کد خبر: 939487
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۷
برداشت‌های غیرمجاز یکی از جرائمی است که پلیس فتا درباره افزایش وقوع آن همواره هشدار داده و شهروندان را به رعایت نکات پیشگیری از ارتکاب آن توصیه می‌کند.
استفاده از اسکیمر یا کپی‌کردن کارت عابربانک یکی از شیوه‌هایی است که افراد تبهکار برای خالی کردن حساب شهروندان از آن استفاده می‌کنند. عمده این افراد با استفاده از دستگاه‌های کارتخوان سیار کارت عابربانک مشتریان را کپی‌کرده و سپس موجودی آن را خالی می‌کنند. یکی از این افراد که به تازگی به دام مأموران پلیس تهران افتاده است مردی دستفروش است که تاکنون به برداشت بیش از ۴۰۰‌میلیون‌تومان از حساب مشتریانش اعتراف کرده‌است.
به گزارش خبرنگار ما، مدتی قبل گزارش‌های مشابهی درباره برداشت‌های غیرمجاز از حساب شهروندان در جنوب شرقی تهران به مأموران پلیس فتا گزارش شد. همه شاکیان گفته بودند که در خانه یا محل کارشان بودند که با دریافت یک پیامک متوجه شده‌اند موجودی حسابشان خالی شده است. یکی از شاکیان در توضیح ماجرا گفت: من ساعتی قبل هنگام عبور از خیابان افسریه از یک دستفروش خرید کردم و پول آن را هم با دستگاه کارتخوان سیاری که داشت پرداخت کردم و به خانه‌ام رفتم. چند ساعت بعد در خانه‌ام مشغول استراحت بودم که پیامکی برایم آمد که نشان می‌داد ۴‌میلیون تومان از حسابم برداشت شده است! احتمال دادم که کارت عابربانکم سرقت شده و سارق به هر شیوه‌ای به رمز آن دست پیدا کرده و موجودی حسابم را خالی کرده است برای همین خیلی زود به سراغ کیف پولم رفتم، اما با تعجب دیدم که کارت عابربانکم سر جایش است بنابراین از پلیس درخواست کمک دارم.
در حالی که هر روز بر تعداد شاکیان اضافه می‌شد پرونده برای رسیدگی به پلیس فتا تهران فرستاده شد و کارآگاهان با بررسی محل برداشت ۴‌میلیون تومان راهی یک مغازه طلافروشی شدند. آن‌ها بعد از بررسی دوربین مداربسته متوجه شدند که خریدار زنی جوان است که همراه دختربچه‌ای خردسال وارد مغازه شده و بعد از خرید قطعه‌ای طلا به ارزش ۴‌میلیون تومان محل را ترک کرده است.
کارآگاهان پلیس بعد از بررسی شکایت‌های مطرح‌شده متوجه شدند که همگی شاکیان قبل از برداشت غیرمجاز از حسابشان از یک دستفروش در خیابان افسریه لباس یا موادغذایی خرید کرده و پول آن را هم با دستگاه کارتخوان سیار او پرداخت کرده‌اند. با به دست آمدن این سرنخ مشخص شد که مرد دستفروش با کپی‌کردن کارت عابربانک مشتریانش به شیوه اسکیمر و دست‌یابی به رمز کارت به حساب آن‌ها دستبرد زده است. در شاخه دیگری از تحقیقات بود که کارآگاهان پلیس، راهی مخفیگاه متهم در مسعودیه تهران شده و او را بازداشت کردند.
در بازرسی از مخفیگاه متهم چندین شناسنامه خام، تعداد زیادی اوراق هویتی متعلق به افراد غیر به همراه صد‌ها کارت‌خام سفید رنگ برای جعل کارت‌های هوشمند به همراه چند کارت‌هوشمندکپی شده و یک دستگاه اسکیمر کشف شد. سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ گفت: در حال حاضر ۳۷‌پرونده علیه متهم در دادسرای ۳۱‌رایانه‌ای تشکیل و مشخص شده است که متهم ۴۰۰‌میلیون تومان از حساب مشتریانش برداشت کرده است و تحقیقات برای شناسایی جرائم بیشتر او در جریان است. سرهنگ کاظمی به شهروندان توصیه کرد: استفاده از کارت‌های بانکی به‌جای پول نقد برای ما نهادینه شده و حالا دیگر به‌جای پول در کیف‌های ما انواع کارت‌های بانکی جایگزین شده است بنابراین توصیه‌های پلیس را جدی گرفته و هیچگاه کارت خود را به‌همراه رمز آن در اختیار فروشندگان و حتی دوستان و آشنایان قرار ندهید. شهروندانی که برای پرداخت بهای کالای خریداری شده خود از کارت‌های بانکی استفاده می‌کنند، رمز کارت بانکی را شخصاً وارد کرده و در صورت مشاهده دستگاه اسکیمر و سخت افزار‌های مشکوک سریعاً رمز کارت خود را تغییر دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار