کد خبر: 938472
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
توزیع مرغ منجمد ۱۰ هزار تومانی و افزایش قیمت مرغ گرم به ۱۳ هزار تومان
بهناز قاسمی
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: در اوضاع نابسامان قیمت انواع مواد‌غذایی، قیمت مرغ روز گذشته از دلار جلو زد و روز‌های یک‌شنبه و دوشنبه، از ۱۱ هزار تومان به ۱۳ هزار تومان افزایش یافت. این در حالیست که شرکت پشتیبانی امور دام، روز گذشته مرغ منجمد را به نرخ عمده‌فروشی ۸۹۰۰ تومان و قیمت مصرف‌کننده ۱۰ هزار تومان توزیع کرد. به نظر می‌رسد، مرغداران نیز مانند کارخانجات لبنی با عدم تمکین از قانون تلاش می‌کنند با سوءاستفاده از تقاضای بالای بازار قیمت‌ها را به دلخواه خودشان تعیین کنند.

رها‌سازی بازار به حال خود و پیروی از سیاست بازار آزاد در دولت تدبیر، کار دست دولت داد. تولید‌کنندگانی که در پنج سال گذشته با دستور نعمت‌زاده و شریعتمداری وزرای سابق وزارت صنعت آزادانه کالای تولیدی‌شان را قیمت‌گذاری می‌کردند، در شرایط فعلی اقتصادی نیز حاضر نیستند از مصوبات دولت در تعیین قیمت کالایشان تبعیت کنند. در سرپیچی از قانون، ابتدا کارخانجات لبنی پیشقدم شدند و حال نوبت به مرغداران رسیده است. این تخلفات در حالیست که وزیر جهاد کشاورزی چهارشنبه گذشته قیمت ۱۰ هزار تومان را برای هرکیلو‌گرم مرغ منطقی دانست، اما مرغداران با بهره گرفتن از نبود نظارت بر بازار نه‌تن‌ها قیمت را به ۱۰ هزار تومان نرساندند، بلکه قیمت را تا مرز ۱۳ هزار تومان گران کردند. به‌طوری‌که روز گذشته قیمت مرغ با ثبت رکوردی بی‌سابقه، در مراکز خرده‌فروشی به کیلویی ١٣هزار تومان رسید. طبق اعلام اتحادیه پرنده و ماهی نرخ این کالا در عمده‌فروشی در کشتارگاه ۱۱ هزار و ٨٠٠ تومان، توزیع در واحد‌های صنفی ١٢ هزار تومان و خرده‌فروشی مرغ شمال ۱۲ هزار و ٤٠٠ تومان بود. قیمت عمده مرغ کشتار شمال در میدان بهمن نیز ۱۱هزار و ٣٠٠ تومان، هرکیلوگرم سینه مرغ با کتف ٢٠ هزارتومان، سینه بدون کتف ٢١ هزار تومان، فیله ٢٣ هزار تومان بود.

توزیع مرغ منجمد با قیمت ۱۰ هزار تومان

شرکت پشتیبانی امور دام که پیش از این نسبت به توزیع مرغ‌های منجمد دولتی به مرغداران هشدار داده بود، روز گذشته اقدام به توزیع کرد، اما ۸۹۰۰ تومان به قیمت عمده‌فروشی که به قیمت حداقل ۱۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. بالا بودن قیمت مرغ منجد در روز گذشته نیز مزید برعلت شد تا مرغ گرم رکورد ۱۳ هزار تومان را ثبت کند. فعالان بازار ضمن انتقاد از نبود بازرسان تعزیرات و سازمان حمایت معتقدند: باند‌بازی در میدان بهمن تهران همچنان ادامه دارد و مرغ و گوشت‌های منجمد فقط به تعدادی از توزیع‌کنندگان محدود فروخته می‌شود.

یکی از خرده‌فروشان در گفت‌و‌گو با «جوان» در میدان بهمن تهران از تخلفات در توزیع تخم‌مرغ‌های وارداتی ترک و گوشت‌های منجمد وارداتی خبر می‌دهد و می‌گوید: تخم مرغ‌های ترک که در هر کارتن شش شانه قرار دارد و تاریخ درج شده روی تخم مرغ‌ها لاتین چاپ شده، متأسفانه توسط برخی از دلالان در بسته‌بندی ایرانی توزیع می‌شود. وی می‌افزاید: تخم‌مرغ‌های وارداتی در میادین میوه و تره‌بار به قیمت شانه‌ای ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان فروخته می‌شود. در‌حالی‌که تخم‌مرغ‌های ایرانی شانه‌ای ۱۷تا ۱۸ هزار تومان به خرده‌فروشان عرضه می‌شود، به عبارت دیگر دلالانی که امکان دسترسی به تخم‌مرغ‌های وارداتی را دارند حداقل شانه‌ای ۴ هزار تومان سود می‌برند و کالایی که با ارز دولتی وارد شده تا به دست مصرف‌کننده واقعی برسد، توسط دلالان مجدداً بسته‌بندی شده و با قیمت گران به مردم فروخته می‌شود. این تخلفات با شکل دیگری در توزیع گوشت منجمد نیز اتفاق می‌افتد.

این فعال بازار می‌گوید: گوشت‌های وارداتی در مراکز خاصی در شهر تهران به توزیع‌کنندگان فروخته می‌شود. به این صورت که باید گوشت با نرخ ۳۷ هزار تومان به مغازه‌دار فروخته شود و با قیمت ۳۹ هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد. متأسفانه کارمندان این مراکز با زد و بندی که با رستوران‌ها دارند از عرضه گوشت به مغازه‌داران خودداری می‌کنند و گوشت را با قیمت ۴۵هزار تومان به رستوران‌ها می‌فروشند. وی می‌افزاید: اگر بازرسان تعزیرات به خودشان زحمت دهند و در مقابل یکی از این مراکز چند ساعتی کشیک بدهند به وضوح به تخلفاتشان پی می‌برند. متأسفانه دو سال است که هیچ خبری از بازرس نیست. یا تعزیرات نمی‌خواهد ورود کند یا اینکه دستور گرفته دخالت نکند. اما با ادامه این روند نه‌تن‌ها کالای ارزان به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد، بلکه بیم آن می‌رود که در ماه‌های آتی قیمت‌ها بیش از این گران شوند.

این فعال بازار تأکید می‌کند: در سال‌های قبل اگر گوشت یا مرغ منجمد وارد فروشگاه می‌شد، بلا فاصله مأموران سازمان حمایت یا تعزیرات در محل حضور می‌یافتند تا احیاناً مغازه‌دار تخلفی نکند، اما دو سال است که حتی یک بازرس پایش را داخل مغازه من نگذاشته است. این مأمورانی که در سازمان تعزیرات مشغول به کار هستند، کدام بازار را رصد می‌کنند که قیمت‌ها روز‌به‌روز گران می‌شود؟

مرغداران دلیل گرانی قیمت مرغ را نبود دان مرغ، قیمت‌های گران نهاده‌های طیور و کاهش جوجه‌ریزی در ماه‌های اخیر عنوان می‌کنند، این در حالیست که دبیر انجمن ملی تولید گوشت مرغ می‌گوید: در ماه‌های اخیر کاهشی در تولید مرغ در کشور وجود نداشته است. ماهانه ۱۱۰ میلیون جوجه‌ریزی صورت می‌گیرد و ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود.

صابری می‌افزاید: اختلاف قیمت پیشنهادی تولید‌کنندگان مرغ با دولت در هر کیلوگرم ۲ هزار تومان است. قیمت مورد انتظار تولید‌کنندگان مرغ ۵ /۱۱ تا ۱۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است که از نظر ما منطقی نیست.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
0
امان از دولت بي خاصيت!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار