کد خبر: 938638
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۷
اهلیت خریداران و بدهی‌های میلیاردی موانع پروژه واگذاری استقلال و پرسپولیس
با به جریان افتادن دوباره پـرونده واگذاری پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی مسئولان از مصمم بودن خود در به سرانجام رسیدن این پرونده سخن می‌گویند. با این حال این‌بار نیز چالش‌های زیادی پیش‌روی این دو باشگاه پرطرفدار است.
شيوا نوروزی
با به جریان افتادن دوباره پـرونده واگذاری پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی مسئولان از مصمم بودن خود در به سرانجام رسیدن این پرونده سخن می‌گویند. با این حال این‌بار نیز چالش‌های زیادی پیش‌روی این دو باشگاه پرطرفدار است.
واگذاری سرخابی‌ها در شرایطی از سوی هیئت دولت به تصویب رسید که پیش از این پروسه مزایده دو باشگاه نتیجه‌ای نداشته و مسئولیت پرسپولیس و استقلال کماکان برعهده وزارت ورزش است. با این حال طبق مصوبه هیئت وزیران، سازمان خصوصی‌سازی موظف به انجام مراحل ارزیابی، قیمت‌گذاری، تعیین شرایط و نحوه واگذاری به متقاضیان است.

مزایده کشک است!
اهلیت خریداران همان موضوعی است که مانع بزرگی بر سر راه خصوصی‌سازی دو قطب اصلی فوتبال ایران است. در سال‌های گذشته که بحث واگذاری این دو تیم داغ شد، تأیید نشدن اهلیت برخی افراد و شرکت‌ها تعداد خریداران سرخابی‌ها را به حداقل رساند. علی‌اشرف‌عبدالله پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی ابراز امیدواری کرد که با حضور در گفت‌وگوی خبری شبکه ۲ این مسئله دوباره حاشیه‌ساز نشود: «بحث اهلیت موضوع بسیار پیچیده‌ای است. اکثر فساد‌هایی که در مزایده‌ها به وجود می‌آید و تیشه به ریشه خصوصی‌سازی می‌زند، همین اهلیت است. اهلیت یعنی اینکه یک چاقوی تیز را دست هر کس بدهی که هر جایی را که دلش خواست قطع کند.»
وی ادامه داد: «البته ما در سازمان خصوصی‌سازی یک اهلیت عمومی برای تمام مزایده‌ها داریم، ولی در مزایده‌های سوم و چهارم، سه اهلیت جدید برای استقلال و پرسپولیس گذاشتیم که یکی از مواردش این بود که از نظر امنیتی تأیید شود. تشخیص این سه مورد را به سه بزرگوار دادیم که افراد فرهیخته‌ای هم بودند. وزیر ورزش، وزیر دادگستری و وزیر اقتصاد، آن سه شخص بودند، اما آن‌ها معیار مشخص و تعریف شده‌ای برای تشخیص موارد ذکر شده، نداشتند. وقتی ما یک تعریف جامع و مانع برای اهلیت نداریم، آخرش این می‌شود که از هر کس خوشمان بیاید، برنده‌اش می‌کنیم و از هر کس خوشمان نیاید، کنارش می‌گذاریم و این یعنی مزایده کشک است!»

خریداران واقعی
رئیس سازمان خصوصی‌سازی به خریداران واقعی سرخابی‌ها نیز اشاره کرد و گفت: «عده‌ای معتقدند اگر این دو باشگاه را به دست بخش خصوصی بدهیم، مشکل امنیتی برای کشور به وجود می‌آورند و در انتخابات دخالت می‌کنند. به اینکه آیا این اعتقاد درست است یا نه کاری ندارم، ولی این موضوع تصمیم هیئت وزیران را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در چهار مزایده‌ای که برگزار کردیم، آن‌هایی که دوست داشتیم جلو بیایند، نیامدند که باشگاه را خریداری کنند. بعضی از آن‌هایی که در مزایده آخر حضور داشتند، تحمیلی، توصیه‌ای و سفارشی جلو آمدند.» پوری‌حسینی ادامه داد: «در حقیقت آن‌هایی که با ورزش بزرگ شده‌اند، ورزش را درک می‌کنند. خودروساز چه نسبتی با ورزش دارد؟! بعضی از ستارگان تیم ملی در آن زمان با من تماس گرفتند و گفتند خیالتان راحت، ولی نیامدند، پس آن‌ها هم مقصر هستند. اگر کار ما عیب داشت به ما می‌گفتند. اگر شرایط بد بود، آن را هم باید بیان می‌کردند.»

قیمت‌گذاری
پوری‌حسینی در صحبت‌هایش از اعلام قیمت سرخابی‌ها خودداری کرد: «۹۰ درصد بدهی‌های این دو باشگاه پرداخت شده است. با اینکه دولتی‌ها توانسته بودند با اجبار دولتی بودن اسپانسر‌ها را مجبور به اسپانسری کنند، این دو باشگاه در این ۴۰ سال به کجا رسیده‌اند؟ آیا ریالی سود داشته‌اند؟ وقتی ریالی سود نداشته‌اند، بخش خصوصی به چه امیدی پول بدهد؟ من برای قیمت نمی‌توانم عددی را بگویم. هیئت کارشناسی قیمت‌گذاری می‌کند و به هیئت واگذاری می‌دهد. هر کس این دو باشگاه را بخرد، مسئول بدهی‌های احتمالی هم خواهد بود. اگر صورت‌های مالی آماده باشد، اوایل اسفندماه مزایده را اعلام می‌کنیم.»

تلاش‌های وزارت
با این حال مسعود سلطانی‌فر نیز بر واگذاری هرچه سریع‌تر سرخابی‌ها به بخش خصوصی تأکید دارد: «در دو سال گذشته برای ساماندهی این دو باشگاه تلاش‌های ویژه‌ای انجام دادیم. در این راستا برای اصلاح ساختار این دو باشگاه به برگزاری منظم مجامع آن‌ها نظارت داشتیم و مسائل مالی هر دو را شفاف‌سازی کردیم. حسابرسی‌ها به صورت منظم و منسجم انجام شده است. در آینده بسیار نزدیک شاهد آن خواهیم بود که موفقیت‌های فعلی این دو باشگاه تحت نظارت بخش خصوصی توسعه خواهد یافت و هر دو باشگاه روند رشد و دستیابی به موفقیت را با جدیت و سرعت هرچه بیشتر دنبال خواهند کرد.»

ریالی خرج نکردیم
محمدرضا داورزنی نیز همسو با وزیر ورزش حمایت خود از واگذاری پرسپولیس و استقلال را اعلام کرد. معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش با تکذیب شایعات مطرح شده، باشگاهداری دولت را خلاف قانون خواند: «دولت و وزارت ورزش به‌رغم صحبت‌هایی که انجام می‌شود، مصمم هستند استقلال و پرسپولیس واگذار شوند، چون معتقدیم که ما متولی ورزش هستیم و نباید باشگاهداری کنیم. در دو سال گذشته وزارت ورزش و جوانان از دولت ریالی را خرج این دو باشگاه نکرده است. این دو باشگاه تا پایان ۹۹ مشکل تأمین مالی ندارند. ظرفیت این دو باشگاه به گونه‌ای است که از اسپانسر و منابع خودش پول درمی‌آورند. این دو باشگاه دو سرمایه بسیار قدرتمند هستند و نباید یک ابزار در دست یک جریان خاص باشند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار