کد خبر: 938508
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱
معضل مدیریت، جمع‌آوری و بازیافت زباله‌ها مشکلی است که چند سالی به حاشیه پایتخت کشیده شده و ساکنان اطراف شهر را درگیر کرده است. این موضوع اگر در سایر کلانشهر‌ها هم با معضل حاشیه‌نشینی ترکیب شود، می‌تواند آسیب‌های بیشتری را به مردم تحمیل کند.
عليرضا سزاوار
معضل مدیریت، جمع‌آوری و بازیافت زباله‌ها مشکلی است که چند سالی به حاشیه پایتخت کشیده شده و ساکنان اطراف شهر را درگیر کرده است. این موضوع اگر در سایر کلانشهر‌ها هم با معضل حاشیه‌نشینی ترکیب شود، می‌تواند آسیب‌های بیشتری را به مردم تحمیل کند.
از سال‌های گذشته فعالیت‌های گسترده تفکیک و بازیافت پسماند‌ها به صورت غیراصولی در جنوب شرق پایتخت انجام شد و در واقع افرادی با سازه‌ها و ضایعات جمع‌آوری شده‌شان، دیوارکشی کرده و در اراضی تقی‌آباد مشغول به بازیافت و تفکیک پسماند‌ها بودند. این افراد بخشی از پسماند‌هایی را که به آن احتیاج داشتند، جدا می‌کردند و بخشی دیگر را یا آتش می‌زدند یا بدون هیچ‌اقدامی در منطقه تقی‌آباد رها می‌کردند. این فعالیت آن‌ها سبب ایجاد آلودگی‌های زیادی در خاک، هوا و آب می‌شد و به تبع آن سلامتی شهروندان تهران را تهدید می‌کرد.
اکنون رئیس اداره محیط‌زیست تهران از تخریب کارگاه‌های غیرمجاز پسماند در منطقه تقی‌آباد خبر داد و گفت: این پایان کار نیست و شهرداری تهران باید هر چه سریع‌تر نسبت به جمع‌آوری زباله‌ها و نخاله‌های به جا مانده اقدام کند. اداره محیط‌زیست پایتخت در جلسات کارگروه مدیریت پسماند شهرتهران بر موضوع جمع‌آوری کارگاهی پسماند در محله تقی‌آباد تأکید داشت. خوشبختانه در ماه‌های اخیر با همکاری دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و شهرداری هم این کارگاه‌ها جمع‌آوری شد و البته نباید کار در این مرحله متوقف شود. در حال حاضر باید زباله‌ها و نخاله‌های برجا مانده حاصل از تخریب این واحد‌ها هم جمع‌آوری شود. شهرداری تهران قول داده است که با سرعت هرچه بیشتر این کار را انجام دهد. در مرحله بعدی هم اراضی رها شده تقی‌آباد باید تعیین تکلیف شوند و کاربری‌های مناسبی برای آن‌ها تعریف شود و همچنین باید نظارت دقیقی وجود داشته باشد تا افرادی که در این منطقه مشغول تفکیک پسماند‌ها بودند به نقطه دیگری از تهران نروند. بنابراین شهرداری و سازمان صنعت، معدن‌و‌تجارت باید اقدامی برای ساماندهی این افراد انجام دهند و شهرک‌های مناسبی برای بازیافت در یک مکان مناسب دیگر در نظر بگیرند. تعداد محله‌هایی که در پایتخت، بازیافت غیر‌قانونی زباله انجام می‌دهند یکی دو تا نیست؛ هاشم‌آباد، تقی‌آباد، خلازیر، روستای محمود‌آباد در شهرستان ری و چندین و چند محله دیگر که زمین‌های کشاورزی را تبدیل به مرکز تفکیک غیر‌قانونی زباله کرده‌اند و سرمایه‌دارانی که مافیای زباله پایتخت هستند، آن‌ها را اداره می‌کنند. اما در این بین تقی‌آباد و خلازیر در منطقه ۱۹ تهران در اولویت هستند. خلازیر باید به‌زودی سروسامان پیدا کند و محیط‌زیست هم بر این مسئله تأکید دارد. قرار است که طرح جامع مدیریت پسماند پایتخت، به زودی تدوین شود و یکی از اشکالات در مدیریت پسماند‌های عادی شهر تهران، نبود برنامه است. براساس آخرین گزارش‌ها، شهرداری تهران و سازمان مدیریت پسماند اخیراً اقدام به انتخاب پیمانکار و اخذ قرارداد برای تدوین برنامه جامع مدیریت پسماند شهر تهران کرده است. اگر این طرح تهیه شود بسیاری از مشکلات پایتخت در حوزه مدیریت پسماند حل خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار