کد خبر: 938233
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹
مقامات قطری روز گذشته اظهاراتی بیان کرده‌اند که کمتر کسی تاکنون از آن‌ها شنیده بود از وزیر خارجه تا وزیر دارایی با اشاره به تحولات سیاست جهانی از شکل‌گیری قدرت‌های نوظهور حرف زدند و بر بی‌فایده بودن شورای همکاری خلیج فارس تأکید کردند.
مقامات قطری روز گذشته اظهاراتی بیان کرده‌اند که کمتر کسی تاکنون از آن‌ها شنیده بود از وزیر خارجه تا وزیر دارایی با اشاره به تحولات سیاست جهانی از شکل‌گیری قدرت‌های نوظهور حرف زدند و بر بی‌فایده بودن شورای همکاری خلیج فارس تأکید کردند.
محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر در جریان نشست بین‌المللی دوحه گفت: «شورای همکاری خلیج [فارس]و دبیرکل آن هیچ نیرو و توانی ندارند.»
این اظهارات مقامات قطری تنها چند روز پس از برگزاری نشست شورای همکاری در ریاض صورت می‌گیرد. وی افزود: «شورای همکاری خلیج [فارس]علاوه بر نیاز به یک سیستم حکومتی جدید و مکانیسم‌های لازم برای تمامی کشور‌های عضو در آن، باید بازسازی و اصلاح شود.» محمد بن‌عبدالرحمان آل ثانی خواستار تشکیل و طراحی مجدد ائتلافی بین کشور‌های حوزه خلیج فارس به جای شورای همکاری شد و گفت: «کشور‌های عضو شورا از ۱۸ ماه پیش شاهد بحران هستند لذا شورا نتوانسته در جهت حفظ صلح بین کشور‌ها گام‌هایی بردارد. همه می‌دانند که بحران خلیج [فارس]بر پایه دروغ و جرایم الکترونیکی استوار است. دوحه از ایفای نقش غرب در افزایش نقض حقوق بشر علیه قطری‌ها به دلیل محاصره مداوم علیه این کشور ناراضی است. ما هیچ تلاش غربی بزرگی برای حل و فصل مشکلات اجتماعی محاصره به ویژه از هم گسیختگی خانواده‌ها ندیده‌ایم.»
در همین حال، امیر قطر نیز با اشاره به اینکه درگیری‌های فراگیر و گسترده جهان را درنوردیده و موجب ایجاد ساختار‌هایی شده است که حقوق بشر را به رسمیت نمی‌شناسند، گفت: «سرکوب، ظلم و نقض حقوق بشر به تهدیدی برای بشریت تبدیل شده است.».
اما شاید مهم‌ترین حرف‌ها مربوط به اظهارات وزیر دارایی قطر می‌شد. علی شریف عمادی گفت: «بازار‌های نوظهور بسیار قوی هستند. در حال حاضر امریکا یک کشور دارای اقتصاد پویا در سطح جهان است، اما من فکر می‌کنم که اهمیت این کشور تنها برای امروز است. ما شاهد رشد اقتصاد‌های نوظهور هستیم و آن‌ها در آینده بخش اعظمی از اقتصاد جهان را تشکیل خواهند داد.» او پیش‌بینی کرد که اقتصاد‌های نوظهور نزدیک به ۶۰ درصد از تولید ناخالص جهان را در پنج سال آینده تشکیل دهند. هند و چین از کشور‌های پیشرو در رشد اقتصادی جهانی خواهند بود. نشست دوحه با حضور برخی مقامات ارشد جهان در پایتخت قطر روز شنبه آغاز به کار کرد. در این نشست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران حضور دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار