کد خبر: 938378
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۲
بدرفتاری دولت گرجستان با شهروندان ایرانی در هفته‌های اخیر و ندادن ویزا و بازگرداندن برخی شهروندان، واکنش مقامات گردشگری ایران را در پی داشته است.
بدرفتاری دولت گرجستان با شهروندان ایرانی در هفته‌های اخیر و ندادن ویزا و بازگرداندن برخی شهروندان، واکنش مقامات گردشگری ایران را در پی داشته است.
علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران نسبت به بدرفتاری دولت گرجستان با شماری از مسافران ایرانی واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وی گفت: «اگر شأن گردشگران ایرانی حفظ نشود، سفر به گرجستان متوقف خواهد شد». علی‌اصغر مونسان در عین حال تأکید کرد که در حال پیگیری بین‌المللی این مسئله است. در روز‌ها و هفته‌های گذشته، موضوع بدرفتاری مأموران پلیس یا گمرک گرجستان در مبادی ورودی به این کشور موضوع بحث‌های بسیاری شده است. یوسب چاخواشویلی، سفیر گرجستان در تهران به وزارت خارجه ایران فراخوانده شد تا مراتب گلایه‌مندی و اعتراض ایران، از رفتار‌های ناشایست برخی مأموران مرزی گرجستان با اتباع ایرانی به او ابلاغ شود. سفیر گرجستان در تهران نیز در آن دیدار، با ابراز تأسف از برخی برخورد‌های صورت گرفته، گزارشی از وقایع پیش آمده ارائه کرد و قول داد شخصاً به تفلیس سفر و موارد را پیگیری و نتیجه را اعلام کند. به گزارش فارس، بیش از یک ماه است که دیپورت شهروندان ایرانی از مبادی ورودی گرجستان تشدید شده و این روند همچنان ادامه دارد. در همین خصوص پرواز ایران‌ایر روز شنبه، چهار مسافر برگشتی داشت و ۹ مسافر هواپیمایی تابان هم که شنبه شب از گرجستان دیپورت شده و در پرواز بازگشت جایی برای آن‌ها نبود، با پرواز ایران‌ایر به کشور بازگشتند. طی این مدت بسیاری از پرواز‌ها از مقصد تفلیس به تهران با تأخیر‌های حتی دو ساعته برای بازگرداندن افراد طرد شده نیز مواجه بودند که اعتراض دیگر مسافران را نیز به همراه داشت. رئیس اتحادیه سرمایه‌گذاران ایرانی در گرجستان نیز اخیراً اعلام کرد: «همایش اقتصادی چالش‌های سرمایه‌گذاران ایرانی در گرجستان که قرار بود ۱۴ دسامبر در تفلیس برگزار شود به دلیل جلوگیری از ورود تعدادی از بازرگانان ایرانی به این کشور، به تأخیر افتاده است». گرجستان از جمله کشور‌هایی است که ایرانی‌ها برای سفر به این کشور نیازی به اخذ ویزا ندارند و می‌توانند بدون داشتن روادید به مدت ۴۵ روز در این کشور اقامت داشته باشند و بعد از ۴۵ روز با خروج حتی یک ساعته از این کشور می‌توانند مجدداً به گرجستان بازگردند و تمدید این مدت برای دفعات متوالی نیز امکانپذیر است. برخورد غیردوستانه دولتمردان گرجی با سرمایه‌گذاران و گردشگران ایرانی در هفته‌های اخیر درحالی صورت می‌گیرد که طی چند سال اخیر حجم وسیعی از سرمایه ایرانیان به این کشور منتقل شده و به نظر می‌رسد این نوع برخورد‌های تبعیض آمیز در قبال مهاجران در حال حاضر فقط مختص اتباع ایرانی و مصری است و حتی این تحلیل هم وجود دارد که با سر کار آمدن «سالومه زورابیشویلی» رئیس‌جمهور جدید گرجستان که سیاست‌های ضد مهاجرتی دارد، این روند تشدید شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار