کد خبر: 938889
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۳
هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بدون تشکیل جلسه پرونده درازهی را مختومه کرد!
موارد دیگری در مورد درازهی، از جمله بحث سرقت علمی او مطرح شده است که نیاز دارد هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان خیلی جدی ورود کند، اگر که نمی‌خواهند نگاه‌ها به این هیئت، نگاه به یک تشریفات بی فایده باشد.
زینب شریعتی
حاشیه‌ها پیرامون حضور جنجالی محمد باسط درازهی نماینده سراوان در اداره گمرک همچنان ادامه دارد. در حالی که سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان می‌گوید که این هیئت تشکیل جلسه داده و برخورد و درگیری لفظی بین دو طرف تأیید نشده (!) و پرونده نماینده سراوان در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان خاتمه یافته است، یک عضو دیگر هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفته که اصلاً جلسه‌ای در خصوص رسیدگی به پرونده نماینده سراوان تشکیل نشده که خروجی آن مختومه شدن پرونده «محمد باسط درازهی» باشد! این تناقض در حالی است که موارد دیگری در مورد درازهی، از جمله بحث سرقت علمی او مطرح شده است که نیاز دارد هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان خیلی جدی ورود کند، اگر که نمی‌خواهند نگاه‌ها به این هیئت، نگاه به یک تشریفات بی فایده باشد.
 
لاپوشانی یا مختومه کردن؟!
پس از دفاع رئیس و نمایندگان مجلس از هتاکی محمدباسط درازهی، نماینده سراوان به کارمند اداره گمرک، امید اندکی بود که هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نقش مؤثر و قابل دفاعی در این زمینه ایفا کند. سخنان سخنگوی این هیئت نشان داد که این ناامیدی بی‌راه نبوده است. محمدجواد جمالی نوبندگانی با اعلام تشکیل نشست مشترک بین اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، هیئت‌رئیسه مجلس و آقای امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور پیرامون درگیری لفظی این نماینده در گمرک، گفته که «در این جلسه اعضای حاضر، با اکثریت آرا، به این جمع‌بندی رسیدند که بازدید سرزده از دستگاه‌ها و بررسی عملکرد آن‌ها جزو وظایف نظارتی نمایندگان مجلس است و مسئولان باید همکاری‌های لازم را داشته باشند، البته در این جلسه، هیچ کس برخورد و درگیری‌های لفظی بین دو طرف را تأیید نکرد. مقرر شد که وقتی نمایندگان مجلس به دستگاهی مراجعه می‌کنند، شخصی برای پیگیری امور و ورود آن‌ها به ساختمان، هماهنگی‌های لازم را پس از رؤیت کارت نمایندگی، انجام دهد تا این مسائل پیش نیاید... پرونده نماینده سراوان در مجلس در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان خاتمه یافته است.»، اما حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو دیگر هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس سخنان دیگری بیان کرده است. او می‌گوید که «اصلاً جلسه‌ای در خصوص رسیدگی به پرونده نماینده سراوان تشکیل نشده که خروجی آن مختومه شدن پرونده «محمد باسط درازهی» باشد، بار‌ها از هیئت رئیسه مجلس خواستار تشکیل این جلسه بودم که عملاً محقق نشده است.»
 
سؤالات بی‌پاسخ و مسائل رسیدگی نشده
اول آنکه در فیلمی که از مشاجره لفظی محمدباسط درازهی با کارمند اداره گمرک پخش شده، او اقدام به هتاکی و فحاشی می‌کند. صرف نظر از آنکه کارمند گمرک چه رفتاری داشته است، از یک نماینده مجلس انتظار می‌رود مطابق شأن جایگاهی که در آن قرار دارد، رفتار کند و اگر خطاب رفتار نامناسبی هم قرار می‌گیرد، در جایگاه یک قانون‌گذار، مشکل را با آرامش و از طریق قانونی پیش ببرد، نه آنکه اقدام به فحاشی کند. دوم آنکه ابهامات جدی وجود دارد که محمدباسط درازهی برای چه کاری و همراه چه کسی به گمرک رفته بود. م. ح. دلال ضمانت‌نامه‌های واردات خودرو، کسی است که گفته می‌شود درازهی همراه او و برای راه انداختن کار او به اداره گمرک رفته بوده است. این مورد نه تنها ابهام زدایی نشده، بلکه هیئت نظارت تلویحاً و سهیلا جلودارزاده تصریحاً می‌گویند که درازهی برای راه انداختن کار مردم به گمرک رفته بوده است. در حالی که روشن نیست این کار چه بوده است!
سوم آنکه در روز‌های اخیر یک مسئله جدی دیگر در مورد درازهی مطرح شده و آن سرقت علمی است. درازهی خود را با عنوان استاد دانشگاه معرفی کرده و پس از حواشی جنجالی حضورش در گمرک تهدید می‌کند که استعفا می‌دهم و به دانشگاه برمی‌گردم. با همین هویت دانشگاهی او دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم شده است و موضوعات مربوط به مسائل آموزشی و دانشگاهی را رسیدگی می‌کند. اما حضور دانشگاهی او اینک با افشای یک سرقت علمی زیر سؤال است. تصویر یک مقاله علمی در مورد ناوبری پهپاد‌های کوچک مانند کوآدکوپتر منتشر شده که سال ۲۰۰۸ و در اروپا منتشر شده است. چند سال بعد از انتشار مقاله فوق، مقاله‌ای مشابه منتشر شده که نام دومین مؤلف آن، محمدباسط درازهی است. مقاله‌ای که قیاس دو تصویر نشان می‌دهد حتی چکیده آن هیچ تفاوتی نکرده است! نکته جالب توجه در مقایسه این دو تصویر، انتقال دیکته کامل چکیده مقاله فوق به مقاله دوم است.
چهارم آنکه محمدباسط درازهی برای توجیه رفتار نامناسب و خارج از شئون خود پای مسائل قومیتی و مذهبی را به میان کشید و مدعی شد که کارمند گمرک به بلوچ‌ها و به اهل سنت توهین کرده است. ادعایی که با اعلام سنی بودن کارمند گمرک حداقل در مورد توهین مذهبی‌اش روشن شد که درازهی دروغ می‌گوید. تحریک قومیتی و مذهبی مشخصاً اقدام علیه امنیت ملی است. هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در این مورد هم با سکوت رد شد.
 
هیئت نظارت می‌خواهد تشریفاتی باشد؟
هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس نهم و با عطف به سخنان و پیشنهاد رهبر معظم انقلاب شکل گرفت. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفته بودند که «باید یک سازوکار نظارتی در مجلس تعریف کنید که اگر کسی در مقام نمایندگی کوتاهی یا سوء استفاده کرد، بتوانید او را مؤاخذه کنید.»، اما در مورد نماینده سراوان این هیئت عملکرد شفاف و قابل دفاعی نداشته و آنچه هم که ادعا می‌شود خروجی جلسه این هیئت است، با سؤالات متعدد روبه‌روست.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
عبداللهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
0
0
متاسفم برای این هیأت نظارت که نمایده بی ... را محکوم نمی کند
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
0
0
وقتی برخی نمایندگان مجلس کشور " نماینده واقعی مردم نباشند " علاوه براینکه
قادر در رفع مشگلات کشور نخواهند بود"
برای پوشش ناکارامدی انچه بر وظایف
انان در مجلس گذاشته شده ست " اثر گذاری ندارند "
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
0
0
مقصرمردمندکه انتخاب اصلح نمیکنن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
0
0
واقعا که باعث تاسفه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار