کد خبر: 938659
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱
گزارشی از میزان ادب برخی مسئولین نسبت به مردم
در اوضاع نابسامان اقتصادی کشور و در شرایطی که اغلب خانواده‌ها با مشکلاتی، چون بیکاری و گرانی دست و پنجه نرم می‌کنند و اغلب این مشکلات ناشی از بی تدبیری مسئولان است از افراد صاحب تریبون و صاحب منصب انتظار بالاتر است. به قول آن خبرنگار خوش ذوق باید به برخی از مسئولان گفت: اگر حرف زدن بلد نیستید، حرف نزدن که بلدید.
جوان‌ آنلاین: فروردین گذشته، وزیر وقت راه و شهرسازی، در پاسخ به سوال یک خبرنگار که در مورد مرجوعی بودن هواپیمای ایرباس تحویلی به ایران پرسیده بود، ابتدا در جلوی دوربین پاسخ دادکه «مرجوعی یعنی چی، این حرف‌ها عجیب است.»، اما بلافاصله پس از قطع دوربین شروع به اهانت به خبرنگار کرد. میکروفون را از دست خبرنگار زن کشید و با فریاد گفت: «شما از خبرنگاری سردرنمی آورید. خبرنگار باید یک جو عقل داشته باشد.» البته از اقبال بد او، تصاویر این کار زشت، توسط عکاسان ثبت شد. البته آخوندی در زمینه توهین به شهروندان سابقه دار است. او پیش از این هم در بازدید از فرودگاه، به خانمی که به گرانی پارکینگ فرودگاه معترض بود، توهین کرده و با لحنی تمسخر آمیز گفته بود: «باید بیشتر ازت پول بگیرن.»

اهانت‌های وزیر میلیاردر، از شهروندان گرفته تا فرماندار دولت

برای قاضی زاده هاشمی، پرونده قطوری از توهین به مردم و مقامات ثبت شده است. او در جریان یک سفر، در یک جمع چند ده نفره، خطاب به فرماندار بدره گفت: «اگر گذاشتم یک روز دیگر سر کار بمونی، بی‌شعور!» وزیر بهداشت در جریان یک بازدید، خطاب به پیرمردی که از هزینه‌های بالای فیزیوتراپی گله داشت، با تمسخر گفت:
«کاری نداره که خودت بمال».

توهین نمایندگان به مردم!

نادر قاضی پور در سخنانی در جمع هوادارانش؛ به زنان اهانت‌هایی کرد که قابل نوشتن نیست. او در شهریور ۹۵ با خبرنگار روزنامه ایران درگیر شد و به صورت او ضربه زد. حمدالله کریمی، نماینده بیجار هم در مرداد ۹۶، یک مامور پلیس فرودگاه مهرآباد را که تنها به وظیفه اش عمل کرده بود، طوری مورد ضرب و شتم قرارداد که بینی مامور شکست. هردو خبرنگار هم به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کردند، شکایتی که به جایی نرسید.

در سال‌های گذشته، بار‌ها وبارها، پای رسانه‌ها به اتهام توهین به یک مسئول یا یک دستگاه باز شده است. آستانه تحمل برخی از مسئولان آن قدر پایین است که معاونت حقوقی دستگاه متبوعشان، کاری جز شکایت از رسانه‌ها و پیگیری پرونده‌ها و دادگاه‌های مرتبط با آن مسئول ندارد. این وضعیت گاهی شدیدتر می‌شود و غیر از مدیران مسئول روزنامه ها، خبر گزاری‌ها و پایگاه‌های خبری و تحلیلی، حتی یک دانشجوی وبلاگ نویس را هم شامل می‌شود.

البته اگر واقعاً اهانتی در کار بوده باشد، پیگیری قضائی آن از سوی مقامات مسئول هیچ ایرادی ندارد. اما سوال آنجاست که چه کسی قرار است پاسخگوی توهین برخی مسئولان به مردم باشد.

از توهین به منتقدان تا اهانت به یک شهروند

داستان توهین برخی مسئولان ارشد به منتقدانشان، سابقه‌ای بلند بالا دارد. از «بی شناسنامه» و «بی سواد» خواندن منتقدان برجام توسط رئیس جمهور گرفته تا حواله دادن آن‌ها به جهنم. فهرست کنایه‌ها و الفاظ  توهین آمیز حسن روحانی به منتقدانش در ۵ سال گذشته شامل ده‌ها مورد است. او در محافل و سخنرانی‌های رسمی، منتقدان خود، منتقدان دولت یا منتقدان برجام را بی عقل، متوهم، ‌بی فرهنگ، بزدل، هوچی باز و عصر حجری نامیده است. به عنوان نمونه، چند ماه پیش روحانی در سخنانی خطاب به منتقدان گفت: «بی خبر نیستم از افرادی که تلاش می‌کنند دستاورد دولت [در حوزه تورم]آسیب ببیند. البته این از روی کم عقلی است وقتی حساب می‌کنم.

می‌بینم کسانی که با دولت مخالفت می‌کنند، بیشتر بر مبنای کم عقلی است.» این سخنان روحانی در اسفند ۹۶ گفته شد، یعنی در شرایطی که ۹ ماه از انتخابات ریاست جمهوری گذشته بود و روحانی در موقعیت انتخاباتی و تلاش برای جلب رای نبود. علی مطهری، هم شهریور امسال، یک منتقد را که، پس از سخنرانی او، از وی سوال می‌کرد، «احمق و نادان» خطاب کرد. او در دوره‌های قبلی مجلس، یکی از نمایندگان را «پفیوز» خطاب کرد. جالب است که طبق قانون، نایب رئیس مجلس، مسئول هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان است.

توهین نماینده مردم سراوان به یک کارمند گمرک

۲ روز پیش، فیلمی از رفتار زشت محمد باسط درازهی منتشر شد که از یک کارمند گمرک درخواستی دارد، اما کارمند به او می‌گوید ما از شما دستور نمی‌گیریم. در پی این جواب، درازهی با ادبیاتی زشت و سخیف به کارمند توهین می‌کند، تا جایی که یک شهروند حاضر در صحنه هم عصبانی می‌شود و او را بیرون می‌کند.

نماینده سراوان پس از این اهانت، ویدئویی از خود منتشر و فیلم پخش شده را دسیسه‌ای علیه خود، اهل سنت و قوم بلوچ دانست!

درازهی روز گذشته، در کانال تلگرامی خود از رفتارش عذر خواهی کرد. عذر خواهی او، بیش از آن که نشانگر پشیمانی و حالت اعتذار باشد، رنگ و بوی تهدید و فضایی حق به جانب داشت. درازهی در متن عذرخواهی خود آورده است «تا پای استیضاح وزیر اقتصاد و اخراج مدیر کل گمرک و کارمند هتاک ایستاده‌ام. از حق و حقوقم یک ذره کوتاه نمی‌آیم.»

مسئولانی که عذر خواهی نمی‌کنند، شکایت‌هایی که به نتیجه نمی‌رسد

اغلب مسئولان هیچ گاه از توهین کردن خود عذرخواهی نمی‌کنند، مگر در شرایطی که فیلم یا صوت یا تصویری از صحنه توهین توسط یکی از حاضران ضبط شده باشد و به لطف فضای مجازی، دست به دست شود. اغلب نمایندگان توهین کننده به مردم هرگز عذر خواهی نکرده‌اند و اگر هم عذر خواهی کرده‌اند، از نوع متن عذر خواهی نماینده سراوان بوده است. شکایت‌ها هم که غالبا به نتیجه نمی‌رسد و طرح نظارت بر رفتار نمایندگان که سال‌ها در راهرو‌های بهارستان معطل بود، عملا به گونه‌ای اجرا شده که کمتر شکایتی به صورت جدی به نتیجه می‌رسد.

سخنی با مسئولان

در اوضاع نابسامان اقتصادی کشور و در شرایطی که اغلب خانواده‌ها با مشکلاتی، چون بیکاری و گرانی دست و پنجه نرم می‌کنند و اغلب این مشکلات ناشی از بی تدبیری مسئولان است از افراد صاحب تریبون و صاحب منصب انتظار بالاتر است. به قول آن خبرنگار خوش ذوق باید به برخی از مسئولان گفت: اگر حرف زدن بلد نیستید، حرف نزدن که بلدید. از مسئولان انتظار می‌رود اگر نمی‌توانند مشکلات مردم را کم کنند، حداقل توهین نکنند.
 
منبع: روزنامه رسالت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار