کد خبر: 939899
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۶
حسن رشوند
در شرایط امروزی که نظام ما با انواع تهدیدات و مشکلاتی مواجه است، قطعاً حماسه بزرگ ۹ دی می‌تواند الگوی مناسبی در بخش‌های مختلف کشور برای عبور از مشکلات و خنثی کردن توطئه‌های دشمنانی باشد که برای چالش آفرینی در مسیر پیشرفت ایران اسلامی هر روز نقشه کشیده و اقدام به طراحی عملیات می‌کنند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: فتنه ۸۸ از مقاطع مهم تاریخ جمهورى اسلامى است که سبب شد بن‌مایه ارزشی انقلاب اسلامى بار دیگر به صحنه آمده و حماسه ۹ دى را خلق کند. در شرایط امروزی که نظام ما با انواع تهدیدات و مشکلاتی مواجه است، قطعاً حماسه بزرگ ۹ دی می‌تواند الگوی مناسبی در بخش‌های مختلف کشور برای عبور از مشکلات و خنثی کردن توطئه‌های دشمنانی باشد که برای چالش آفرینی در مسیر پیشرفت ایران اسلامی هر روز نقشه کشیده و اقدام به طراحی عملیات می‌کنند. از این رو، می‌توان گفت:؛ حماسه ۹ دی حداقل در پنج حوزه مهم و حساس، نگاه جامعه را به خود جلب کرد تا برای همیشه این حوزه‌ها مورد توجه باشند و در صورت مشاهده هرگونه تعرض یا خدشه‌ای به آنها، از این پس مردم با حساسیت بیشتری آن‌ها را دنبال کنند. با همین نگاه است که بار دیگر پس از ۹ دی ۸۸، مردم با مشاهده اغتشاشات خیابانی دی ماه ۹۶ به صحنه آمدند و چشم فتنه دیگری را کور کردند. اما این حوزه‌های مهم راهبردی که تجربه ماندگار حضور مردم در ۹ دی ۸۸ بود، عبارتند از:

۱- صیانت از اقتدار نظام: یکى از مهم‏ترین اهداف دشمن علیه جمهورى اسلامى در شرایط کنونى، تخریب اقتدار نظام در جامعه است. اقتدار به‏معناى قدرت مشروع است، یعنى اعمال قدرت یک نظام سیاسى که از سوى شهروندان آن پذیرفته مى‏شود، هرچند خلاف اراده بخشى از شهروندان باشد. در شرایط کنونى رسانه‏هاى فارسی‌زبان امریکایى و اپوزیسیون مورد حمایت آنان، سعى مى‏کنند جمهورى اسلامى را در نزد ملت ایران آن‌هم در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی، ناکارآمد و رو به‏بحران معرفى کنند تا مردم در مقابل تصمیمات و اراده حاکمیت ایستادگى کرده و علیه آن دست به اقدامات خیابانی بزنند. حماسه ۹ دى این درس را مى‏دهد که باید با قاطعیت و تلاش جهادى در مقابل هرگونه تخریب حاکمیت سیاسى و وجهه نظام ایستادگى کرد و البته در چگونگى ایستادگى برخلاف آنچه برخی دولت‌های مدعی دموکراسی در غرب همچون نظام حاکم بر فرانسه نسبت به شهروندانش انجام می‌دهد باید تلاش کرد. اقدامات از جنس اقدامات رسانه‏اى، حل مشکلات اقتصادى مردم، برخورد قاطع با مفسدین اقتصادى، برخورد قاطع با عناصر نفوذى و... را شامل مى‏شود، اما موضوع اصلى این است که هرگونه انفعال در مقابل تخریب اقتدار نظام، پیامدهاى خطرناکى را در سرنوشت ملت یکپارچه ایران دارد، باید توجه داشت که مردم ایران اساساً زمینه پذیرش اقتدار نظام را دارند. بنابراین در گام اول هیچ‏گونه حرکتى با هدف تغییر نظام سیاسى از سوى مردم ایران آغاز نخواهد شد و این حرکت‏ها حتى با وجود نضج‏گرفتن از سوى دشمن خارجى، نمى‏تواند به‏سادگى در جامعه ایران پا بگیرد، ازاین‏رو دفاع مقتدرانه از حاکمیت سیاسى و حتى برخورد قاطع با معترضان اقتصادى که متأثر از رسانه‏هاى بیگانه خواسته‏هاى سیاسى را فریاد مى‏کنند، موضوعى است که اهمیت راهبردى در حفظ سرنوشت همه ایرانیان، چه انقلابى و چه غیرانقلابى، دارد. گزاره اصلى در دفاع از حاکمیت، ترویج وحدت دولت-ملت و حفظ انسجام سیاسى جامعه است.

۲- ضرورت حفظ امنیت کشور: حماسه ۹ دى به ما مى‏گوید که مردم ایران حساسیت ویژه‏اى براى بحث امنیت ملى دارند، به‏ویژه در قیاس امنیت جمهورى اسلامى ایران بابى‏ثباتى و ناپایدارى امنیتى در کشورهاى منطقه و این موضوع در شرایط کنونى که دشمن تلاش زیادى مى‏کند تا پایه‏هاى امنیت جمهورى اسلامى، همچون توان موشکى ایران را زیر سؤال ببرد، از اهمیت بسیار زیادى برخوردار است، بنابراین افزایش ضریب امنیت کشور و مهم‏تر از آن، آگاه‏سازى مردم از این سرمایه و امتیاز کم‏نظیر در غرب آسیا، سبب افزایش اعتماد آنان به نظام و از بین رفتن شکاف حاکمیت -دولت مى-شود.

۳- مردم پایه بودن انقلاب اسلامى‏: حماسه ۹ دى و خنثى کردن فتنه ۸۸ با حضور گسترده مردم رقم خورد و مرورى بر بیانات مقام معظم رهبرى در این‏باره همواره تأکید ایشان بر نقش مردم را نشان مى‏دهد. یکى از درس‏هاى بزرگ این حماسه در این است که اساساً حاکمیت دینى با حضور مردم ممکن مى‏گردد. مفهوم «حضور مردمى» یکى از مفاهیم اساسى در اندیشه سیاسى مقام معظم رهبرى است و ایشان در بسیارى از بیاناتشان، حضور مردم در حوزه‏هاى مختلف نظام سیاسى را عامل موفقیت کشور مى‏دانند. این حضور هم به‏صورت جمعى معنا مى‏یابد و حماسه‏هایى نظیر ۹ دى را خلق مى‏کند و هم به‏معناى مردمى‏سازى حیطه‏هاى مختلف نظام، ازجمله حوزه اقتصاد و فرهنگ است و این مهم جزو مبانى فکرى مقام معظم رهبرى محسوب مى‏شود، نکته مهم اینکه حضور حماسى مردم و حضور نهادمند آنان در ساختار سیاسى کشور رابطه‏اى متقابل با هم دارند، یعنى اگر خواهان حضور حماسى آنان در صحنه‏هاى دفاع از انقلاب و جمهورى اسلامى هستیم، باید ساختار و نهادهاى نظام نیز رویکرد مردمى داشته و مردم احساس کنند که ساختار نظام، و قواى سه‏گانه، خواسته‏هاى آنان را پیگیرى مى‏کنند. در شرایط کنونى که مردم با مشکلات اقتصادى مواجه هستند، راه دفاع از حماسه ۹ دى، حل مشکلات اقتصادى مردم است.

۴- توجه به جنگ رسانه‏اى دشمن‏: فتنه ۸۸ و حماسه ۹ دى از یک منظر صحنه رویارویى جنگ روانى دشمن با اعتقادات سیاسى و دینى مردم ایران بود. هرچند در توسعه و گسترش این فتنه، رسانه‏هاى فارسی‌زبان خارجى نقش زیادى ایفا کردند و ‏بى‏بى سى فارسى عملاً خبرنگاران خود را وارد اغتشاشات خیابانى کرده بود، اما دیدیم که این جنگ گسترده روانى در مقابل باور و اعتقاد دینى - سیاسى جامعه ایران در ۹ دی رنگ باخت. در شرایط کنونى نیز جنگ روانى دشمن بیش از هر زمانى گسترش یافته است، مقابله با این جنگ روانى تنها با افزایش اعتقادات دینى - سیاسى ممکن است. طبیعی است که جنگ رسانه‏اى دشمن با همه گستردگى در مقابل افراد صاحب بصیرت و معنویت رنگ مى‏بازد و از این جهت که سرمایه‏هاى امریکا، صهیونیسم و اعراب وابسته را هدر مى‏دهد، براى آنان و فرد تاجرى همچون ترامپ ضرر بزرگى خواهد بود. از این رو، دعوت جامعه به مطالعه آنچه در فتنه ۸۸ گذشت، دورى از قضاوت‏هاى عجولانه و رعایت اخلاق دینى، بصیرت مردم را در وقایعی همچون فتنه ۸۸ افزایش داده و آن‌ها از گرفتار آمدن در حوادث مشابه و در مقاطع دیگر باز می‌دارد.

۵- فصل الخطاب بودن سخنان مقام معظم رهبری: یکى دیگر از درس‏هاى حماسه ۹ دى که برگرفته از تجربه‏هاى ۴۰ ساله انقلاب اسلامی است و برای امروز و فرداى صحنه‌های انقلاب اسلامى به‌کار خواهد آمد، توجه به رهنمود‌ها و هشدار‌های رهبرى و فصل الخطاب بودن سخنان ایشان در همه زمینه‌ها به‌ویژه در هنگامه فتنه‏هاست. کارکرد مهم جایگاه رهبرى در چنین مواقعى آن است که ضمن توجه و ارجاع دادن همگان به قانون و مقررات کشور، مى‏توانند آرامش سیاسى و انسجام ملى را در سطح کشور تثبیت نمایند. در این رابطه اکنون که کشور با جنگ اقتصادى دشمن مواجه است، یکى از مهم‏ترین راهکارهاى اساسى براى غلبه بر حل مسائل داخلى، اهتمام به اجراى رهنمودهاى رهبر معظم انقلاب است. بى‏اعتمادى به دشمن، حل مشکلات اقتصادى از طریق ساز و کارهاى اقتصاد مقاومتى و بهره‏گیرى از ظرفیت‏هاى داخلى مسیرى است که رهبر معظم انقلاب اسلامى براى مرتفع ساختن مشکلات کنونى کشور ارائه کرده‏اند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
0
0
با سلام . تا زمانی که نظام بانکی کشور ما اصلاح نشود امکان اینکه سرمایه های مردم به تولید هدایت شود خیلی دشوار است . چون در نظام بانکی کشور ما براحتی می توان وام دریافتی را در جای دیگر صرف کرد .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار