کد خبر: 938264
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷
معاون قضایی رئیس کل و سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی گفت: خشونت، توهین به افراد، ایراد ضرب‌وجرح عمدی و تهدید جزء سه آسیب اول کشور و استان هستند.

بابک محبوب علیلو در نشستی با موضوع «علل و ریشه یابی خشونت» که در دانشگاه علمی – کاربردی مرکز دادگستری کل استان برگزار شد، بر پیشگیری از خشونت با تقویت مهارتهای ارتباطی، مدیریت سازنده تعارض، تشویق و ترویج الگوهای اخلاقی بیانی و تصحیح رفتارهای بد، تأکید کرد.

وی با اشاره به آثار مدرنیسم و ماشینی شدن در کشور، افزود: آشنایی بیش از پیش با فرهنگ صحیح استفاده از فناوری‌های پیشرفته و تکنولوژی روز جامعه از جمله فضای مجازی و تطبیق متناسب ابزارهای نوین با معیارهای عصر در راستای جلوگیری از تبدیل فرصت‌ها به تهدیدها، ضرورت دارد.
 
وی با بیان این که در حوزه فرهنگ و اجتماع با پدیده‌ای به نام «خشونت» مواجه هستیم، گفت: خشونت به عنوان یک آسیب اجتماعی هم به کانون خانواده صدمات جبران ناپذیری وارد کرده و هم کانون اجتماع را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد، بخشی از طلاق‌ها به نحوه رفتار زوجین با یکدیگر برمی‌گردد. 
 
علیلو افزود: خشونت‌های رفتاری، کلامی و فیزیکی شیرازه خانواده‌ها را از هم می‌پاشد، بنابراین رعایت حداکثری حرمت و کرامت انسانی در برخورد با دیگران، به ویژه در کانون خانواده، در ترویج ارزش‌های والای انسانی و پیشگیری از خشونت اثرگذار خواهد بود.
 
وی ادامه داد: سه نهاد خانواده، مدرسه و اجتماع در مسائل فرهنگی نقش ایفا می‌کنند و بر این اساس باید در خصوص مدیریت صحیح ارتباط اجتماعی افراد فرهنگ سازی شود؛ چرا که عدم مدیریت صحیح رفتار اجتماعی باعث شده تا با جرایمی مواجه شویم که نتیجه توسعه و گسترش آسیب‌های اجتماعی در ابعاد و انواع مختلف است که آثار زیانبار آن در عرصه‌های مختلف، ظهور پیدا می‌کند.
 
وی با بیان این که فرهنگ سازی را باید از خودمان، شروع کنیم، اظهار کرد: انسان همیشه دنبال منفعت طلبی خود است و تعارض منافع شخصی باعث برخورد افراد با یکدیگر می‌شود، بنابراین مدیریت تعارض منافع در جامعه و تقویت روابط بین فردی ضروری است، یکی از علل عمده گسترش خشونت در جامعه، پایین آمدن آستانه تحمل است، اگر روحیه تحمل، مدارا، گذشت و صبر در خانواده و جامعه وجود داشته باشد، می‌توان با مدیریت صحیح تعارض منافع و تقویت مهارت‌های ارتباطی و همین مهارت‌های زندگی، آسیب‌های اجتماعی را تا حدود قابل توجهی کاهش داد. 
 
معاون قضایی رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی با تأکید بر ضرورت افزایش سواد رسانه‌ای در جامعه و مشارکت مردم در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و وقوع جرایم خاطر نشان کرد: بی توجهی یا کم توجهی به آموزه‌های دینی و اسلامی باعث شده تا با مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی بسیاری مواجه شویم، این در حالی است که در آموزه‌های دینی و فرهنگی ما بر رعایت اخلاق بیانی مکرر توصیه شده است، مصادیق فراوانی در سیره ائمه و بزرگان وجود دارد که می‌تواند مستقیم و غیرمستقیم در ترویج هنجارهای اخلاقی و ارزشی هدایتگر ما باشد.
 
وی با اشاره به نقش مردم در بحث فرهنگ سازی در راستای ترویج هنجارهای اخلاقی اضافه کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز برای استفاده بهتر از ظرفیت‌ مردمی به ویژه سازمان‌های مردم نهاد، سامانه‌ی جامع اطلاعات مردمی «سجام» را راه‌اندازی کرده تا افراد علاقمند با مراجعه به سامانه سجام به نشانه الکترونیکی Sajam.adliran.ir به عنوان ناظر مردمی و دیده‌بانان پیشگیری ثبت نام کنند تا پس از بررسی و طی مراحل از توانایی‌های آن‌ها در زمینه‌های مختلف و مرتبط با آسیب‌های اجتماعی و جرایم استفاده شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر