کد خبر: 938596
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان:
حجم تعداد ناوگان و راننده‌ای که در استان اصفهان فعالیت می‌کند و میزان بار جابه‌جا شده کالا نشان می‌دهد که جزو شاخص‌های مطرح کل کشور است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، ، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان همزمان با هفته حمل و نقل و راهداری جاده‌ای در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استان اصفهان با حدود 12 هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و شریانی عضو استان‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود و بیشترین طول راه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد به همین منظور حدود 750 نیروی راهدار و پشتیبان مستقر در طول راه‌ها، 550 دستگاه، ماشین‌آلات و تجهیزات فعال در کل استان و در قالب حدود 100 اکیپ راهداری موقت و دائم در طول راه‌ها طرح پوشش زمستانه را انجام می‌دهند.

مهدی خضری افزود: 42 باب راهدارخانه دائم و 36 مکان استقرار موقت در طول راه‌ها تجهیز و برنامه‌ریزی شده تا در صورت وجود نزولات آسمانی به مسافران و افرادی که در این ایام در طول جاده‌ها حرکت می‌کنند خدمات مناسبی ارائه شود.

وی با بیان اینکه اصفهان رتبه اول حمل و نقل کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: در سال 96 حدود 48 میلیون تن کالا حمل و در 8 ماهه سال 97 حدود 32 میلیون کالا توسط ناوگان عمومی جا به جا شده است، در سال 96 حدود 14 میلیون نفر مسافر توسط ناوگان عمومی جابه جا شده است و این رقم در 8 ماهه سال 97 حدود 8 میلیون و 500 هزار نفر است که این آمار نشان می‌دهد اصفهان استانی تراز اول در حمل و نقل کالا و دارای رتبه سوم در حوزه مسافر است.

خضری در ادامه بیان کرد: حدود 40 هزار ناوگان کامیونی و اتوبوسی در اصفهان فعال هستند که در این حوزه هم رتبه اول مختص اصفهان است، حدود 59 هزار نفر راننده فعال در این حوزه بر اساس آمار کارت هوشمند شناسایی شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان تأکید کرد: حجم تعداد ناوگان و راننده‌ای که در استان فعالیت می‌کند و میزان بار جابه‌جا شده کالا نشان می‌دهد که جزو شاخص‌های مطرح کل کشور است، اهمیت راه و راهداری را نشان می‌دهد و چون اصفهان در چهارراه مواصلاتی کشور قرار دارد باید در شاخص‌های ایمنی و نگه‌داری راه‌ها، پوشش مناسبی را انجام بدهد.

وی ابراز داشت: البته اقدامات خوبی در حوزه ارتقا سطح ایمنی و کاهش تصادفات انجام می‌شود، سیستم‌های IT و دوربین‌های ثبت تخلفات از این موارد هستند، از این رو 108 دوربین ثبت تخلف در محورهای مواصلاتی و 59 دستگاه در دست اقدام برای نصب و کمک به کنترل نظارتی در این حوزه است.

خضری تصریح کرد: سامانه‌های تردد شمار که حدود 120 دستگاه در محورهای مواصلاتی استان وجود دارد، در سال 96 حدود 270 میلیون تردد ناوگان در محورهای مواصلاتی استان را ثبت کردند و در 8 ماهه 97 حدود 200 میلیون تردد در این محورها ثبت شده است و جزو شاخص‌هایی هست که میزان حجم ترافیک در محورهای استان را نشان می‌دهد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به حجم ترددها بحث تصادفات هم پیش می‌آید، در 8 ماهه سال 96 تعداد 396 تلفات و فوتی در سطح جاده‌های برون شهری و روستایی اتفاق افتاده است اما در سال 97 با تعداد 468 نفر فوتی، شاهد 18 درصد افزایش در تلفات ناشی از تصادفات برون‌شهری هست.

وی یادآور شد: وجود دوربین‌های WIM، دوربین‌های ثبت تخلفات و ... اقدامات خوب و مؤثری هستند تا بتوان در حوزه راه و حمل و نقل نظارت‌های لازم و کافی وجود داشته باشد، ایمن‌سازی جاده‌ها، علائم، خط شکی، گارد ریل، نصب نیوجرسی در محورهای اصلی و ترانزیتی استان نیز اقداماتی است که در کاهش تصادفات جاده‌ای تاثیرگذاری داشته است.

خضری تصریح کرد: در فرهنگسازی و اینکه به مردم خود فرهنگ صحیح رانندگی کردن را آموزش بدهیم، باید از داخل خود شهر آموزش بدهیم و یادآوری کنیم اگر کسی در سطح شهر خوب رانندگی کند در جاده‌ها و کنترل سرعت هم موفق خواهد بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان توضیح داد: در این زمینه طرح مشترکی با شهرداری اصفهان در قالب «قصه سفر آدم و هوا» به مناسبت 26 آذر روز حمل و نقل تا 29 دی روز هوای پاک برگزار خواهد شد و در طی آن به مباحث تجلیل از راهداران و رانندگان، تکریم مسافران و ترویج استفاده از حمل و نقل عمومی می‌پردازیم.

وی مطرح کرد: در این جشنواره در حوزه بستن کمربند ایمنی برای تمام سرنشینان خودرو با توجه به این که 72 درصد سرنشینان عقب کمربند ایمنی را نمی‌بندند، استفاده نکردن از تلفن همراه در حین رانندگی که 78 درصد افراد استان این عمل را انجام می‌دهند و 42 درصد هم از خدمات متنی و فضای مجازی استفاده می‌کنند و نیازمند اطلاع‌رسانی است و بحث کلاه ایمنی مطرح خواهد شد.

خضری خاطرنشان کرد: به طور کلی 84 درصد از راکبان موتورسیکلت و 99 درصد از ترک‌نشینان جاده‌های بین‌شهری از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند و بر این اساس 14 درصد از متوفیان تصادفات برون‌شهری راکبان موتورسیکلت هستند و علت 38 درصد از فوت آن‌ها به علت ضربه به سر است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان عنوان کرد: وضعیت اشغال صندلی در ناوگان عمومی با ظرفیت 32 نفر در حال حاضر 13 نفر شده است، در حالی که از لحاظ ناوگان عمومی اصفهان جزو بهترین‌ها با طول عمر 10 سال در سطح کشور است و می‌طلبد که با تبلیغات مردم را به جای استفاده از خودروهای تک‌سرنشین به سمت ناوگان عمومی سوق داد.

وی افزود: با تبلیغات رسانه‌ای باید در مردم استفاده از حمل و نقل عمومی به درستی فرهنگسازی شود، میزان تردد حدود 7 درصد در محورهای مواصلاتی استان افزایش پیدا کرده است و ناشی از این است که تعداد تردد ناوگان‌های شخصی با توجه به آمار ثبتی دوربین‌ها زیاد شده است.

خضری اذعان داشت: تعداد 45 مجتمع خدمات رفاهی ساخته شده است و 45 مورد هم در حال ساخت است و تاکنون 28 مورد هم متقاضی داشته‌ایم؛ رانندگانی که در طی مسیر دچار خستگی و خواب‌آلودگی شدند می‌توانند از آن‌ها استفاده کند، اصفهان در بحث خدمات رفاهی به صورت استان پایلوت قرار گرفته است و در موضوعات خوراک و خدمات ارائه شده قرار است مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: سه عامل راه، جاده و نیروی انسانی در حوادث مؤثر هستند، اگر ما بهترین جاده را داشته باشیم و خدمات خوبی هم ارائه شود، اما نیروی انسانی بعد از هر 2 ساعت کمی استراحت نکند شاهد حادثه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در همه زمینه‌ها برنامه‌ریزی‌ها انجام شده، اما مهم‌تر از همه بحث فرهنگی است، به همین منظور استفاده از تابلوهای تبلیغاتی در جاده‌های برون‌شهری انجام می‌شود، البته راننده‌ها باید توجه بیشتری در حین رانندگی داشته باشند و این موضوع بر اساس آمار دوربین‌های ثبت تخلف، دقت بیشتری از سمت مردم می‌طلبد، با خواست مردم حتی در بدترین جاده‌ها هم تصادفات کاهش پیدا می‌کند.

خضری ادامه داد: تصاویر تصادفات نشان می‌دهد که در بسیاری از تصادفات بستن کمربند ایمنی سرنشینان عقب می‌توانست آسیب را از تلفات در حد یک شکستگی کاهش دهد اما سرنشینان عقب اقدام به بستن کمربند خود نکرده‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان اضافه کرد: در سطح کشور استان‌های کمی مجهز به صدا و سیمای راهبر برای ایمن‌سازی و مسائل ایمنی هستند، درصدد هستیم تا جایی که توانایی و بودجه اجازه می‌دهد مبادرت به انجام این کار خوب بشود.

وی خاطرنشان کرد: ناوگان عمومی کامیون و اتوبوس همچنان از کارت سوخت استفاده می‌کنند و بحث‌های مربوط به کارت سوخت مختص خودروی شخصی بود.

خضری بیان کرد: کمیسیون ماده 11 و کمیسیون ماده 12 مربوط به رسیدگی به وضعیت رانندگان و ناوگان است، گزارش پیامکی در سامانه جامع 141 هم در خدمت مسافران است که موارد از دفتر خود وزارت خانه پیگیری می‌شود.

در ادامه این نشست خبری معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان اظهار کرد: به منظور کمک به رانندگان این اداره کل بر اساس سهم مسؤولیت خود در مدیریت توزیع لاستیک وارد شد، امسال حدود 20 هزار حلقه لاستیک از اول مهر با سامانه و از اواخر تیر ماه 10 هزار تایر صنف بر اساس کارکرد به رانندگان برای حمل و نقل برون‌شهری است.

علیرضا جعفری افزود: تلفات اصفهان به صورت مستمر از ده سال قبل کاهش داشته است و علی‌رغم اقدامات صورت گرفته در دو سال اخیر با رشد ناچیزی روبرو شده که با توجه به افزایش چند برابری حجم ناوگان و ورود ناوگان غیر ایمن رخ داده است.

سپس معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان بیان داشت: گارد ریل استاندارد برای جاده‌ها استفاده شده است و اگر جایی دیده می‌شود که اتفاقی برای آن‌ها در تصادف اتفاق افتاده است به دلیل زاویه برخورد خودرو بوده است، البته در بعضی موارد جاهایی هست که کسری دارد، اما از حدود 12 هزار کیلومتر راه‌ها و محورهای بزرگراهی استان بالای 90 درصد جاهایی که نیاز بوده مجهز به گارد ریل است.

فرزاد دادخواه در خصوص بحث روشنایی جاده‌ها گفت: الزاماً همه راه‌ها نباید روشن باشد به جهت اینکه راننده‌ها در جاده معمولاً به رانندگی در نور کم عادت کرده‌اند و وقتی جاده پر نور می‌شود منجر به تصادف هم می‌شود.

وی اذعان داشت: استان اصفهان برای روشنایی به صورت نقطه‌ای کار می‌کند، در قوس‌های پرخطر جاده و سه‌راهی‌ها و در بخش دوربرگردان روشنایی انجام می‌شود، آزادراه ذوب‌آهن اولین راهی است که به روشنایی LED مجهز خواهد شد.

دادخواه ادامه داد: اولویت نقاط پر تصادف است که محدودیت اعتبار باعث می‌شود امکان برای روشنایی همه جاده‌ها وجود ندارد.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان عنوان کرد: بالای 50 درصد تصادفات در بزرگراه‌ها است، گستردگی راه‌های استان اصفهان، محورهای دو طرفه رخ به رخ می‌دهد و زمانی که پلیس ورود پیدا می‌کند سرعت غیرمجاز و خواب‌آلودگی علت بیشتر تصادفات است.

وی در پایان بیان نمود : راه‌های ما با سرعت به بزرگراه تبدیل می‌شود اما تجهیزات همان قبلی‌ها است و کمبود تابلوهای اطلاعاتی همچنان هست، گستره راه‌های اصفهان زیاد است و با این که هر متر مربع این تابلوها حدود یک‌میلیون تومان هزینه دارد و اعداد سنگینی است اما اداره قراردادی با مبلغ یک میلیارد و نیم سالانه برای تابلو بسته و همچنین با اعتباری حدود 350 میلیون تومان تابلوهای قبلی بازسازی شده است، همچنین رسیدگی به تابلوهای فسفری که نشان‌دهنده نقاط پر تصادف است در دستور کار است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار