کد خبر: 938633
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۷
توافق آتش‌بس در بندر الحدیده درحالی بامداد سه شنبه آغاز شد که دقایقی پس از اجرا، مزدوران سعودی آن را نقض کردند و با نیرو‌های انصارالله درگیر شدند؛ آتش‌بسی که برای عربستان فرصتی فراهم کرده تا الحدیده را اشغال کند و ادعا‌های سخنگوی ائتلاف عربی برای کنترل این بندر به دست دولت مستعفی یمن هم گواه این مسئله است.
توافق آتش‌بس در بندر الحدیده درحالی بامداد سه شنبه آغاز شد که دقایقی پس از اجرا، مزدوران سعودی آن را نقض کردند و با نیرو‌های انصارالله درگیر شدند؛ آتش‌بسی که برای عربستان فرصتی فراهم کرده تا الحدیده را اشغال کند و ادعا‌های سخنگوی ائتلاف عربی برای کنترل این بندر به دست دولت مستعفی یمن هم گواه این مسئله است.

به گزارش «جوان»، در شرایطی که نیرو‌های جنبش انصارالله یمن به توافق انجام شده در سوئد، پایبند هستند و از بامداد سه شنبه آتش‌بس را در الحدیده برقرار کردند، به نظر می‌رسد عربستان سعودی و مزدورانش چندان تمایلی به اجرای این توافق ندارند. دقایقی پس از اجرای آتش‌بس در بندر الحدیده، مزدوران سعودی با نیرو‌های انصارالله درگیر شدند و برای مدتی تبادل آتش بین دو طرف انجام شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام مسئول در دولت مستعفی یمن دیروز گفت: «درگیری‌ها در شرق شهر الحدیده واقع در ساحل دریای سرخ رخ داد». شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ روز سه شنبه با اشاره به تحرکات نیرو‌های دولت مستعفی مورد حمایت سعودی‌ها در یمن اعلام کرد که «آن‌ها سعی می‌کنند کنترل شهر الحدیده را به دست بگیرند». آتش‌بس در الحدیده درحالی وارد فاز اجرایی شد که ائتلاف سعودی تا آخرین لحظات به حملات هوایی خود به الحدیده ادامه می‌داد.
هرچند سازمان ملل با آتش‌بس در الحدیده به دنبال تسری دادن رسیدن آن به سراسر یمن است، اما سعودی‌ها سعی دارند از آتش‌بس شکننده در الحدیده، برای اشغال آن استفاده کنند. ترکی المالکی، سخنگوی رسمی ائتلاف عربی روز سه شنبه درباره توافق در الحدیده مدعی شد که «دولت مستعفی به زودی کنترل بنادر استان الحدیده را در دست خواهد گرفت». او ادعا کرد: «شبه‌نظامیان حوثی در حال حاضر برای اجرای توافق، تحت آزمایش جامعه جهانی قرار دارند و سازمان ملل بر تحولات الحدیده نظارت می‌کند». این ادعا درحالی است که نیرو‌های انصارالله و دولت مستعفی یمن طی یک هفته مذاکره در سوئد به توافق آتش‌بس دست یافتند و بر اساس این توافق نیرو‌های درگیر باید از شهر الحدیده و بندر آن عقب نشینی کنند. دو طرف همچنین درباره وضعیت شهر تعز واقع در جنوب غرب یمن و برقراری آتش‌بس در آنجا توافق کردند. به گزارش شبکه المسیره، سلیم مغلس، عضو هیئت مذاکره‌کننده انصارالله در سوئد گفت: «حوادث جاری در الحدیده ثابت می‌کند که ائتلاف سعودی به این توافق پایبند نیست و به دنبال اجرا نکردن آتش‌بس است.» به نظر می‌رسد عربستان و مزدورانش سعی دارند پس از عقب‌نشینی نیرو‌های انصارالله از الحدیده بلافاصله این بندر را اشغال کنند. بر اساس توافق سوئد، باید این نیرو‌های نظامی از این منطقه خارج شوند تا شرایط برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم فراهم شود. ریاض با پناه بردن به ابزار مذاکرات با انصارالله سعی دارد به نوعی با این ترفند خود را حامی صلح و مذاکره نشان دهد، اما نقض توافق و تداوم بمباران مناطق مختلف یمن، گویای این است که استقبال از توافق صلح صرفاً یک تاکتیک موقتی برای گذر از فشار‌های جهانی است که پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی به وجود آمده است. عربستان با حملات ظالمانه به یمن به دنبال کنار زدن انصارالله از ساختار قدرت یمن بود، اما در مذاکرات سوئد جهانیان انصارالله را به عنوان نیروی تأثیرگذار در یمن به رسمیت شناختند و این شکستی برای آل‌سعود محسوب می‌شود. عربستان که به‌رغم صرف هزینه‌های هنگفت نتوانسته در عرصه میدانی موفقیتی کسب کند، سعی دارد با اشغال الحدیده، فشار‌ها را علیه انصارالله تشدید و بخشی از خواسته‌های خود را عملی کند. درحالی که دور جدید گفت‌وگو‌های صلح قرار است در ماه ژانویه برگزار شود، یک آتش‌بس آرام می‌تواند منجر به ایجاد سریع ساختاری برای گفت‌وگو‌ها و تشکیل یک دولت موقت شود، اما تحرکات سعودی و مزدورانش بیانگر این است که ائتلاف عربی تلاش می‌کند با اشغال الحدیده در مذاکرات آتی در سوئد، با دست پر در مذاکرات حاضر شود. عربستان در چهار سال گذشته بار‌ها به آتش‌بس در مناطق مختلف یمن تن داده، اما بلافاصله خود با حملات هوایی آن را نقض کرده است و این بار هم دورنمای مناسبی برای پایبندی رژیم سعودی در آتش‌بس الحدیده وجود ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار