کد خبر: 940159
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷
گفت‌وگوی «جوان آنلاین» با علی اللهیار ترکمن درباره عدم پرداخت حقوق معلمان اعزامی
علی اللهیار ترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: «به دلیل نوسانات ارزی برای پرداخت حقوق معلمان اعزامی به خارج از کشور با مشکلاتی رو به رو شدیم. این در حالی است که بانک مرکزی به ما ارزی پرداخت نمی‌کرد که برای معلمان اعزام به خارج از کشور ارسال کنیم.»
سرویس اجتماعی جوان آنلاین – مهسا گربندی: بسیاری از معلمان اعزامی از رفتن به‌خارج از کشور پشیمان شده‌اند و به‌دلیل عدم پرداخت به موقع حقوق، کرایه خانه‌شان عقب مانده است. آن‌ها به‌هنگام بیماری توان پرداخت هزینه‌های درمان را ندارند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. این معلمان به ضرب المثل «آواز دهل از دور خوش است» اشاره می‌کنند و می‌گویند که با سوءمدیریت مسئولان آموزش و پرورش، عزت‌شان را از دست داده‌اند.

مهرماه امسال بود که «جوان آنلاین» گزارشی از مشکلات معلمان اعزامی به خارج از کشور نوشت و در آن با چند نفر از این معلمان گفت و گو کرد. (این گزارش را اینجا بخوانید) با گذشت حدود ۳ ماه از این موضوع هنوز هم حقوق معلمان اعزامی پرداخت نشده و آن‌ها را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است. به‌همین منظور خبرنگار «جوان آنلاین» به سراغ علی اللهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش رفته و علت عدم پرداخت حقوق معلمان اعزامی را جویا شده است.

نوسانات ارزی مانع پرداخت حقوق به‌موقع معلمان اعزامی شد

علی اللهیار ترکمن در پاسخ به این سوال که چرا حدود ۹ است که حقوق معلمان اعزامی به خارج از کشور پرداخت نشده به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «برای تامین فوق‌العاده ویژه و حق مسکن معلمان اعزامی به خارج از کشور نیاز به منابع مالی داشتیم که در سال ۹۷ و برای اولین بار، این کار با اعتبار ۱۷۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شد. اما به دلیل نوسانات ارزی اخیر مشکلاتی در تامین حقوق معلمان اعزامی پیش آمد، زیرا آن چیزی که در قانون بودجه ۹۷ پیش بینی شده بود، بر اساس ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بود و تقریبا نیاز‌های این حوزه را پوشش می‌داد، اما در عمل حتی اگر ارز نیمایی را در نظر بگیرید این هزینه‌ها به دو برابر رسیده است.»

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش اظهار می‌دارد: «برخلاف وزارت امور خارجه که از درآمد‌های کنسولی استفاده می‌کند و در بسیاری موارد هزینه‌هایش را پوشش می‌دهد، متاسفانه وزارت آموزش و پرورش درآمد مشخصی در این زمینه ندارد.»

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این مسئله که مطالبات معلمان اعزامی به خارج از کشور کاملا به حق است و در چند ماه اخیر پیگیر مطالبات آن‌ها بودیم و هستیم، می‌گوید: «با پیگیری‌های اخیر ما مشکل بسیاری از سرپرستی‌ها حل شده و طی دو نوبت به سرپرستی‌ها پول انتقال داده شده است. از طرفی برای تامین حقوق معلمان اعزامی تک کشوری و تک مرکزی که عمدتا مدارسش در سفارتخانه‌ها تشکیل می‌شود با وزارت خارجه به تفاهم رسیده‌ایم که در کشور به آن‌ها ریال می‌دهیم و آن‌ها در خارج از کشور حقوق معلمان اعزامی را پرداخت می‌کنند.»

ارز دولتی به وزارت آموزش و پرورش نرسید!

علی اللهیار ترکمن با بیان این موضوع که بانک مرکزی ارزی پرداخت نمی‌کرد که برای معلمان اعزام به خارج از کشور ارسال کنیم، می‌گوید: «در بودجه ۹۸، اعتبار مدارس خارج از کشور بیش از ۱۵ درصد رشد نداشته و ممکن است در سال آینده وضعیت عدم پرداخت به‌موقع حقوق‌ها ادامه داشته باشد؛ بنابراین باید برای این مسئله به صورت جدی وارد بحث شویم، زیرا که اگر قرار است فعالیت‌های آموزشی در خارج از کشور انجام بگیرد با این میزان ارز نمی‌شود همه خدمات را به‌صورت کامل ارائه کنیم و برای تامین کیفیت لازم زندگی برای معلمان در خارج از کشور باید اقدامات جدی‌تری صورت بگیرد.»

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش اظهار می‌دارد: «در سه ماه باقیمانده امسال تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که تاخیر در پرداخت حقوق‌ها جبران شود و تا حصول نتیجه آن را ادامه خواهیم داد. خوشبختانه امور مالی وزارت آموزش و پرورش به‌شدت پیگیر این مسئله است و همچنین دفتر بودجه که منابع را تامین می‌کند در این زمینه کار‌هایی را انجام خواهد داد.»

تا دو هفته دیگر مشکلات حقوق معوقه معلمان اعزامی حل خواهد شد؟

اللهیار با اشاره به این موضوع که تا طی یک تا دو هفته اخیر مشکلات حقوق معوقه معلمان اعزامی به خارج از کشور حل خواهد شد، می‌گوید: «در این مدت راهکاری نبوده که به سراغ آن نرفته باشیم و هر جا که احساس می‌کردیم لازم است اقدامی انجام شود از آن دریغ نکردیم. اما این مسئله از کنترل آموزش و پرورش خارج بود و مشکل از بیرون مجموعه به آموزش و پرورش تحمیل شد.»

معلمان اعزامی وظیفه دارند که به دانش‌آموزان ایرانی مستقر در خارج از کشور درس بدهند و تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا در ایفای نقش معلمی موفق باشند. اما وقتی که این معلمان به دلیل عدم پرداخت حقوق به‌موقع‌شان با مشکلات زیادی درگیر شده‌آند و آرامش خیال ندارند. چطور می‌توانند در مسیر آموزش صحیح دانش آموزان حرکت کنند؟! به طور حتم معلمی که نه حقوق دارد و نه پشتیبانی مالی می‌شود، ناچار است که دستش را جلوی دیگران دراز کند و عزت نفسش را زیر پا بگذارد. حال امید است همانطور که معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفته تا دو هفته آینده شاهد پرداخت حقوق معلمان اعزامی و رفع تمامی مشکلات آن‌ها باشیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
محمد علی عبدی
|
Georgia
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
0
0
از شما متشکریم که دفاع از حقوق مظلومی را پیگیری میکنید که هیچ گونه توان برخورد با این معظل را ندارد
چرا که او مجبور است و شغل شریف را انتخاب کرده ودر این میان بایستی نقشش را خوب ایفا کند
که می کند
ناشناس
|
Iraq
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
0
0
دروغ و دروغ و دروغ
پس چرا مامورین سایر وزارتخانه‌ها با طیب خاطر حقوق‌شان را دریافت می کنند ؟
امیر
|
France
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
0
0
از پیگیری شما در جهت حل مشکلات عدیده ی این گروه سپاسگزارم.
احمدی حسن
|
Canada
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
0
0
باور کنین که به جد پیگیری نمی کنن.
۹ ماه تاخیر در حقوق یعنی چی؟
یعنی عدم پیگیری
عرفان ناصری
|
United States
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
0
0
خسته نباشید جناب ترکمن
این دوهفته شما بالاخره کی تموم میشه سه ماهه میگید دو هفته دیگه. واقعا شورش رو درآوردید ... ما داریم تلف میشیم بخدا
منقضی خدمت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
0
0
با سلام وتشکر از پیگیری شما
نه ماه است که با این وعده ها ما را سرگرم کرده اند از فروردین ۹۷ تا پایان شهریور که ماموریت ما تمام شده هنوز حقوق ما پرداخت نشده واین در حالی است که ماهم در زمان ماموریت حال وروز الان همکاران فعلی خارج از کشور را داشتیم هزینه های سنگین اجاره مسکن وزندگی در خارج از کشور را پرداختیم وبا دست خالی به کشور برگشتیم والان کلا فراموش شده ایم ودر صحبت ایشان اشاره ای به تسویه حساب وپرداخت حقوق معوقه ما منقضیان خدمت نشده است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار