مسئولان شهری دائماً در حال تشویق مردم به استفاده از شبکه حملونقل عمومی هستند، این درحالی است که خطوط آماده شده مترو همچنان بهدلیل نبود بودجه، بلااستفاده و نیمهتمام رها شدهاند. با کمترین تزریق بودجه میتوان بخش قابلتوجهی از مترو را در خطوط جدید که بیشترین مسافران شهری را میتواند جابهجا کند راهاندازی و به سایر شبکههای خطوط متصل کرد. در این خصوص رئیس کمیسیون برنامهوبودجه شورای شهر تهران در مورد راهاندازی خط ۶ مترو تهران گفت: این خط ۳۱کیلومتر طول دارد و از جنوب شرق به شمال غرب تهران کشیده شده و دولتآباد را به کن وصل میکند؛ وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۲کیلومتر از خط ۶ متروی تهران آماده بهرهبرداری است، اعلام کرد: اگر اعتبارات لازم تزریق شود، میتوانیم ایستگاههای دولتآباد تا امام حسین (ع) را در مدت سه ماه راهاندازی کنیم. بر این اساس با فروش ۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت که با تصویب شورای شهر مبلغ هزار میلیارد تومان به مترو اختصاص خواهد یافت، شاید بخشی از خطوط مترو تکمیل و در اختیار شهروندان قرار گیرد. در اینخصوص الویری حتی معتقد است، با توجه به اهمیت خطوط ۶و ۷متروی تهران باید هزار میلیارد تومان دیگر نیز در این خصوص هزینه شود. در همین زمینه خط ۷ مترو همچنان بلااستفاده باقیمانده است. پازل مترو بهدلیل بیتوجهی مدیریت شهری اعم از شهرداری و شورا همچنان تکمیل نشده است، ولی مسئولان نسخه استفاده از مترو را برای شهروندان این کلانشهر ۱۳ میلیونی تجویز میکنند تا از حرف عقب نمانند. دولت هم که با سیاست قطره چکانی بودجهای سبب شده است تا سرعت توسعه مترو گرفته شود. کاستن از سرعت احداث مترو یعنی تشویق شهروندان به استفاده از وسایل نقلیهشخصی و این یعنی ترافیک و افزایش آلودگی هوا در این کلانشهر چند میلیونی. متأسفانه چشمانداز پایتخت در توسعه شبکههای حملونقل عمومی با این روند تخصیص اعتبارات یعنی فرسودهشدن شبکه اتوبوسرانی، جایگزیننشدن تاکسیهای فرسوده و افزایش سن ناوگان ریلی شهری. در این میان نباید فراموش کرد، شهروندان در حالی که انواع عوارض و کرایهها را میپردازند، قربانی تصمیمات موقت مدیریت شهری و دولت میشوند. متأسفانه زیرساختها در کشور ما فدای تصمیمات بدون کارشناسی مسئولان شده و مردم هزینههای این ناکارآمدیها را میپردازند؛ همه این اقدامات بینتیجه یعنی تشویق شهروندان به استفاده نکردن از مترو.