کد خبر: 938200
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۸
وقتی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از جمع‌آوری همه مدارس خشتی و گِلی کشور در سال ۹۸ خبر می‌دهد، شاید بهترین کار این باشد که خودمان را به نشنیدن بزنیم
زيبا احمدى
سرویس ایران جوان آنلاین: دیگر نمی‌دانیم کدام حرف را قبول کنیم و با شنیدن چه خبر‌هایی خوشحال شویم و کدام اخبار را نادیده بگیریم. در بحث فرسودگی مدارس و وجود مدارس خشتی و گلی و کانکسی آنقدر حرف شنیده‌ایم که اولش خوشحال و پس از گذشت زمان متوجه شده‌ایم فقط حرف بوده‌اند که حالا وقتی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از جمع‌آوری همه مدارس خشتی و گِلی کشور در سال ۹۸ خبر می‌دهد، شاید بهترین کار این باشد که خودمان را به نشنیدن بزنیم؛ از بس که این حرف‌ها را شنیده‌ایم و کاری در عمل صورت نگرفته است. حالا در شهرستان دلگان در استان سیستان‌وبلوچستان نه تنها مدارس نا‌امن جمع‌آوری نشده‌اند بلکه جمعیت کلاس‌های درس این شهرستان سه برابر ظرفیت فضا‌های آموزشی است.

فراموش نمی‌کنیم وقتی در اردیبهشت سال ۹۴ مدیر کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت که تا پایان سال ۹۶ تمام مدارس خشتی و گلی استان برچیده می‌شود، چه شور و شوقی در بین دانش‌آموزان این استان به وجود آمد. در آن زمان لنگری با بیان اینکه لیست تمام مدارس خشتی و گلی را مشخص و به تهران اعلام می‌کنیم تا برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد، گفت: «در دولت تدبیر و امید ۵۵ میلیارد ریال برای تعمیرات مدارس و ۶۰ میلیارد ریال برای تجهیزات به استان اختصاص یافت، اما با توجه به اینکه در دولت‌های گذشته توجه ویژه‌ای به این مسئله نشده باز هم این اعتبار جوابگو نیست.» البته در آن زمان وزیر آموزش و پرورش وقت هم دستور ویژه‌ای برای تعمیرات مدارس خراسان شمالی صادر کرد! بعد از آن بار‌ها و بار‌ها از زبان مسئولان آموزش و پرورش به خصوص شخص وزیر شنیدیم که برنامه ویژه‌ای برای حذف مدارس خشتی و گلی و کانکسی وجود دارد و در کمترین زمان همه آن‌ها برچیده خواهند شد.

کلاس‌هایی با جمعیت ۳ برابر ظرفیت

روز گذشته وقتی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور که در شورای آموزش و پرورش شهرستان دلگان در استان سیستان و بلوچستان حضور یافته بود از جمع‌آوری همه مدارس خشتی و گِلی کشور در سال ۹۸ خبر داد و تأکید کرد که این کار از اولویت‌های سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور است. مهرالله رخشانی مهر با اشاره به رشد سه برابری اعتبارات نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: این سازمان در حال برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری همه مدارس خشتی و گِلی کشور در سال ۹۸ است. همچنین از اولویت‌های دیگر این سازمان، جمع‌آوری مدارس کانکسی و اتمام پروژه‌های نیمه تمام در سال آینده است.

با اینکه همیشه مسئولان آموزش و پرورش هستند که در کنار بنا‌های نوساز حاضر می‌شوند و به گرفتن عکس یادگاری و سخنرانی می‌پردازند، اما بیشتر این ساختمان‌ها و مراکز آموزشی توسط خیرین ساخته می‌شوند. در همین راستا فقط در استان سیستان و بلوچستان هم‌اکنون تعداد زیادی پروژه نیمه‌تمام خیرساز وجود دارد و در سال‌جاری هم بیش از ۷۰ درصد مدارسی که تحویل آموزش و پرورش این استان شده، به همت خیرین ساخته شده است.

میانگین فضا‌های فیزیکی مدارس در کشور حدود ۵ /۲ متر مربع است. با این حال ۱۱ استان کشور زیر خط میانگین فضای فیزیکی مدارس قرار دارند که استان البرز در انتها و سیستان و بلوچستان، تهران، گیلان و لرستان قبل از آن قرار دارند. روز گذشته وقتی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در شهرستان دلگان دوباره از اولویت‌های وزارتخانه برای رفع مشکلات موجود حرف می‌زد، فرماندار شهرستان دلگان به جمعیت کلاس‌های درس این شهرستان اشاره کرد که سه برابر ظرفیت فضا‌های آموزشی است. شجاعی تأکید کرد: «تأمین وسایل گرمایشی و سرمایشی، ساخت مدرسه شبانه‌روزی در برخی مناطق و تعمیر مدارس از دیگر نیاز‌های این شهرستان است.» بر اساس آمار‌ها در حال حاضر شهرستان دلگان به ۹۶ مدرسه با تعداد ۲۱۲ کلاس درس نیاز دارد تا سرانه فضای آموزشی آن به حد مطلوب برسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار