کد خبر: 940194
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۶
وقتی درس نخواندن تاوان دارد
بیشترین اعتراضات دانشجویی مربوط به سنوات تحصیلی مربوط به دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. درواقع دانشجویان ارشد از ترم پنج و دکتری از ترم ۹ باید هزینه‌ای اضافه بر هزینه‌ای که در طول ترم پرداخت می‌کردند را به دانشگاه بپردازند.
حسین اعلایی
سرویس دانشگاه جوان آنلاین: بیشترین اعتراضات دانشجویی مربوط به سنوات تحصیلی مربوط به دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. درواقع دانشجویان ارشد از ترم پنج و دکتری از ترم ۹ باید هزینه‌ای اضافه بر هزینه‌ای که در طول ترم پرداخت می‌کردند را به دانشگاه بپردازند. این روز‌ها به‌سرعت بر لیست دانشگاه‌هایی که این قانون را اجرایی می‌کنند، اضافه می‌شود.

قانون سنوات به وضوح اعلام نکرده، اما اگر دانشجویی نتواند در یک سال تحصیلی درسش را تمام کند، وارد مسئله غیبت سربازی می‌شود و پس از فارغ‌التحصیلی به مشکل خواهد خورد. یعنی دانشجو برای همان سال تحصیلی هم باید از معاون وظیفه عمومی اجازه کسب کند. در صورت عدم تکمیل سقف دوره در مدت فوق، دانشجو به‌عنوان اخراجی به حوزه نظام وظیفه معرفی می‌شود و ادامه تحصیل پس از ارائه گواهی اشتغال به تحصیل در حین خدمت سربازی یا پس از آن با رعایت سایر مقررات تا ۱۰ سال بلامانع است.

آب پاکی روی دستان دانشجویان

اوایل امسال دانشجویان برخی دانشگاه‌ها با برگزاری اجتماعات اعتراضی خواستار پیگیری و رفع هرچه سریع‌تر ایرادات قوانین سنوات دانشجویی بودند. در همین راستا بیش از ۵۰ شورای صنفی دانشگاه‌های کشور هم نامه‌ای را به وزیر علوم نوشته و مجدانه خواهان افزایش سنوات تحصیلی دانشجویان مقطع کارشناسی و دکتری به مدت ۱۰ نیمسال و کارشناسی ارشد به مدت شش نیمسال تحصیلی شدند.
اما معاون آموزشی وزارت علوم بلافاصله درباره موضع‌گیری این وزارتخانه به نارضایتی‌های اخیر دانشجویان، آب پاکی را روی دستان دانشجویان معترض ریخت و اعلام کرد که آیین‌نامه ابلاغی این وزارتخانه درخصوص سنوات تحصیلی تغییر نخواهد کرد، اگرچه دانشگاه‌ها در تعیین سنوات تحصیلی دانشجویان استقلال عمل دارند.

تحصیل کوچک و کوچک‌تر می‌شود

به این صورت که تا چندین سال قبل دانشجویان کارشناسی سراسری می‌توانستند تا ۱۲ ترم درس بخوانند، اما بعداً این قانون به ۱۰ ترم کاهش پیدا کرد و از سال ۹۵ نیز به هشت ترم؛ یعنی اگر دانشجویان فقط چند واحد افتاده یا حذف‌شده داشته باشند، قاعدتاً به ترم ۹ می‌رسند و باید شهریه‌ای معادل شهریه شبانه دانشگاه‌ها پرداخت کنند که حتی این قانون در دانشگاه‌ها متفاوت است.

به طور مثال دانشجویان ورودی ۱۳۹۳ دانشگاه امیرکبیر سنوات پنج‌ساله دارند؛ یعنی ۱۰ ترم؛ اما دانشجویان ورودی ۱۳۹۴ با کاهش یک ترمی سنوات یعنی ۹ ترم شدن روبه‌رو شدند که برای دانشجویان بعد از ورودی ۱۳۹۴ طول دوران کارشناسی مجاز به چهار سال یعنی هشت ترم کاهش یافت!

سلیقه‌ای شدن تصمیم‌گیری

براساس قانون در دوره کارشناسی‌ارشد نیز دانشجو باید در طول سه سال تحصیلی یا شش نیمسال تحصیلش را تمام کند و اگر این اقدام انجام نشود، دانشجو وارد سنوات می‌شود.

درنتیجه برای استفاده از تسهیلات صندوق رفاه، خدمات رفاهی، خوابگاه و تغذیه شامل محدودیت‌هایی می‌شود و ادامه تحصیلش دیگر رایگان نیست که این امر هزینه‌های زیادی برای دانشجو به همراه دارد.
اعتراض این دانشجویان از دیگران بیشتر است. چون در مقطع کارشناسی‌ارشد معمولاً دانشجویان درگیر شغل و فعالیت‌های دیگر نیز هستند و دیرتر می‌توانند روند رسیدن به پایان‌نامه و دفاع را انجام دهند. البته در بعضی دانشگاه‌ها این اعتراضات کارساز بود و یک ترم تحصیلی هم اضافه شد، اما در این میان وزارت علوم توپ را در زمین دانشگاه‌ها انداخت و رأی نهایی درخصوص وضعیت سنوات را به هیئت امنای دانشگاه‌ها سپرد. درحقیقت تصمیم جدید وزارت علوم مبنی بر واگذاری مسئولیت به دانشگاه‌ها و بی‌توجهی به اعتراضات درباره محدودیت‌ها و جریمه‌های قانون سنوات تحصیلی، جدا از اینکه موجب سلیقه‌ای شدن تصمیم‌گیری درباره نحوه اجرای قانون می‌شود، تنش‌ها را به داخل دانشگاه‌ها کشانده و موجب ایجاد بی‌نظمی در اداره دانشگاه‌ها می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر