کد خبر: 938601
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۲
در شرایطی که به‌خاطر عدم‌تصویب لایحه مخارج دولت آمریکا، از روز جمعه بخش‌هایی از نهادهای فدرال تعطیل خواهند شد، برخی اعضای کنگره به‌دنبال افزودن مفاد جدیدی به لایحه تصویب‌نشده بودجه آمریکا در حمایت از اسرائیل هستند.

جوان آنلاین: تنها چند روز مانده به تعطیل شدن بخش‌هایی از دولت آمریکا ــ به‌خاطر عدم توافق کنگره و رئیس جمهوری بر سر لایحه مخارج دولت فدرال ایالات متحده ــ قانون‌گذاران آمریکایی به‌دنبال افزودن بندهای جدیدی به این لایحه مناقشه‌برانگیز در حمایت از اسرائیل است. براساس طرح جدید قانون‌گذاران آمریکایی، شرکت‌های آمریکایی از مشارکت در جنبش تحریم اسرائیل ــ موسوم به BDS یا جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل ــ منع می‌شوند.

این تلاش اعضای کنگره آمریکا از سوی اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا و تعدادی از گروه‌های حقوق‌بشری فلسطینی مورد انتقاد قرار گرفته است؛ این نهادهای فعال در زمینه حقوق بشر می‌گویند تصویب چنین بندهایی ناقض متمم اول قانون اساسی ایالات متحده است.

طبق گزارش نیویورک‌تایمز، این طرح موسوم به «قانون ضدبایکوت اسرائیل»، یکی از چندین طرح‌های مطرح از سوی اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در آخرین روزهای دوره کنونی آن است. هدف حامیان این طرح، افزودن «قانون ضدبایکوت اسرائیل» به هفت طرح دیگری است که تصویب آن‌ها لازمه تعطیل نشدن دولت آمریکا و ادامه فعالیت بخش‌های مختلف نهادهای فدرال دولت ایالات متحده از روز جمعه به بعد است.

با این حال، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به‌دفعات عنوان کرده که هیچ گونه لایحه مرتبط با مخارج دولت را امضا نخواهد کرد، مگر اینکه شامل 5 میلیارد دلار ــ لازم ــ برای آغاز ساخت دیوار مرزی در امتداد مرزهای مشترک با مکزیک است.

از آنجا که طرح‌های مدنظر قانون‌گذاران برای مدت‌های متمادی دچار تأخیر می‌شوند، اعضای کنگره آمریکا این ماجرا را به‌مثابه فرصتی برای احیای دوباره طرح‌های مدنظرشان در کنگره می‌بینند.

اما از آنجا که هیچ یک از دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا و نه کاخ سفید از تمایل برای مذاکره بر سر تأمین مالی دیوار مرزی با مکزیک سخنی بر زبان نیاورده‌اند، هیچ یک از طرح‌های مدنظر اعضای کنگره که تلاش دارند آن‌ها را تحت لوای لایحه مخارج دولت به‌تصویب مجلس نمایندگان آمریکا برسانند، ابزار لازم را برای کسب تأیید مجلس نمایندگان ندارند.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار