی ترین بخش زاگرس در محدوده استان های آذربایجان غربی و كردستان پراكنده شده اند كه امروزه برخی از آن ها در كوهستان های اطراف اسكان یافته اند. ایلات مشهور شكاك, مامش, زرزا, قره پاپاق و... در استان آذربایجان غربی وایلات گلباغی, طوایف اورامانات, طوایف مریوان, طوایف سنندج, طواف بانه, عشایر جوانرود, طوایف سقز و طوایف مستقل در محدوده استان كردستان و كرمانشاه پراكنده شده اند.

عشایر لر را به لر كوچك(الوار لرستان و ایلام) و لر بزرگ (الوار بختیاری و كهگیلویه و بویر احمد و ممسنی فارس ) تقسیم می كنند. لك ها كه در واقع جنوبی ترین قبایل كرد به شمار می آيند،امروزه با طوایف لر آمیخته و همسان شده اند. ایل بختیاری كه در استان چهارمحال و بختیاری زندگی می كند بزرگ ترین ایل كوچنده كشور ایران است.

عشایر قشقایی كه با كوچ درازمدت خود خطه اصفهان را به خلیج فارس پیوند می دهند, از مشهور ترین ایلات كشور هستند. ایلات خمسه نیز كه شامل ایل عرب, باصری, بهارلو, اینانلو و نفر است یك مجموعه ناهمگون است كه برخی از آن ها به دلایل سیاسی در زمان قاجاریه یك جانشین شدند. ایلات خمسه پس از بختیاری ها و قشقایی ها سومین واحد دام داری متحرك ایران به شمار می آیند.

عشایر عرب در جنوب غرب ایران ساكن هستند واز خصوصیات ویژه ای برخوردارند.

در استان همدان نیز طوایف تركاشوند, یارم طاقلو, جیمر و شاهسون زندگی می كنند. در دامنه های جنوبی البرز و در شمال استان سمنان و شمال و شمال غرب استان تهران طوایف نیمه كوچ نشین با تنوع فراوان نژادی و قومی زندگی می كنند.

دركل بايد گفت كه اين عشاير علاوه برنقش مهم در توليدات محصولات غذايي اعماز كشاورزي وباغي در توليدات انواع دام وطيور وصنايع دستي نقش مهمي را ايفا كرده وعلاوه بر آن درحفاظت از مرزها هم بهترين نقش را ايفا كرده وخواهند كرد لذا با توجه به اهميت فراوان كاركرد آنها مي طلبد تا در اين زمينه آنها را به طور جدي حمايت همه جانبه كرد. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار