کد خبر: 940503
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۴
نگاهی به کتاب «فتنه تغلب» درباره ناگفته‌هایی از فتنه سال 88
کتاب «فتنه تغلب» تحلیل‌هایی نسبت به سخنان و کنش‌های رهبر انقلاب در برابر فتنه فراهم آورده است که گاه شامل اخبار و مطالبی ناگفته یا شنیده نشده نیز است و در مجموع روایت روشنی از راهبری جامعه و مهار فتنه ارائه می‌دهد.
جواد محرمی
بخش اصلی کتاب فتنه تغلب که در کمتر از چهار روز به چاپ دوم رسیده است شامل متون و گزارش‌های مستند از برخی تکاپو‌های رهبر انقلاب در دوران اوج فتنه است. همچنین نمونه‌هایی از تلاش‌های دلسوزان نظام در مذاکرات برای رفع ابهام از مسئله اصلی انتخابات یعنی ادعای تقلب و برخی دیگر از مدعیات معترضان را نشان می‌دهد و نیز شامل روایت‌هایی تحلیلی است از سرفصل‌های کنش رهبر معظم انقلاب برای مهار فتنه ۸۸ که می‌تواند به ادراک صحیح از منطق عمل رهبری در این دوران کمک کند.
در جای جای این کتاب مطالب و زوایای نگاهی وجود دارد که برای نخستین بار مطرح شده یا دست‌کم تاکنون پررنگ نبوده است، از این رو مضامین این کتاب می‌تواند دستمایه خوبی برای پژوهش‌های دیگر باشد.

صراحت و صمیمیت در گفت وگو‌ها
فصل ابتدایی این کتاب به متن جلسه رهبر معظم انقلاب با نمایندگان نامزد‌های دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۲۶ خرداد سال ۸۸ اختصاص دارد با این تیتر که به مهندس موسوی گفتم قانونی عمل کند و او هم قبول کرد. این دیدار دو بخش دارد؛ در بخش یکم ابتدا رهبر انقلاب نکاتی را مطرح می‌کنند و نمایندگان هر یک از ستاد‌های انتخاباتی نیز سخنان خود را بیان می‌کنند، سپس رهبر انقلاب جمع بندی کرده و مطالب مختصری نسبت به برخی نکات بیان می‌کنند. پس از آن نوبت به نمایندگان وزارت کشور و شورای نگهبان می‌رسد و آنگاه رهبر انقلاب سخنان اصلی خود را بیان می‌کنند. در بخش دوم جلسه اصلی تمام شده و از رسمیت می‌افتد و با خروج دوربین‌ها از اتاق برخی حاضران نکات مختلفی را با جزئیات بیشتر مطرح می‌کنند. همه گفت‌وگو‌ها نیز همراه با صراحت و صمیمیت است. آنچه به صورت رسمی از آن نشست منتشر شده تنها قسمتی از بیانات رهبری پس از شنیدن مواضع نمایندگان ستاد‌ها در بخش اول است. انتشار بخش نخست و روایت دقیق بخش دوم آن جلسه در کتاب فتنه تغلب می‌تواند گره گشای برخی مسائل کلیدی در اذهان عموم باشد.
رهبر انقلاب در آغاز جلسه می‌گویند: «خیلی خوش آمدید. جلسه در واقع بی‌نظیری است. رفقای دیروز و رقیبان امروز، همه اینجا جمع شده‌اید و من از خداوند متعال می‌خواهم که این تجمع را مایه برکت و خیر قرار بدهد و حضور یکایک شما‌ها در اینجا ان‌شاءالله برای کشورتان و انقلابتان و این ملت بزرگ مبارک باشد. در این جلسه هیچ تقیه و ملاحظه‌ای هم نکنید، نه از من و نه از دیگر مجموعه‌هایی که اینجا هستند. همان که در ذهنتان است را اینجا بیان کنید. قصد قربت هم بکنید. نیت کنید که برای خدا و به قصد جلب رضای الهی حرف می‌زنید. در این جلسه من بیشتر اُذُن هستم دوست دارم بیشتر گوش کنم.»

نقل قول میرحسین برای رهبر انقلاب
در پایان جلسه و پس از حرف‌های نمایندگان نامزد‌ها رهبر انقلاب در بخشی از سخنانشان بیان می‌کنند: «در این شب‌های متعددی که در برخی خیابان‌های تهران و بعضی شهرستا‌ن‌های دیگر مردم جمع می‌شدند بعضی از این نامزد، بعضی از آن نامزد حمایت می‌کردند. شعار می‌دادند و هیچ گونه درگیری بین این‌ها وجود نداشت، ما باید به این افتخار کنیم. این خیلی چیز مهمی است. مردم ما اینند. اختلاف سلیقه هم دارند، اما با همدیگر هم کار می‌کنند. آقای مهندس موسوی برای من نقل می‌کردند که توی یک خیابانی ایشان می‌رفته یک ماشینی با ماشین ایشان همراه می‌شود، آن‌ها شروع می‌کنند یک حرفی را یک شعاری که علیه آقای موسوی بوده با خنده گفتن، آقای موسوی می‌گفت: من هم خندیدم و دست تکان دادم و عبور کردم. خب این فضا خیلی فضای خوبی است. این فضا بعد انتخابات نباید تبدیل به فضای خصومت و تقابل شود. این خلاف واقع است. عده‌ای می‌خواهند این تقابل اتفاق بیفتد. خب برای اعتراضات راه‌های قانونی وجود دارد. رسیدگی به این‌ها حتماً باید انجام شود. من تقاضا دارم که به موارد دقیقاً رسیدگی کنند. اگر چنانچه برخی اشکالات مقتضی این است که پاره‌ای از صندوق‌ها بازشماری شود اشکالی ندارد. شبهات را برطرف کنید، اما آن چیزی که از همه مهم‌تر است این است؛ همه سعی کنید وحدت ملی و وحدت کشور را حفظ کنید.»

ابطال یعنی زدن توی دهن مردم
در بخش دیگر جلسه که دوربین‌ها از اتاق خارج می‌شوند مرتضی الویری نماینده آقای کروبی خواستار ابطال انتخابات می‌شود. آقای زنگنه هم همین درخواست را مطرح می‌کند. آقا به آقای زنگنه می‌گوید: «شما برخی مواقع آدم احساساتی هستید. الان هم یک مقدار از حرف‌هایتان ناشی از احساسات است. نه منطق، شما یقین بدانید، صددرصد بنده این را رد می‌کنم. اگر همه هم جمع بشوند بگویند ابطال، من قبول نخواهم کرد. ابطال یعنی زدن توی دهن مردم. ۴۰ میلیون آدم آمدند پای صندوق رأی دادند من بگویم غلط کردید رأی دادید. چنین چیزی مگر ممکن است؟ مطلقاً من این را قبول نخواهم کرد. اینجا مرجع قانون وجود دارد. راه قانونی وجود دارد.»
پس از استماع سخنان نامزد‌ها آقا جملات پایانی را بیان می‌کنند: «من اعتقادم این است این‌هایی که دیروز به این پایگاه بسیج حمله کردند می‌خواستند این راهپیمایی مردم را خراب کنند، یعنی در واقع آن‌ها با شما‌ها مخالف بودند. با همین مجموعه آقای موسوی مخالف بودند. آنهایند که به اسم شما می‌خواهند حمله کنند. به نظر من تبری کنید.»
ادامه کتاب فتنه تغلب به روایت‌های افراد و برخی شخصیت‌ها اختصاص دارد. برای مثال حجت الاسلام محسنی اژه‌ای که در سال ۸۸ وزیر اطلاعات بوده است؛ «به آقای موسوی زنگ زدم خودش پاسخ داد، گفتم من فلانی هستم قرار بود شما بیایید، اما نیامدید، من می‌خواهم بیایم پیش شما الان کجا هستید؟ گفت: خانه هستم، گفتم من آمدم، به او گفتم شما به شورای نگهبان نامه نوشتید و اعتراض دارید، فرض کنید شورای نگهبان کل صندوق‌ها را بازشماری کرد، اگر شما برنده نبودید قبول خواهید کرد؟ گفت: نه! گفتم پس مطلب شما دیگر تقلب نیست، دنبال حق نیستید.»
سخنانی از رهبر معظم انقلاب پشت جلد کتاب تغلب را به خود اختصاص داده است: «هیچ قدرت و غلبه‌ای در مکتب امام که از تغلب و از اعمال زور حاصل شده باشد مورد قبول نیست، در نظام اسلامی قهر و غلبه معنا ندارد... آن قدرتی که از انتخابات مردم به دست آمد محترم است، در مقابل آن، کسی نباید سینه سپر کند، کسی نباید قهر و غلبه‌ای به کار ببرد که اگر چنین کاری کرد اسم کار او فتنه است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار