کد خبر: 939948
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
کدخدایی:
سخنگوی شورای نگهبان گفت: امکان تخلف در انتخابات مانند کنش های دیگر اجتماعی وجود دارد و شورای نگهبان می تواند صندوق هایی را باطل کند و هیچگاه تخلف گسترده ای صورت نگرفته است.
جوان آنلاین: عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در برنامه تلویزیونی نگاه یک با محور حماسه ۹ دی روز بصیرت و عقب نشینی بازندگان انتخابات، اظهار کرد: در انتخابات به صورت ساده سازی بیان کردند که تخلف و تقلبی صورت گرفت و برای آن با واژه ها بازی کردند که انتخابات را مخدوش کنند.

به گزارش مهر، وی تصریح کرد: ما حقوقی ها معتقدیم باید دلایل مستند ارائه شود و با خلق واژه ها نمی توان صحت انتخابات را زیر سوال برد.

سخنگوی شورای نگهبان به رفراندوم و انتخابات های کشور اشاره و تصریح کرد: هیچ انتخاباتی تا این اندازه با مشارکت مردم برگزار نمی شود و انتخاباتی که برگزار شده ممکن است تخلفاتی را داشته باشد.

کدخدایی با بیان اینکه انتخابات یک کنش بزرگ سیاسی است، گفت: طبیعی است که در آن وسعت تخلفاتی رخ دهد اما ابداً تخلف سیستماتیک نیست چرا که نهادها و هیئت های نظارتی وظایفی دارند. امکان تخلف در انتخابات مانند کنش های دیگر اجتماعی وجود دارد و شورای نگهبان می تواند صندوق هایی را باطل کند و هیچگاه تخلف گسترده ای صورت نگرفته است.

مخالفان و معترضین انتخابات ۸۸ اذعان داشتند امکان تخلفات سیستماتیک وجود ندارد

وی گفت: در دوره هایی شاهد بودیم که دولت حاکم برگزار کننده انتخابات بوده و دولتی از طیف مقابل پیروز انتخابات شده است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین به مواردی تحت عنوان «تدلیس سیستماتیک» پرداخت و افزود: مواردی بوده که پاداش کارکنان دو روز قبل از انتخابات پرداخت شده و پاسخ مجریان این بوده که اعتبارات در این زمان رسیده و می توانستید انتخابات را دیرتر برگزار کنید.

کدخدایی تصریح کرد: مخالفان و معترضین انتخابات ۸۸ اذعان داشتند امکان تخلفات سیستماتیک وجود ندارد و در صلاحیت فرد آقای احمدی نژاد اعتراض داشتند از جمله آقای آخوندی که حضرت آقا پاسخ دادند.

وی در رابطه با تعبیر شعبده بازی در انتخابات ۸۸ و اینکه نامه ای شخص احمدی نژاد را نفر سوم خوانده بود، گفت: خلق واژه شعبده بازی یعنی چه؟ در انتخاباتی که مراجع نظارتی هستند و همه باید جداگانه گزارش ارسال کنند و خود این افراد معترض در همین انتخابات ها رای آورده اند.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد نامه مطرح شده در انتخابات ۸۸ تاکید کرد: آن نامه که اشاره شد جعلی بود و نفر سوم مربوط به یکی دیگر از نامزدها بود.

کدخدایی همچنین در مورد رد صلاحیت ها گفت: خلق واژه شعبده بازی معنا ندارد؛ چرا که اگر مشکلی در کاندیداها وجود داشت رد صلاحیت می شدند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه به جلسه ۲۶ خرداد اشاره و بیان کرد: افراد مختلف از ستادهای گوناکون بحث های متفاوتی را مطرح می کردند از جمله بازشماری آراء را مطرح کردند و از ستاد آقای موسوی مطرح شد که بحث ما بررسی صلاحیت آقای احمدی نژاد است؛ این صحبت آقای آخوندی است و مقام معظم رهبری گفتند این مسئله مربوط به گذشته است و در حال حاضر اعتراض به انتخابات مطرح است.

همواره اعضای شورای نگهبان از آراء مردم پاسداری کرده اند

کدخدایی ادامه داد: در آن جلسه مطرح شد که دو نفر از اعضای شورای نگهبان جانب داری می کردند و در جلسه بعد از ظهر اشاره شده که هشت نفر از اعضای شورای نگهبان جانبداری می کردند و صحبت ها که تمام شد، رهبری پرسیدند که چه کسانی جانب داری کردند؟ رهبری مثال زدند که این افراد آخرت خود را به دنیا نمی فروشند.

وی همچنین بیان کرد: داشتن سمت دولتی موضوعی بود که محل بحث جانبداری بود و اینطور بیان شد. باید بگویم که عضویت در شورای نگهبان شغل محسوب نمی شود و علیرغم داشتن مسئولیت در دولت همواره اعضای شورای نگهبان از آراء مردم پاسداری کرده اند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین مطرح کرد: فضای جلسه با حضرت آقا بسیار صمیمی بود و رهبری اعلام کردند که طرح هر گونه مسائلی آزاد است.

کدخدایی به موضوع بازنگری همه آراء صندوق های رای پرداخت و تاکید کرد: طبق قانون باید دلایل درخواست بازشماری مستند و مستدل باشد چه در مورد چند استان و چه در مورد همه کشور و در دلایل مطرح شده به بررسی صلاحیت ها و تخلفات پیش از انتخابات به عنوان دلایل بازشماری اشاره کردند و در نامه های آقای کروبی و موسوی به این موارد اشاره شده است.

وی افزود: شورای نگهبان پیشنهاد داد و بازشماری آراء در چهار استان مطرح شد و در بازشماری هم زمان بسیاری صرف می شود و باید همه اعداد یک به یک بازبینی شود و در نامه ای که معترضین نوشتند بازشماری آراء را به شکل رندمی نپذیرفتند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه بیان کرد: انتخابات که در یک روز شمارش می شود با حضور همه اعضای شعبه برگزاری می شود و وقتی بخواهیم همه را بسیج کنیم زمان بیشتری نیاز داریم.

کدخدایی یادآور شد: آقای محسن رضایی تنها معترضی بود که در جلسه حضور یافت و شمارش آراء را در چهار استان پذیرفت و با انجام شمارش و تطابق ها پذیرفتند و از ادامه شمارش ها هم انصراف دادند در حالیکه آقایان موسوی و کروبی نپذیرفتند و ۲۴ ساعت بعد پاسخ دادند و در نهایت نپذیرفتند.

وی همچنین به طرفداری یکی از نامزدها از سوی رهبری که مورد اعتراض بود، در دیدار با رهبری اشاره و مطرح کرد: حرف سستی بود مبنی بر اینکه فرمایشات رهبری ناظر بر یک نامزد خاص است و رهبری پاسخ دادند که دو نامزد چنین تصوری داشتند از جمله آقای کروبی و چنین اعتراضی بی پایه و اساس بود.

سخنگوی شورای نگهبان با طرح این موضوع که در سخنرانی نورزی رهبری قبل از انتخابات به زمزمه انتخابات سالم نیست اشاره شده است، گفت: پیش از انتخابات شورای پیشگیری از تقلب در انتخابات مطرح شد و در ساعات پایان انتخابات یک نامزد اعلام می کند که من پیروز انتخابات هستم و از کجا آمار داشته است و جشن پیروزی خود را اعلام می کند و در واقع هر میزان سند و دلیل هم بیاوریم قصد شنیدن نداشتند.

۹ دی یک جنبش مردمی بود

کدخدایی در بخشی از سخنانش با مرور محورهای اعتراض پس از انتخابات سال ۸۸، اظهار کرد: ابطال انتخابات مطرح شد و چند ۱۰ میلیون رای مردم نادیده گرفته شد و اینکه یک کاندید برنده انتخابات نبود بخواهد انتخابات را باطل اعلام کند، پذیرفته نیست؛ چه بسا برای ابطال آراء یک صندوق دلایل بسیاری نیاز است و چگونه می توان تمام آراء چند ۱۰ میلیونی مردم را باطل کرد و باید از آراء مردم صیانت کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین ضمن طرح مسائلی پیرامون رویش جوانان ادامه داد: ۹ دی یک جنبش مردمی بود که مردم دیدند دست خارجی ریشه های انقلاب را هدف گرفته و مردم فهمیدند که عده ای تیشه گرفتند و می خواهند ریشه را بزنند و کجا چنین نظام مردمی شکل گرفته که این انقلاب همواره با حرکت کردم و با حمایت مردم بوده است.

کدخدایی به فتنه جدید نیز اشاره و یادآور شد: موضع گیری رسمی مقامات اروپایی و آمریکایی را ببینید که چه دخالت های آشکاری در نظام جمهوری اسلامی داشتند و این بر کسی پوشیده نیست و آن فرزند شاه مخلوع پیام می دهد و این مواضع نیاز به پنهان ندارد و آشکار دخالت های خود را بیان می کنند.

وی، ظلم ستیزی جمهوری اسلامی را به عنوان عامل دشمنی استکبار دانست و گفت: انقلاب اسلامی ایران همواره ظلم ستیز بوده و این مورد دشمنی قرار می گیرد و البته نظام ما کاملاً مردمی است و در جنگ تحمیلی و در فتنه ۸۸ و حماسه ۹ دی مردم نشان دادند که همواره در صحنه هستند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: قطعاً دشمن در انتخابات سال آینده در صدد ضربه زدن به نظام است و مردم باید همواره در صحنه حاضر باشند.

غالب مسئولین به مردم خدمت کردند

کدخدایی در ادامه به مباحثی با محور تحقق آرمان های انقلاب اسلامی اشاره و عنوان کرد: حضرت امام که بنیانگذار جمهوری اسلامی هستند و یا رهبر انقلاب که میزان و تراز انقلاب اسلامی هستند و نفی نمی کنیم که برخی از مسئولین دچار تخلفاتی شدند اما غالب مسئولین به مردم خدمت کردند و ممکن است اختلاف سلیقه وجود داشته باشد و یا شخصی همتش کمتر باشد و دیگری بیشتر باشد.

وی در همین رابطه گفت: پیشرفت هایی پس از انقلاب با وجود همه مشکلات محقق شده است و هیچ کشوری اینچنین دچار هجمه نبوده است. تعداد بیمارستان ها و توسعه جاده ها و بسیاری از پیشرفت ها قابل توجه است.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص موضوع ژن برتر نیز با استناد به قانون اساسی گفت: در قانون اساسی رهبر با مردم برابر است و دارایی های مقامات باید در معرض آگاهی همگان باشد و ممکن است برخی از قوانین به درستی اجرا نشود.

کدخدایی در رابطه با رفتار نمایندگان با اشاره به موضوع اخیر و جلسه غیر علنی مجلس عنوان کرد: در آینده چنین بررسی هایی را انجام خواهیم داد و در حال حاضر چنین نظراتی از باب بررسی صلاحیت ها وجود ندارد و تنها کاری که انجام می دهیم در شرایط فعلی طبق قانون توضیح خواستن است و تا موضوع تازه است بررسی می کنیم.

وی افزود: قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی حداقل هایی را در نظارت و تایید صلاحیت نامزدهای نمایندگی مجلس برای ما مشخص کرده است و شایستگی ها در جای دیگر تایید می شود و برای ۲۹۰ کرسی نمایندگان مجلس از بین ۶ هزار نفر انتخاب کردند و شورای نگهبان بیش از ۶ هزار نفر را تایید کرده است و باید ابزار شایسته گزینی را در اختیار مردم قرار دهیم.

شورای نگهبان حداقل های صلاحیت را تایید می کند

سخنگوی شورای نگهبان ساختار حزبی با احزاب پاسخگو را یکی از راهکارهای شایسته گزینی در انتخابا ت ها دانست و گفت: شورای نگهبان حداقل های صلاحیت را تایید می کند و باید ابزارهای شایسته گزینی در اختیار مردم باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار